ANNONS

Utbildning ska ge mer svensk mjölk

Den nya affärsutbildningen baseras på möten och djupintervjuer med mjölkbönder som berättat om sin mödosamma situation på gården och vilken kunskap som krävs för att effektivisera verksamheten och förbättra resultatet. Affärsutvecklaren Johan von Walkendorff har varit med och utformat programmet och beskriver det så här:
– Den svenska mejeribranschen vill producera mer mjölk, det är kärnan i det här arbetet. Men mjölkböndernas hårda arbete gör att de har svårt att hinna lyfta blicken och sätta en affärsmässig övergripande plan för verksamheten. Man har bokföringen i den ena fickan, strategiplanen i den andra, samtidigt som man ska ta hand om medarbetare, grödor och kor – bönderna finner inget utrymme för att kunna andas och skapa en större personlig frihet.
Sedan slutet av 80-talet har antalet svenska kor halverats och mejeriföretagen minskat med nära 90 procent. Samtidigt har mängden svenskproducerad mjölk “bara” minskat med en femtedel. Dessutom har den globala konkurrensen blivit allt tuffare sedan avregleringen på 90-talet. Svenska mjölkbönder har fått uppleva en strukturomvandling utan dess like.

Utbildningen är uppbyggd kring tre centrala och affärskritiska områden:

  • Ledarskap: Utveckla identiteten och beteendet mot en företagsledande roll
  • Affärsstrategi/Lönsamhet: Utveckla det strategiska och affärsmässiga tänkandet i planering och beslutsfattande
  • Verksamhetsstyrning: Utveckla organisationens förmåga att prestera i förhållande till valda mål och strategier

Relaterade artiklar