ANNONS

Välutrustad och ekonomisk

Skoda Octavia Scout är snygg och praktisk och kan med sin förbättrade markfrigång fungera bra även utanför vägen.

Nya Skoda Octavia Scout har fyrhjulsdrift och högre markfrigång på 18 centimeter vilket ger den bättre off-road egenskaper men även ett sportigare utseende. Jämfört med tidigare modeller påminner den nu mer om sina andra kollegor i Volkswagen gruppen. Den är snygg och praktiskt och som exempel fortsätter skyddsplåtarna under bakvagn och framvagn upp en bit och förstärker sportkänslan samtidigt som de skyddar bilen.
Körningen flyter på ganska bra, motorn är lite seg under 1 500 varv med sen så vaknar den till. Man ska då ha med i beräkningarna att motorn inte är så stor på sina två liter och 140 hästkrafter i förhållande till bilens storlek.
Den sex växlade manuella lådan flyter på fint och är ganska lätt att hitta i. Fjädringen är följsam på asfalt och grusväg men blir stötig när det blir större ojämnheter som till exempel i fält.
Jag nämnde tidigare att Skoda alltmer liknar övriga Volkswagen gruppen även invändigt. Knappar och instrument är samma som man finner i både Passat och Audi med liknande funktioner. Nytt för scout är ett kraftigt handtag som finns framför passageraren som man kan hålla i vid tuffare körning. Under passagerare sättet finns det ett litet praktiskt fack som man kanske inte hittar direkt men är smidigt om man vill förvara något där. Kupén är rymlig och man kan lätt hitta en bekväm inställning som förare. Ljudnivån i bilen ligger på 78 decibel vid 100 kilometer i timmen på högsta växeln vilket får anses som okej men inte alls bland det tystaste. Scout har en hel del praktiska lösningar i kupén som kylt handsfack och ett praktiskt lastnäst till vänster om passagerarens fötter där man till exempel kan ha en karta om man inte har navigator i bilen. Hoppar man in i baksätet så sitter man bekvämt även där och en rolig detalj som Skoda har lagt till är sätets värme även i baksätet som kan ställs i tre steg.
Scout modellen innebär förutom att den ska vara mer terränggående även att den är ganska utrustad i grundutförandet. Finesser som 2 zons climatronic, parkeringssensor och hill hold är standard.
Octavia Scout har ett bagage utrymme på 580 liter med uppfällda baksäten och fäller man sätena får man en lastvolym på 1620 liter. Man får då en lastlängd på runt två meter om man kan ha det lite på diagonalen. Vill man ha passagerare i baksätet och transportera ett smalt längre föremål så finns det en liten lucka i mittensätet som man kan använda. Bagaget har en bredd på 102 centimeter och en längd på 106 centimeter och man får lasta hela 545 kilo där. Last höjden från plan golv och in i bagaget är 66 centimeter. En smart sak som man finner i bagaget är infällbara krokar vid sidorna som man kan hänga påsar på så de inte står och ramlar. Släpvagnsvikten på ett vanligt B-körkort är 1330 kilo. Skulle man ha ett E-körkort så får man dra 1 600 kilo efter bilen.
Skoda Octavia Scout presenteras i två motoralternativ. En bensinmotor på 160 hästkrafter som kostar 184 500 kronor plus moms och ett diesel alternativ som lantbruk provkörde på 140 hästkrafter som kostar 197 250 plus moms i grundutförande.

Plus:
Hög lastvikt i bagaget
Bränsleekonomisk
Mycket utrustning i grundutförande

Minus:
Priset
Går ej att få med automatlåda
Styrningen till farthållaren sitter i blinkerspaken

Fakta:
Skoda Octavia Scout TDI DPF 4*4
Motor: Tvärställd två liters turbodiesel med partikelfilter
Max effekt: 103 kW (140 hk) vid 4 000 rpm
Max vridmoment: 320 Nm vid 1 750 rpm
Transmission: 6 växlad manuell låda
Toppfart: 197 km/h
Acceleration: 0–100 km/h på 10,2 sekunder
Förbrukning: 0,64 liter per mil (enl. Skoda ) på blandad körning
Bränsletank: 60 liter
Yttre vändradie: 5,1 meter
Markfrigång: 180 millimeter
Mått: längd 458,1 cm, bredd 178,4 cm, höjd 153,3 cm, hjulbas 257,8  cm
Vikt: tjänstevikt 1 645 kilo, totalvikt 2 190  kilo
Släpvagnsvikt med B-körkort: 1330 kilo
Pris på testbilen: 220 500 kronor exklusive moms

Några begagnade exempel med liknande utrustning. Källa www.blocket.se
Priserna är exkl moms.

Modell             Årsmodell     Mil     Pris (kr)
Skoda Octavia Scout FSI    2007        2600    149 250

Skoda Octavia Scout 2,0 TDI    2007        5870    156 750

Skoda Octavia 4*4 1,9 TDI    2006        14 000    96 750

Skoda Octavia Scout 2,0 TDI    2008        7180    167 200

Skoda Octavia Scout börjar lanseras hos återförsäljarna under juni månad. En trevlig bil som har fått en sportigare design både utvändigt och invändigt.

Skoda Octavia Scout börjar lanseras hos återförsäljarna under juni månad. En trevlig bil som har fått en sportigare design både utvändigt och invändigt.

Kupén har fått en ny multiratt och ett kraftig handtag framför passageraren.

Kupén har fått en ny multiratt och ett kraftig handtag framför passageraren.

Skoda har ordnat så man även kan få sätes värme även i baksätet.

Skoda har ordnat så man även kan få sätes värme även i baksätet.

Bagaget är normal stort men har en hög lastkapacitet på hela 545 kilo.

Bagaget är normal stort men har en hög lastkapacitet på hela 545 kilo.

Relaterade artiklar