Volkswagen förbereder koldioxidneutral tillverkning av elbilar
Om ungefär ett år startar produktionen av Volkswagens helt nya elbilsfamilj. Först ut är den kompakta modellen ”ID.” som kommer att tillverkas i tyska Zwickau. Anläggningen omvandlas nu för att kunna tillverka elbilar med en helt neutral koldioxidbalans över hela leverans- och produktionskedjan.
Märket Volkswagen går framåt med sin elbilsoffensiv och bygger gradvis upp den kapacitet som behövs för att tillverka mer än 1 miljon elbilar per år över hela världen från år 2025. Volkswagen-koncernens största anläggning för tillverkning av elbilar skapas för närvarande i tyska Zwickau. Framöver kommer upp till 330 000 helt eldrivna bilar per år att rulla av produktionslinjen där − mer än vid någon annan fabrik inom koncernen.
Som den första volymtillverkare i världen omvandlar Volkswagen en hel anläggning från tillverkning av bilar som drivs av förbränningsmotorer till tillverkning av helt eldrivna modeller. I dag produceras Golf och Golf Sportscombi i Zwickau, men i slutet av 2019 kommer produktionen av ID. att starta där − Volkswagens första modell som baseras på den nya plattformen för elbilar. Från år 2021 och framåt kommer sex eldrivna modeller från tre koncernmärken att produceras i fabriken.
− Produktionsstarten av ID. om ungefär 12 månader innebär en ny era för Volkswagen, jämförbar med ”Bubblan” eller den första generationen av Golf. Vi har för avsikt att ta e-mobilitet ur sin nisch och att göra elbilen överkomlig för miljontals människor. Effektiva och moderna produktionsanläggningar är nyckeln, säger Thomas Ulbrich, medlem i Volkswagens ledningsgrupp med ansvar för e-mobility.
Grön produktion
Med ID. avser Volkswagen att för första gången leverera en bil som produceras med en helt neutral koldioxidbalans över hela leverans- och produktionskedjan. I produktionsprocessen ska utsläpp av koldioxid undvikas eller minskas så långt som möjligt. Klimatskyddsåtgärder kommer att vidtas för att kompensera för oundvikliga utsläpp.
Åtgärderna vid tillverkningen av ID. inkluderar även den energiintensiva produktionen av battericeller. Volkswagen har kommit överens med sina leverantörer om att ”grön” energi från förnybara källor ska användas för produktion av cellerna, vilket ytterligare förbättrar livscykelanalysen av elbilen.
− Med våra elbilar vill vi ge ett väsentligt bidrag till klimatskyddet. Den avgörande faktorn är att elbilar ska byggas och användas hållbart. ID. blir en modell för hållbar rörlighet, säger Thomas Ulbrich.
Stor omvandling
Arbetet med att ställa om anläggningen i Zwickau inleddes i somras och genomförs i flera faser. Den första av de två produktionslinjerna ändras stegvis inför den planerade starten av ID. i november 2019. Fabrikens andra produktionslinje kommer att ställas om till senast i slutet av 2020. Sammantaget investerar Volkswagen cirka 1,2 miljarder euro.
Zwickau-anläggningen blir digital, flexibel och mycket effektiv. Automatiseringsgraden i monteringen blir nästan tredubblad. Trots detta kommer arbetskraften att förbli i stort sett stabil. De 7 700 anställda är förberedda för den nya teknologin genom en omfattande utbildningsinsats. Den maximala produktionskapaciteten ska ökas från nuvarande 1 350 bilar per dag till 1 500 bilar, vilket förmodligen kommer att nås från 2021 och framåt.
Alla elbilar som byggs i Zwickau i framtiden kommer att baseras på den nya plattformen MEB, som har utvecklats speciellt för helt eldrivna bilar och som fullt ut utnyttjar möjligheterna till e-mobilitet. Till exempel erbjuder MEB-bilar längre räckvidd, mer utrymme och en rad nya digitala tjänster. Senast år 2025 planerar märket Volkswagen att sälja totalt mer än 1 miljon elbilar per år och att vara världsledande inom e-mobilitet.
− Den globala fordonsindustrin upplever en process med grundläggande strukturella förändringar. Volkswagen är aktivt i att forma denna omvandling – också för att skydda arbetstillfällen för våra anställda över hela världen, säger Thomas Ulbrich.
Nyckelfakta om MEB och ID.-familjen
- ”ELECTRIC FOR ALL”: ID.-familjen gör det ekonomiskt överkomligt för miljontals människor att köpa elbil.
- Serietillverkningen startar i november 2019. ID. och därefter ID. SUV är först ut i den nya generationen elbilar och gör entré på marknaden under 2020.
- Ett genombrott för e-mobiliteten – planerad försäljningsvolym år 2020: 150 000 elbilar. Och mer än 1 miljon år 2025.
- 100 % eldrift. ID.-familjen är baserad på Volkswagens tekniska plattform MEB (Modular Electric Drive Matrix) som är framtagen speciellt för elbilar.
- Inga kompromisser: ID.-familjen flyttar gränserna för e-mobiliteten, både när det gäller räckvidden, utrymmena och kördynamiken.
- Skalbara batterier: ID.-familjen får kraftfulla, skalbara batterier. Modellerna kommer att kunna konfigureras med olika batterikapaciteter för en räckvidd på från 330 km upp till över 550 km, enligt standarden WLTP.
- Investerar stort: Under de närmaste fem åren till slutet av 2023 kommer Volkswagen-koncernen att satsa närmare 44 miljarder euro enbart på framtidens e-mobilitet, autonom körning, nya mobilitetstjänster och digitalisering av fordon och anläggningar.
- Laddningsinfrastruktur: Volkswagen är medlem i IONITY, ett joint venture som arbetar med att utveckla och bygga ut nätverket av laddningsstationer längs de europeiska motorvägarna.
- Thomas Ulbrich: ”MEB-plattformen för elbilar är troligen det viktigaste projektet i Volkswagens historia, fullt i paritet med Bubblan och Golf.”