ANNONS

Volvo godkänner nytt bränsle

Efter ett omfattande fältprov med förnyelsebar diesel av typen HVO, godkänner Volvo Lastvagnar bränslet för samtliga Euro 5-motorer och förbereder certifieringar för Euro 6. HVO fungerar som vanlig diesel och minskar CO2-utsläppen mellan 30 och 90 procent.

Redan 2013 startade Volvo Lastvagnar tillsammans med Renova, DHL Freight och OKQ8 ett fältprov med sex Volvolastbilar för att se hur användningen av 100 % HVO (Hydrerade Vegetabiliska Oljor) påverkar motorernas prestanda och komponenter. Lastbilarna kördes med Euro 5-motorer och rullade sammanlagt cirka 100 000 mil i kommersiell trafik under två år.

– Fältprovet visar att HVO fungerar utmärkt i våra motorer och kan användas under samma förutsättningar som vanlig diesel. Det går även bra att fritt blanda diesel och HVO, säger Tobias Bergman, produktchef för alternativa bränslen och hybrider på Volvo Lastvagnar.

De positiva resultaten från fältprovet gör att Volvo Lastvagnar nu godkänner användandet av HVO hos samtliga Volvolastbilar i Euro 5-utförande med oförändrade serviceintervaller. I september 2015 sker en global certifiering (WVTA) för HVO av motorerna D5 och D8 för Euro 6. Parallellt pågår arbetet med att certifiera även motorvarianterna D11, D13 och D16.

– Bränslet passar alla kunder som vill minska sina CO2-utsläpp och vi ser inga begränsningar när det gäller typ av transporter eller verksamhet. Att kombinera HVO med de låga utsläppen från våra Euro 6-motorer gör att miljöpåverkan från lastbilarna minimeras, säger Tobias Bergman.

HVO är en förnyelsebar diesel och framställs av råvaror som vegetabiliska och animaliska fetter från exempelvis rapsolja eller slakteriavfall. Bränslet kan distribueras via befintliga dieseldepåer och använder samma typ av tankar och munstycken som vanlig diesel. Beroende på råvaran reducerar HVO CO2-utsläppen mellan 30 och 90 procent.

– Vi tror på HVOs potential och ser ett ökande intresse från både kunder och transportköpare. Den stora utmaningen är tillgängligheten på råvara och raffinaderier. Vi hoppas därför att vår satsning på bränslet ska bidra till ökad efterfrågan och att HVO kan tankas på många fler ställen i världen framöver, säger Lars Mårtensson, miljö- och innovationschef på Volvo Lastvagnar.

FAKTA:
Euro 6-godkännande: Volvo Lastvagnar godkänner sina motorer enligt den kommande standarden Paraffenic fuels EN15940, som förutom HVO även omfattar till exempel talloljediesel och Gas to Liquid (GtL).
Volvo Lastvagnar och alternativa bränslen: Volvo Lastvagnar arbetar på bred front med att ta fram lösningar för alternativa bränslen och hybrider. Man gör det för att minska den totala inverkan på klimatet och arbetar för visionen om hållbara transporter.

Relaterade artiklar