Volvo storsatsar på Bauma
Med fokus på långsiktigt förtroende på marknaden kommer besökarna på årets Bauma 2016 i München få se Volvo Construction Equipment presentera flera nya produkter – bland annat den största maskin som företaget någonsin byggt.
Det är svårt att hålla hemligheterna under skynket. Särskilt när det handlar om stora hemligheter – och dessutom när hemligheten i fråga är en jättelik 60-tons ramstyrd dumper – den största som någonsin tillverkats av Volvo Construction Equipment (Volvo CE). Den nya A60H kommer utan tvivel bli showens stjärna – men den är långt ifrån den enda stora nyheten i Volvos båda montrar i München i april. Förutom A60H presenteras en rad nya grävmaskiner, hjullastare, asfaltläggare, dumprar och vältar – 16 produktlanseringar totalt. Och det är bara själva maskinerna – vi presenterar även en helt ny form av kundservice som är inriktad på att förbättra drifttid, bränsleekonomi och produktivitet.
Mer innovation
Även om mycket av företagets närvaro på Bauma 2016 fortfarande är en välbevarad hemlighet är det mycket tydligt med vilken tillförsikt som företaget fortsätter att utveckla innovativa, produktiva maskiner som hjälper kunderna att lyckas i dagens extremt hårda konkurrens. Produktivitet är också mässans nyckelbudskap, under slagorden “Building Tomorrow” tillsammans med kunderna.
Den största ramstyrda dumpern någonsin är inte den enda paradprodukt som lanseras – flera andra stora allroundprodukter (som inte avslöjats än) kommer också debutera på mässan. Alla dessa är inriktade på att fylla behoven hos kunder som kräver maximal produktivitet.
Även hjulgrävaren EW60E, varianten EWR150E med kort svängradie samt kompaktgrävarna EC35D, ECR35D och ECR40D kommer att finnas i Volvos två montrar (inomhus: C4:327 och utomhus: FM510). Hjullastarna är inte heller bortglömda, vilket lanseringen av L50H* visar. Inte heller väganläggningsmaskinerna, som representeras av envalsvältarna SD75B, SD115B och SD135B, tandemvälten DD25B samt en ny asfaltläggare i D-serien. Och även om det är A60H som är höjdpunkten i dumperserien kommer det också finnas andra nya modeller och produktuppdateringar att se i München.
När det gäller innovativa kundtjänster behöver du inte leta längre än till Volvos 8 700 m2 stora utställningsområde. Under banderollen Volvo Services kommer företaget visa sina kundlösningar som är inriktade på maskinövervakning, kontroll, effektiv bränsleförbrukning samt reparationer och underhållsstöd.
Historien upprepas
Även om Volvo alltid blickar framåt, mot nästa innovation, har de inte glömt sina rötter på Bauma 2016. Därför firas 50-årsjubileet för Volvos popularisering av den ramstyrda dumpern genom att sida vid sida med den senaste modellen, A60H, även visa upp dess urfader, DR631 från 1966 – även kallad Grus-Kalle.
Inomhusmontern på 2 300 m2 är tillägnad statiska utställningar, multimediapresentationer, varumärkesprodukter, och försäljare finns till hands för att demonstrera produkterna. På det 6 400 m2 utomhusområdet (bilden ovan) händer det saker hela tiden. Förutom en återkommande maskinuppvisning, som till och med är koreograferad till musik, demonstreras även Volvos redskap och en asfaltläggare. Som ett led i förarklubbens del av utställningen kommer besökarna också kunna demonstrera sin skicklighet bakom spakarna på en ECR50D-grävare med kort svängradie genom att på tid utföra en rad utmanande uppgifter.
Martin Weissburg, bolagets president, kommer också att närvara vid en internationell presskonferens under showen, där han kommer att belysa handelsvillkoren, presentera nya produkter och skissera företagets framtida planer.
För att demonstrera Volvo-koncernens bredd kommer Volvo Construction Equipment ha sällskap på Bauma 2016 av sina systerbolag Volvo Penta, Volvo Financial Services och Volvo Lastvagnar. Den sistnämnda visar upp sin senaste generation av lastbilar för bygg- och anläggningsbranschen.
Volvo Construction Equipment kommer alltså, trots tuff konkurrens på marknaden, till branschens största mässa med oförtruten optimism inför målet att leverera innovation, produktivitet och en närmare relation till kunderna.