ANNONS

Stark, seg och lättkörd

Lågt marktryck och liten slirning är de största fördelarna med bandtraktorn Challenger, i vart fall när vi håller oss på åkern.

Vi testar Challenger MT765B med ett nytt fyra meter brett jordbearbetningsredskap från tyska Horsch samt en kombination äldre maskiner, med sex meters arbetsbredd, bestående av en kultivator, en tallriksharv och en vält.
Challenger MT765B är en effektiv dragare vid jordbearbetning och sådd. Bandtraktorn är bekväm och lättkörd. Jag startar i en av de lägre växlarna, hissar ner redskapet och drar på fullgas. Varvmätaren i instrumentpanelen pekar på 2 000 rpm. Med knapparna i körspaken i höger armstöd stegar jag upp till tolvans växel i powershiftlådan. Jag trycker in knappen för automatisk växling. Nu stegar traktorn själv upp och ner i powershiften allt eftersom belastningen ökar och minskar, men den går aldrig över inställd växel tolv. En fördel med automatväxling är att vi inte får motorstopp även om det plötsligt skulle gå tungt, traktorn kommer i stället att växla ner. När vi kommer till vändtegen är det bara att dra av lite på gasen så att hastigheten blir lagom i svängen. Likaså här växlar traktorn själv ner om det går för tungt i förhållande till motorvarvet. I monitorn ser man vilken högsta växel som valts och vilken växel som ligger i för närvarande samt att vi kör i 14 km/h. Slirningen är fantastiska 0 procent.
Men bandtraktorn kan slira. Det gäller att den belastas rätt så att viktfördelningen, när traktorn drar redskapet efter sig, är optimal. När vi kör har vi frontvikter om 1 000 kg och vikter i bandstället om 912 kg. Challenger finns med tre olika bandbredder och de 762 mm breda banden som sitter på testtraktorn är det bredaste alternativet. Der är vikigt att bandbredd och traktorns viktfördelning är anpassad till vartannat. Om man bara ökar bandbredden utan att lägga på mer vikter får man slirning. Behöver man mer vikt på bandstället kan man hänga på fler vikter och maximalt kan traktorn belastas med 1 368 kg i bandstället.
Förutom automatväxel har testtraktorn även automatisk styrning. Med hjälp av GPS styr traktorn fram och tillbaks över fältet. Föraren ställer in redskapets arbetsbredd i monitorn och kör ett drag längs fältkanten. Draget registreras och därefter är det bara för föraren att trycka på autoknappen varje gång man svängt runt på vändtegen och in i ett nytt drag. Den automatiska styrningen heter Auto Guidance på Challengerspråk och kostar från 126 000 kronor. Detta är en utrustning som man enligt min mening måste köpa till Challengern eftersom den är lite jobbigare att sitta och styra på ett fält än en konventionell traktor är. Med den automatiska styrningen kan man enkelt lägga upp parallella drag på fältet utan risk att det blir kilar eller överlappning. På så vis slipper man köra slag i slag viket är bra. Bandtraktorn fungerar nämligen bäst om man kan göra vida svängar eftersom den gärna sliter upp spår på vändtegen. Detta är viktigt att tänka på vid sådd och innebär att man tvärt emot det normala måste så vändtegen sist när man sår med en bandtraktor.
Men om nu marktrycket är cirka hälften på en bandtraktor jämfört med en konventionell traktor med breda däck och dubbelmontage runt om finns det även saker som är tvärt om, det vill säga dubbelt så mycket, på en Challenger.
Priset är en sådan sak. Över 7 000 kronor per hästkraft finner vi ingen annan stans i traktorvärden. Det innebär att en Challenger måste användas flitigt. Men jämfört med konventionella stortraktorer eller midjestyrda dragare har Challenger en fördel. Band i stället för dubbelmontage innebär liten transportbredd varför bandtraktorn passar bra på lantbruk med många åkrar och många flytt, framförallt om man tvingas passera samhälle med mera på sin väg mellan fälten.
Vi hade ingen möjlighet att göra en noggrann analys av bränsleförbrukningen men när vi kör Challengern gör vi av med cirka 500 liter på tio timmar. Då har vi förvandlat 40 hektar obearbetad stubb till färdig såbädd. Det blir drygt 12 liter per hektar vilket får anses vara bra.

Challenger MT765B
Motor: Sexcylindrig Caterpillar på 8,8 liter och 246 kW (330 hk) maxeffekt och max vridmoment 1 560 Nm vid 1 400 rpm.
Transmission: Fullpowershift och kopplingsfri fram/back ger totalt 16 växlar fram och 4 back.
Band 762 mm breda
Bränsletank: 446 liter
Lyftkapacitet: 11 758 kg
Max hydraulflöde: 166 l/min
Max hydraultryck: 203 bar
Yttre hydraulik: 4 dubbelverkande uttag
Vikt: 13 030 kg (inkl frontvikter)
Vändradie 3,6 meter
Serviceintervall: Motoroljebyte 250 timmar (35 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (182 liter)
Kraftuttag: 1 000 rpm
Pris: 2 421 000 kronor
Pris per hk: 7 336 kronor

Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering:    std
Frontvikter, 21 x 45 kg:    std
Bandställsvikter, 16 x 57 kg:    30 200
Passagerarsäte:    std
Frontlyft och pto:    Nej
Femte dubbelverkande uttag:    13 000
Luftfjädrad förarstol:    std
Säkerhetsbälte förare:    std
Säkerhetsbälte passagerare:    std
Vändbar förarplats:     nej
Hyttfjädring:    nej
Krypväxel:        74 000

Rätt viktad ger bandtraktorn ungefär halva belastningen per kvadratcentimeter jämfört med en konventionell traktor med dubbelmontage runt om.

Rätt viktad ger bandtraktorn ungefär halva belastningen per kvadratcentimeter jämfört med en konventionell traktor med dubbelmontage runt om.

Här är en av fördelarna med band i stället för dubbelmontage. Hela ekipaget håller sig inom den egna vägbanan.

Här är en av fördelarna med band i stället för dubbelmontage. Hela ekipaget håller sig inom den egna vägbanan.

Man behöver inte tvunget köpa en massa nya dyra redskap för att matcha en så här stor och dragvillig traktor. Med en kultivator, en tallriksharv och en vält i en kombination förvandlades en stubb med fånggröda till färdig såbädd i en överfart.

Man behöver inte tvunget köpa en massa nya dyra redskap för att matcha en så här stor och dragvillig traktor. Med en kultivator, en tallriksharv och en vält i en kombination förvandlades en stubb med fånggröda till färdig såbädd i en överfart.

Challenger MT765B är en bekväm arbetsplats. Vid fullgas, 2 000 rpm, och jordbearbetningsarbete mäter vi 74 dBA i hytten.

Challenger MT765B är en bekväm arbetsplats. Vid fullgas, 2 000 rpm, och jordbearbetningsarbete mäter vi 74 dBA i hytten.

Relaterade artiklar