AGCO lanserar PTx
Agco lanserar PTx, ett nytt varumärke som representerar dess portfölj för precisionsodling. PTx kombinerar teknik för precisionsodling från hörnstenarna i AGCO:s teknikpaket, Precision Planting och det nyaste samriskföretaget (JV), Ptx Trimble.
Den strategiska anpassningen av dessa varumärken kommer att underlätta den snabba tillväxten av AGCO:s teknikomvandling och kommer att supporta den framtida utvecklingen och distributionen av nästa generations lantbruksteknik för lantbrukare och tillverkare av originalutrustning (OEMs).
PTx kommer att hjälpa lantbrukare runt om i världen genom tre olika marknadsstrategier. Specialiserade återförsäljare av precisionsmaskiner kommer att hjälpa lantbrukare att eftermontera den senaste tekniken på nästan alla fabrikat och årsmodeller av utrustning som de redan äger. PTx kommer också att utöka sina relationer med mer än 100 OEM-
partners som kan integrera produkter från PTx-portföljen direkt i fabriken. På samma sätt kommer nya maskiner från AGCO:s varumärken, Massey Ferguson, Fendt och Valtra, också att erbjuda fabriksmonterad teknik från PTx-portföljen.
Seth Crawford, Senior Vice President and General Manager PTx, kommer leda den nya organisationen som en branschledande global plattform för lantbrukare som använder precisionslantbruk med blandad maskinflotta.
– Vi anser att tekniken ska ge lantbrukarna flexibilitet att arbeta med olika maskinfabrikat och under hela odlingssäsongen. Genom PTx-portföljens erbjudanden inom Precision Planting och PTx Trimble kommer vi att tillhandahålla sömlöst kompatibla och kraftfulla enkla lösningar för precisionsodling. Vi vet att lantbruk är enklare när plattformar pratar med varandra – och när dessa system är utformade och supportas av experter som förstår lantbrukare. Det är vad PTx lovar våra kunder runt om i världen, säger Crawford.
Namnet PTx har sina rötter i AGCO:s arv: precisionslantbruk (P) och avancerad teknik (T) som multiplicerar (x) den effekt det skapar för lantbrukare genom sömlös, intelligent och lantbrukarcentrerad teknik.
Symbolen representerar de precisa raderna och fälten inom lantbruket och berättar en historia om globala kopplingar. För att presentera ett enhetligt erbjudande till marknaden utvecklas Precision Planting visuella identitet som en del av den nya PTx-varumärkes välkända majsplanta behålls som en blinkning till dess rika arv. PTx Trimbles visuella identitet speglar det ledande varumärket PTx.
AGCO slutförde JV-transaktionen med Trimble den 1 april 2024 och bildade PTx Trimble. Andrew Sunderman har utsetts till General Manager för PTx Trimble. Sunderman har 12 års erfarenhet av olika roller inom AGCO globalt, senast som ledare för integrationsteamet för JV, vilket gör honom väl lämpad att driva den här verksamheten.
– Lantbrukare förlitar sig på precisionsteknik för att öka avkastningen, minska avfallet och maximera sina resurser. Lanseringen av PTx och starten av PTx Trimble JV gör att vi kan hjälpa lantbrukarna bättre genom att erbjuda dem eftermonterade och fabriksanpassade lösningar för att uppnå deras finansiella och operativa mål, säger Sunderman.
Keith Crow kommer att fortsätta att leda Precision Planting som General Manager. PTx ansluter sig till AGCO:s ledande globala varumärkesportfölj, inklusive Massey Ferguson, Fendt, Valtra och GSI.