ANNONS

Allroundtraktor med pålitlig motor

Allroundtraktor med pålitlig motor. Case IH 5140 är en 15 år gammal konstruktion som kan mäta sig med dagens traktorer vad gäller komfort.Case IH 5140 är en av de första lantbrukstraktorerna med kopplingsfri fram och back i en spak till vänster om ratten. Den saknar visserligen neutralläge där, vilket kan kännas lite ovant för den som är van vid de traktorer som är nya i dag. Men för den som går från äldre transmissionsalternativ är Case IH 5140 en verkligt bekväm traktor.
Om traktorn är obelastad, som vid lastararbete, är det bara att skifta körriktning utan att den hunnit stanna. Rörelseriktningen skiftar mjukt och det känns nästan som om traktorn har turbinkoppling.
I högerkonsollen sitter en kort växelspak med fyra synkroniserade växlar och till vänster om den en spak med fyra powershiftsteg i en rad. Med fyran ilagd i huvudlådan fungerar inte backen, därav fyra växelsteg mindre bakåt.
Efter växelspakarna kommer i tur och ordning från vänster, handgas, två spakar till två yttre hydrauluttag samt tillslaget till kraftuttaget. Dessa spakar sitter mycket bra till.
Trepunktslyften är elektronisk och lätt att förstå sig på. Spaken för tredje dubbelverkande uttaget sitter rakt till höger om föraren och om traktorn är utrustad med ett fjärde uttag sitter detta nere till höger om föraren. Här finns även växelspaken till kraftuttaget.
Saknas det fjärde uttaget går det inte att komplettera traktorn med detta som en extrautrustning längre. Den som vill köpa ett fjärde dubbelverkande hydrauluttag till en Case IH 5140 i dag tvingas köpa alla ingående delar som reservdelar och då lär det bli dyrt.
För att lösa ut spärren till lyftdragkroken drar man i en handbromsliknade spak till vänster om stolen. Först verkar spaken vara helt felplacerad, men eftersom traktorn har elektronisk lyft som betjänas av en lättmanövrerad vippströmbrytare är det inga problem att manövrera ett reglage på var sida om stolen samtidigt.
Den riktiga handbromsen sitter även den till vänster i hytten.
Traktorn har digitala instrument som visar hastighet, motorvarvtal, bränslemängd och temperatur. Informationen är lättöverskådlig och i instrumentpanelen sitter även strömbrytare för fyrhjulsdrift och belysning.
Fläkten sitter i taket och därmed finns det endast luftutsläpp där. Men alla utsläpp finns inte framför föraren. Friskluften kan även strömma ut bakom föraren.
Hytten har stora dörrar och det är lätt att ta sig in och ut. Eftersom ratten är ställbar går det även att använda höger dörr.
Sikten är bra framåt och bakåt. Bakskärmarna är mycket stora och begränsar sikten något snett bakåt. Alla fönster utom framrutan kan öppnas.
Lyftdragkroken syns genom gallret i kraftuttagskyddet.
Bränsletanken sitter under hytten och man tankar vid vänster insteg.

Traktorns servicepunkter är lätta att komma åt. Säkringar och reläer sitter under höger och vänster sidostycke i instrumentpanelen. Det innebär att man kan stå rak utanför hytten och komma åt dessa. Oljestickan nås utan att öppna huven.
Motorhuven öppnas i fyra delar. Vill man bara komma åt kylarna och luftfiltret fälls grillen upp. För att komma åt hela motorn lossas de båda sidoplåtarna samt lyfts huven, vilken är ledad i framkant.
Batteriet sitter under ett kock vid höger insteg.
Case IH 5140 kom 1990 och är såld i knappt 300 exemplar i Sverige. Traktorn är näst störst i en serie om fyra modeller. År 1997 ersattes de av MX-serien.

Case IH 5140 Maxxum.
Motor: Sexcylindrig Cummins på 5,9 liter och 81 kW (110 hk) och max vridmoment 455 Nm vid 1 250 rpm.
Transmission: Fyra synkroniserade huvudväxlar, fyrstegs powershift och kopplingsfri fram/back ger 16 växlar fram och 12 back.
Däck: 16.9R24 fram och 18.4R38 bak
Bränsletank: 170 liter.
Hydraulsystem: Axialkolvpump som ger 78,5 minutliter vid 2 200 rpm, max oljetryck 173 bar.
Lyftkapacitet: 4 500 kp.
Yttre hydraulik: 3 dubbelverkande uttag.
Kraftuttag: 540 och 1 000 rpm.
Vikt: 5 020 kg (utan vikter) varav 38 procent på framaxeln.
Vändradie: 5,6 meter.
Serviceintervall: Motoroljebyte 250 timmar (15 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (76 liter).
Nypris 1993: 456 300 kronor.

Vad kostar reservdelarna.
Oljefilter motor 120:-
Hydrauloljefilter 534:-
Luftfilter, yttre 538:-
Luftfilter, innre 364:-
Bakruta: 1 790:-
Tryckkännarkontakt för PS: 1 300:-

Verkmästaren: Går aldrig sönder, men glöm inte handbromsen.
– Sköter man oljebytena händer det inget med en Case IH 5140, säger Robert Andersson, verkmästare på Kullenbergs i Staffanstorp.
Han berättar att de aldrig haft någon 5140 inne för motorrenovering i sin verkstad.
Det finns i stort sett endast två saker man ska tänka på.
– Glöm inte handbromsen.
Slits handbromsen ner måste man dela hela traktorn på mitten eftersom bromsen sitter mellan grupp- och powershiftväxellådan. Det är ett kalas på drygt 13 000 kronor inklusive arbete.
Den andra saken man ska vara försiktig med är att inte ricka fram och åter med fram/back-lådan när man kört fast.
– Det är frestande att göra, men då sliter man ut en överbelastningslamell som sitter på svänghjulet, säger Robert Andersson.
I övrigt har han inte mycket att klaga på eller varna för. Han berättar att det finns många Case IH 5140 som gått över 10 000 timmar helt utan problem.
Robert Andersson ger ett tipps.
– Låt motorn gå på tomgång ett tag före det att den stannas. Då utjämnas temperaturen och toppackningen håller längre.

Ägaren: Kan användas till nästan allting.
Fredrik Jörgensen på Kronetorps Jordbruk i Skåne köpte sin Case IH 5140 begagnad 1999. Då hade traktorn, som är av 1991 års modell, gått 5 000 timmar. I dag har den gått 9 000 timmar.
Traktorn är välutrustad. Fredrik Jörgensen har såväl frontlastare som frontlyft och radodlingshjul till traktorn. Den används till växtskyddssprutan, välten, radrensaren, betupptagaren samt för transporter.
På gården, som omfattar 200 hektar odlad jord med spannmål och sockerbetor finns dessutom en Case IH Magnum 7130, Case IH MX 170 samt en JCB teleskoplastare och två gamla reservtraktorer. En BM 600 och en IH 1086.
Fredrik Jörgensen är nöjd med traktorn och allt fungerar, till och med luftkonditioneringen. Två gånger har den gått sönder. Bägge gångerna var det en axel i växellådan som brast.
– Det är inga stora saker egentligen, men traktorn måste delas på mitten så det tar ett tag att reparera, berättar Fredrik Jörgensen.
Men motor och hydraulik har fungerat utan problem de 4 000 timmar han kört med traktorn.

Årsmodell 1992, 6 068 timmar, lastare Trima 4.60, pris 235 000 kronor.

Årsmodell 1992, 5 503 timmar, lastare Trima 4.80, pris 245 000 kronor.

Årsmodell 1993, 5 800 timmar, pris 205 000 kronor.

Case IH 5140 har ställbar ratt i både höjd och teleskopled. Lägg märke till hur högerpanelen vinklas åt höger vilket ger en mycket bekväm rörelseriktning på spakarna.

Relaterade artiklar