ANNONS

Allrundtraktor som passar många gårdar

Med 165 hästkrafter och knappt 7 tons vikt passar Claas Arion 630 CIS+ på många gårdar. Den kan utföra i stort sett alla arbeten och är med sin automatiska powershift även fin i transport.

Claas har valt att dela upp många av sina modeller i tre olika grundutföranden. CIS+ är den som ligger i mitten och innebär en bekväm utrustningsnivå utan den mest extrema elektroniken. Det passar många lantbrukare som vill ha en praktisk och lättkörd traktor men slippa den senaste datortekniken i en avancerad monitor.
Claas har ingen egen motortillverkning och väljer det bästa på marknaden till varje modell. I de sexcylindriga Arion är det i dag John Deere som gäller och det är en bra motor som är kraftfull och har snabb reaktion.
Med ett vridmoment på hela 703 Nm är det bra segdragning och snabb respons vid gaspådrag, även när det går tungt.
I kombination med transmissionen Hexashift från Gima i Beavuais får traktorn bra prestanda.
Det är en semipowershift som växlar hydrauliskt i de fyra grupperna A till D. Traktorn kan köras manuellt eller som en automatväxlad bil från 0 till toppfart 40 eller 50.
Testtraktorn går i 45 km/h och når denna fart redan vid 1 500 rpm på motorn.
Hur snabbt traktorn ska växla kan väljas med en knapp. I ECO-läge växlas tidigare för att spara bränsle.
ECO-läget bör väljas vid de flesta tillfällena annars varvar motorn upp onödigt mycket innan växling sker.
I en monitor i höger A-stolpe visas vilken grupp och powershiftsteg som ligger i.
Vid fältarbete kan föraren begränsa mellan vilka växelsteg traktorn tillåts arbeta.
Vi testkör traktorn i transport och med en Carrier från Väderstad. Det finns inget att anmärka på. Claas Arion 630 CIS+ levererar och körningen är enkel och bekväm.
Det är lätt att manövrera trepunkten, yttre hydraulik och transmission. Detta är en traktor att bara hoppa in i, koppla redskapet och köra utan instruktion. Men den som vill kan utnyttja vändtegsautomatik och köra redskap med ISOBUS via F-knapparna i armstödet.
Hytten är rymlig och bekväm och en arbetsplats där man kan tillbringa många timmar i sträck. Alla reglage är perfekt placerade och sikten är god.
Både förarsätet och passagerarsätet är bekväma.
Fram/bak till vänster om ratten är som en paddel. Personligen hade jag hellre haft en rak spak med tvära lägen fram och bak samt ett parkeringsläge genom att pressa spaken neråt.
Fördelar i hytten är en tydlig instrumentpanel med både analoga och digitala informationer, hyttventilation med luftutsläpp mot förare, rutor och golv, samt gott om utrymme och stora glasytor.
Spaken för att låsa upp lyftdragkroken sitter bra placerad till höger vid bakrutan och med det hydrauliska utskjutet av lyftdragkroken är det enkelt att se och koppla redskapen.
Knappar för att välja kraftuttagsvarv i höger C-stolpe är ytterligare en finess och en annan fördel är att alla strömbrytare i högerkonsolen är grupperade på ett vettigt vis och har olika färgsättning så det är lätt att hitta rätt.
Vad gäller service är det mesta lättåtkomligt, men motoroljebyte var 500:e timme är lite tätt i dag. Det finns konkurrenter som klarar betydligt längre intervall.
Traktorn har dessutom samma olja i transmission som i hydraulik och det är inte bra.
Det är fortfarande det vanligaste bland de flesta traktortillverkare men med tanke på att det sker allt fler samarbeten vad gäller maskiner mellan gårdar ökar risken för fel olja i transmissionen. Att få ett transmissionshaveri för att det kom dålig olja via ett lånat redskap är ingen bra affär för lantbrukaren.
Nilehn Tekniks bedömning totalt för Claas Arion 630 CIS+ är dock ett gott betyg. Det är en mycket trevlig traktor att köra och den passar till i stort sett alla arbeten på en gård.
Claas Arion 630 CIS+ kan köpas från 1 161 810 kronor i sitt enklaste utförande.
Då saknas bland annat framaxelfjädring, vändtegsautomatik, lastkännande hydraulik, elhydraulik, klimatautomatik, förberedelse till autostyrning, frontlyft och extrabelysning.
Som exempel kostar frontlyften 34 110 kronor.
Testtraktorn var dessutom utrustad med fyra plus två yttre hydrauluttag vilket medför en kostnad på 53 595 kronor.

Claas Arion 630 CIS+

Motor:       Sexcylindrig John Deere på 6,8 liter och 121 kW (165 hk) maxeffekt och max vridmoment 703 Nm vid 1 500 rpm

Transmission:             Automatisk semipowershift med 24 fram / 24 back

Däck:        540/65R28 fram och 650/65R38 bak

Bränsletank:               280 liter

Lyftkapacitet:             8 000 kg

Max hydraulflöde:      150 l/min

Max hydraultryck:      200 bar

Yttre hydraulik:          4 dubbelverkande uttag

Vikt:         6 740 kg (utan vikter)
Vändradie: 6,0 m

Serviceintervall:         Motoroljebyte 500 timmar (19 liter), Transmissionsoljebyte 1 500 timmar (66 liter)

Kraftuttag: 540, 540E, 1 000 och 1 000E rpm

Pris:          1 481 400 kronor

Pris per hk:                8 978 kronor

 

Utrustning:

Luftkonditionering:     std
Passagerarsäte:            std

Frontlyft och pto:        std

Hydraulisk släpvagnsbroms:         std

Luftfjädrad förarstol:   std

Säkerhetsbälte förare:  std

Säkerhetsbälte passagerare:           std

Vändbar förarplats:     nej

Hydraulisk utskjut lyftdragkrok:    std

Framaxelfjädring:       std

 

 

Tre plus:

  • Trevlig och bekväm hytt
  • Bra knappar på bakskärmarna
  • Bra hyttventilation

 

Tre minus:

  • Samma olja i transmission och hydraulik
  • Inget parkeringsläge i fram/back-spaken
  • Känslig fotgas
Relaterade artiklar