ANNONS

Anläggningsbil till ett skapligt pris

Volvo FH12 med tippflak och kran är en alla tiders anläggningsbil till ett skapligt pris.
Helt klart, bilen Boggi provkör är 10 år och det finns modernare saker att köra ballast och maskiner med till och från en arbetsplats. Bland annat tvingas vi ställa om en spak under flaket om vi vill använda tipp eller kran.
Vi har varit och hämtat ett lass grus till ett bygge i Kristianstad. Det är en byggnad som delats för två hyresgäster och nu måste det dras in ytterligare en elkabel. Asfalten är uppbruten och schaktet ligger fritt. Killen som körde grävmaskinen lägger ner kabeln och sen är det dags att fylla i med grus.
Det är cirka 10 ton på flaket men det tar inte många sekunder att tippa upp.
Vi flyttar bilen och nu kommer vi till en av bilens finesser vad gäller mångsidighet. Men en spak på ramen under flaket på vänster sida ställer vi om så oljan går till kranen i stället för tippen.
Ut med ett stödbenet och ner med det i backen.
Kranen kör vi från en fjärrkontroll som sitter fast som med en livrem på operatören.
Kranen har en räckvidd på 15 meter och lyfter hela 850 kilo i ytter läget.
Med den hydrauliska skopan lastar vi enkelt grus eller andra liknande material.
Kranen är ett perfekt arbetsredskap och innebär att man kan ta bort eller lägga till fyllnadsmassor på platser dit man inte kan tippa respektive lasta med hjul- eller bandlastare.
Med stödbenet uppe och inne och kranen snyggt placerad över flaket hoppar vi upp i hytten igen och drar iväg med tomt flak.
Man behöver inte gasa alls. Motorn har ett bra bottenvrid och lastbilen ger sig iväg fint i ettan.
Den treväxlade manuella lådan har splitt som manövreras med en vippströmbrytare. Vid lågsplitt lyser en gul lampa i instrumentpanelen.
Den testkörda lastbilen har även släpvagnsbroms i form av en spak bredvid handbromsen i instrumentpanelen. Det är bra på en anläggningsbil att enbart kunna bromsa släpet vid behov. Vid broms med fotpedalen bromsas givetvis både bil och eventuellt släp.
Med fullt rattutslag är vändradien 8,85 meter. Det är helt okej för en lastbil i den här storleken. Hjulbasen är 4,9 meter.
Väl ute på landsvägen i 80 km/h och med 1 600 rpm på varvmätaren mäter vi 74 dBA i hytten. Helt klart har de tio åren och 70 000 mil satt sina spår, men det är helt okej ljudnivå i hytten.
Förarplatsen är bekväm. Hytten har luftkonditionering med bra fläktkapacitet och rikligt med luftutsläpp.
Förarstolen har alla inställningsmöjligheter man kan önska sig.
Volvo FH introducerades mellan åren 1993 till 1999 beroende på modell. Det var den första lastbilsserien från Volvo som var tänkt att passa hela världen och med dessa nya bilar kom den sexcylindriga D12 motorn på 12 liters cylindervolym.
Det var en av de första lastbilsmotorerna med teknik som överliggande kamaxel och fyra ventiler per cylinder, konstruktioner som tidigare mest använts i sportbilar.
Volvo FH blev också väldigt lyckad och har blivit utsedd till Årets Lastbil både år 1994 och år 2000. Det är enda gången en och samma lastbilsmodell fått det priset två gånger.

Ägaren: Lagom stor och utan bekymmer.
Så sammanfattar Henrik Svensson, som kör en Volvo FH12 på JT Entreprenad i Kristianstad, intrycken av lastbilen.
Henrik Svensson kör material och maskiner till anläggningsföretaget JT Entreprenads olika arbetsplatser.
Han anser att hjulbasen är lagom på lastbilen.
– Vi ska in på många trånga platser i samhällen och då kan man inte ha längre bil, säger Henrik Svensson.
JT Entreprenad köpte sin Volvo FH12 begagnad år 2006 och lastbilen är tillverkad år 1998. Den har redan gått 10 000 mil på JT Entreprenad och totalt 70 000 mil sedan den rullade ut från fabriken.
Fram till år 2001 gick den med skåp i fjärrtrafik men byggdes år 2001 om till anläggningsbil med gott resultat.
– Jag är mycket nöjd med vår Volvo FH12, säger JT Entreprenads ägare Jesper Lindkvist.
Han berättar att de inte haft några större problem med lastbilen.
– Boggilyften har havererat en gång och styrboxen till kranen har strulat, det är allt.
All större service görs hos Volvos verkstad medan mindre åtgärder fixas hemma på firman.

Verkmästaren: Kör snabbt och bromsa hårt.
Det är rådet från Stefan Mårtensson, verkmästare på Kristianstads Automobil Lastvagnar, till alla som ska köpa en Volvo FH12 begagnad.
– Men egentligen är det ett allmänt råd till alla som köper begagnad lastbil för att verkligen kunna höra missljud, känna på bromsarna och att allt går som det ska.
Enligt Stefan Mårtensson finns det inga speciella brister på Volvo FH12 av årsmodell 1998 som Boggi frågar om.
– Det var ju sista året för den modellen och sen kom nästa år 2002. Alla brister är avhjälpta.
Han drar den vanliga valsen om vikten att se till att all service är gjord på det objekt man är spekulant på samt inte slarva vid kontrollen.
– Lyft hytten, kolla motorn efter läckage samt likaså under bilen.

Volvo FH12 årsmodell 1998
Motor: Sexcylindrig Volvo på 12,0 liter och 309 kW (420 hk) effekt vid 2 600 rpm.
Transmission: 3 gruppväxlar med hög/låg + splitt ger 12 växlar fram och 4 back.
Däck: 385×22.5 fram och 315/85×22.5 tvilling boggi bak
Bränsletank: 500 liter
Lastkapacitet: 10 800 kg
Vändradie: 8,85 m
Vikt: 16 300 kg
Serviceintervall: Motoroljebyte 400 timmar (36 liter), Transmissionsoljebyte 1 200 timmar (12 liter)

Vad kostar reservdelarna:
Vindruta: 3 329
Oljefilter motor: 498
Luftfilter: 799
Hyttfläkt: 2 532

Volvo FH12 är en trevlig bil att köra. Den sexcylindriga tolvlitersmotorn har ett bra vridmoment och går bra från låga varv.

Man sitter bra i hytten på Volvo FH12. Bullernivån med stängd hytt stillastående på tomgång är endast 62 dBA.

Kranen med skopa eller gripklo är en perfekt utrustning för att göra anläggningsbilen till en mångsysslare.

Det är en bit upp till förarplatsen i Volvo FH12.

Instrument och reglage är bra. Den treväxlade manuella lådan med back är lätt att växla i.

På vänster sida finns förvaringsboxar.

Det finns bara drivning på främre boggiaxeln och med full last går det inte att lyfta den bakre axeln för att få greppet på drivaxeln.

Med full last av grus tar det 16 sekunder att tippa upp fullt.

Just denna Volvo FH12 började sin bana som fjärrbil med skåp men har senare byggts om till tippflak och kran.

Bränsletanken på höger sida rymmer 500 liter.

Bakom vänster hyttdörr finns ett praktiskt förvaringsfack.

Fjärrkontrollen till kranen har vippor till alla funktioner.

Relaterade artiklar

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng