Äntligen kosläpp med publik
Efter två år med digitala kosläpp på grund av pandemin bjuder Arla äntligen in allmänheten till gårdar runtom i Sverige för att umgås, dricka mjölk, äta bullar och titta på skuttande kor som ger sig ut på grönbete. Även i år kommer ett digitalt kosläpp att sändas för alla som inte har möjlighet att ta sig till ett fysiskt. Arla räknar med hundratusentals besökare och tittare, fysiskt och digitalt.
När samhället nu återigen öppnat upp efter pandemin välkomnar omkring 40 Arlabönder runt om i Sverige allmänheten tillbaka till sina gårdar för publika kosläpp. Kosläppen är en festlig tradition för hela familjen, och ett tillfälle att träffa kossor och mjölkbönder och ställa frågor om djurhållning och svensk matproduktion.
– Att uppmärksamma allt det viktiga arbete som görs på svenska mjölkgårdar är viktigare än någonsin. Och med det mörker vi ser i världen just nu behöver vi lite ljus och något roligt att se fram mot. Ett tillfälle att träffas, umgås och titta på kor som skuttar ut i våren. Vi är många som längtar efter det, inte minst våra ägare. Och givetvis bjuder vi på bullar och mjölk, säger Fredrik Larm, eventansvarig på Arla.
Även i år kommer dessutom ett digitalt kosläpp att sändas. De senaste två åren har det varit en tittarsuccé med hundratusentals visningar. Tittarna har bland annat fått följa utsläppet ur kossornas perspektiv via ”KoPro-kameror” och lärt sig mer om korna och bondens vardag.
– Alla har inte möjlighet att ta sig till de fysiska kosläppen, därför kör vi dubbelt upp och satsar även i år på en digital version. Vem som kommer att hålla i sändningen avslöjar vi när det närmar sig, men det är en folkkär person som vi tror att många kommer gilla att se i sändningen, säger Åsa Scherman, projektledare för det digitala kosläppet på Arla.