ANNONS

Är bland de bästa i klassen

Toyota var tidigt på banan vad gäller pickuper. Toyota Hilux är en bra arbetskamrat så länge älgarna håller sig i skogen.
Lantbruk har provat Toyota Hilux och kommit fram till följande slutsatts:
Det primära målet med en pickup är att en del av bilen inte ska vara särskilt ömtålig, så att man kan lasta det mesta oavsett om det är smutsigt, otympligt eller av annat slag som man inte vill ha in i personbilen, inte ens i bagaget. Detta löser japanen riktigt bra. Få konkurrenter har ett så bra utformat flak som Hilux. Visst har de säkert lika stort flak och antagligen lika bra lasthöjd och förankringsöglor men det som skiljer dem åt är själva flakets sidor och botten.
Pickuptillverkare har provat det mesta, som att klä in alltihop med hårdplast, något som får dålig passform.
Hilux har använt durkplåt. Hela flaket och sidorna är snyggt inklätt i durkplåt. Det kan visserligen ge lite mer skrammel från lasten, men ger en bra yta som inte blir hal. Men framförallt ser det snyggt ut. Man får definitivt inte känslan av att det är något som slängts på bilen i en svensk hamn före registreringen.
I övrigt är det inte mycket att säga om bilens taklösa del, jag anser kort och gott att den är bland de bästa i klassen.
Hur ser det ut längre fram då?
Vi börjar med en titt i baksätet. Eftersom bilen vi provkör är en dubbelhytt har passagerarna en egen dörr att kliva in och ut ur. Lite tajt är det men det går utan större problem. Benutrymmet är begränsat och man sitter för lågt, nästan som i alla andra pickuper alltså. Har man inte några pasasgerare kan baksätet fällas upp, detta ger ingen direkt ökning av utrymme för last utan ska nog mest ses som ett smidigt sätt att komma åt de två fack som gömmer sig under dynan. Bra fack för verktyg, reflexväst, stövlar och liknande saker.
Främre sätesraden, det vill säga förarplats samt passagerarplats är bättre. Instrumentpanelen ger inga överraskningar direkt. Det som finns där behövs, kort och gott. Inget onödigt lull-lull här inte.
Vi sticker nyckeln i tändningslåset och vrider runt. Arbetskamraterna brukar klaga på att de dieselbilar jag provkör låter som traktorer, frågan är då hur dessa människor skulle reagera på Toyota Hilux. Pansarvagn? Fygplan? Jag vet inte, men dånar gör det. Men precis som med traktorer så är ljudet halva upplevelsen och väl ute på vägen har dövörat slagits till och man tänker inte nämnvärt på motorns oljud längre. Möjligen kan det vara så att ljudet är högre just i startögonblicket än när motorn väl är igång.
Halvtaskiga vägegenskaper och allt för stum bakfjädring visar på att Toyota Hilux är som alla andra pickuper.
På tal om vägegenskaper är det väl få som inte har nåtts av nyheten att Hilux inte klarade ”Älgtestet” utan höll på att göra som Mercedes A-klass gjorde 1997. Då välte tysken, i höstas, tio år senare välter nästan Toyota Hilux när Teknikens värld kör älgtestet. Toyota har sedan dess förbjudit 16-tumsdäcken men man kan ändå känna sig aningen fundersam om detta är slutet på problemet eller är det kanske dags att sätta antisladd som standard även på arbetsbilar?
Motorn gör sitt jobb men med full last och släp därtill kan jag tänka mig att den får slita relativt hårt. Men måttlig last klarar den bra, även med släp efter. Femväxlad manuell låda och fördelninglåda med separat spak för två och fyrhjulsdrift samt lågväxel med fyrhjulsdrift, inga konstigheter. Bra är att fördelninglådans spak sitter till höger om den vanliga växellådans, på så vis skaver den inte mot förarens knä vilket är vanligt när spaken är inklämd till vänster.

Toyota Hilux D-cab SR
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel på 2,5 liter med laddluftskylare
Max effekt: 88 kW ( 210 hk) vid 3 600 rpm
Max vridmoment: 325 Nm vid 2 000 rpm
Transmission: Femväxlad manuell låda + manuell fördelningslåda
Toppfart: 155 km/h
Acceleration: 0–100 km/h på 15,2 sekunder
Förbrukning: 0,83 liter per mil (enl. Toyota)
Bränsletank: 80 liter
Yttre vändradie: 6,1 meter
Markfrigång: 212 millimeter
Mått: längd 5 35 cm, bredd 1 84 cm, höjd 180 cm, hjulbas 309 cm
Vikt: tjänstevikt: 1995 kilo, totalvikt: 2710 kilo
Pris: 233 900 kronor exklusive moms

Plus:
Vaddjup 70 cm
Elektrisk varvtalshöjning för snabbare värme
Flaket

Minus:
Sätesvärme ej reglerbar dvs. kallt eller kokt
Knappar till vänster om ratten svåra att se
Ingen antisladd

Toyota Hilux är en bra dragbil. Den fyrcylindriga dieselmotorn är seg, 325 Nm i max vridmoment, och transmissionen bra med lågväxel vid behov.

Flaket är perfekt. Slät och noggrant monterad durkplåt blir halkfritt samtidigt som det är lätt att hålla rent och dras last på.

Dynan går att fälla upp i baksätet. På så vis kommer man åt förvaringsfacken under samtidigt som man får möjlighet att ställa in något som man inte vill ha i sätet där man ska sitta.

Relaterade artiklar