ANNONS

Årets Traktor 1999

Årets Traktor 1999 håller än. Fendt 714 Vario kom redan år 1998 och tillverkas fortfarande. För er som inte vill investera en miljon i en ny traktor är en begagnad 714 ett bra alternativ.
Egentligen var det den största traktorn i serien, Fendt 716 Vario som blev Årets Traktor år 1999, men förutom 50 kg mer i vikt och några fler hästkrafter i 716 är det ingen skillnad på de två modellerna.
Fendt är ingen billig traktor varken som ny eller begagnad, men för den som kan tänka sig att investera i en ny traktor av ett annat fabrikat kan en några år gammal Fendt 714 Vario vara ett alternativ. Letar man fram en av de allra första årsmodellerna kan man komma undan med en investering på en halv miljon.
Vario är namnet på transmissionen och innebär att den är steglös.
Låg bränsleförbrukning är en av fördelarna med steglösa lådor. Inte för att transmissionen är snål i sig själv. Nej tvärt om är en steglös transmission komplicerad och har en hel del förluster, men det faktum att den alltid låter motorn arbeta på ett idealiskt varvtal samt tillåter motorn gå ner på ett mycket lågt varvtal vid lätta transporter medför bränslebesparing. Det finns många tester som visar detta. Ju mer man kör transport mellan åkrarna ju mer tjänar man på steglös transmission.
Toppfarten i Sverige är som bekant lite drygt 40 km/h och vid 42 km/h på den digitala hastighetsmätaren visar inte varvräknaren mer än 1 560 rpm.
Förutom att det sparar bränsle medför det även att det blir tyst i hytten, 71 dBA i transport på landsväg.
För att den steglösa transmissionen ska arbeta som bäst gäller det att man ställer in den rätt. Vid transport väljs växelläge II och när man kör på åkern har man den i läge I. Detta väljs med en knapp med stillastående traktor. I Varioterminalen ställer man in hur mycket motorn ska tillåtas belastas innan transmissionen börjar växla ner. Valet är 0–30 procent och en låg siffra innebär att traktorn växlar ner omedelbart och prioriterar att motorvarvtalet bibehålls. Det funkar bra vid körning med kraftuttagsdrivna redskap.
De första steglösa Fendtmodellerna var i 900-serien men därefter kom 700 Vario. Fendt 714 och 716 var först men från år 2001 var det fyra modeller i 700-serien i effektintervallet 91–125 kW (124–170 hk), när vi pratar om nominell effekt vid 2 100 rpm. Maxeffekten vid 1 800–2 000 rpm ligger givetvis något högre.
År 2006 kom det ytterligare en traktor på toppen i serien, Fendt 718 Vario.
Före 700 Vario var det de största i Favorit 500- och de minsta i Favorit 800-serien som var alternativet i denna effektklass. Eftersom Favorit 800-seriens traktorer är betydlgt större och tyngre var 700:an inte bara intressant för den hade steglös transmission, den erbjöd även ett gäng kompakta och lätta traktorer i ett viktigt effektintervall.
Fendt 714 Vario är en avancerad traktor där alla inställningar av hydraulik, trepunkt, motor och transmission sker i en och samma terminal. Den heter Vario-terminal och sitter längst fram som en bildskärm i högerpanelen.
Hytten har dörr även till höger men det är ett lite sämre alternativ både vad gäller stegens utformning och platsen när man ska komma emellan ratt och Vario-terminal.
Hytten har dubbla fläktar, en som blåser varmluft ner mot golvet och en för friskluft eller kyld luft i taket.
Såväl förare som passagerare har rullbälte men passagerarsätet är lite klent vad gäller stoppningen och storleken. Så har det alltid varit i Fendt. Märkligt i en så pass exklusiv traktor.
Hytten har fjädring som standard och det samma gäller framaxeln. Har traktorn frontlyft är det en fabrikstillverkad konstruktion som är integrerad i ramen.

Fendt 714 Vario.
Motor: Sexcylindrig Deutz på 5,7 liter och 109 kW (148 hk) maxeffekt och max vridmoment 672 Nm vid 1 450 rpm.
Transmission: Steglös transmission med två områdesväxlar och kopplingsfri fram/back.
Däck: 540/65R28 fram och 650/65R38 bak
Bränsletank: 340 liter.
Hydraulsystem: Axialkolvpump som ger 110 liter/minut vid 2 100 rpm, max oljetryck 200 bar.
Lyftkapacitet: 8 300 kp.
Yttre hydraulik: 4 dubbelverkande uttag.
Kraftuttag: 540, 540E och 1 000 rpm.
Vikt: 6 150 kg (utan vikter) varav 42 procent på framaxeln.
Vändradie: 6,65 meter.
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (16,5 liter), Transmissionsoljebyte 2 000 timmar (45 liter).
Nypris 2002: 926 400 kronor.

Vad kostar reservdelarna.
Oljefilter motor 133
Hydrauloljefilter 670
Bränslefilter 118
Luftfilter, yttre 630
Luftfilter, innre 422
Bakruta: 1 190
Bromslamellsats /sida 1 295
Frontvikter: 10 x 32 kg 8 450:-

Verkmästaren: Genomgående bra.
Det säger Per-Åke Johnsson, verkmästare på Östra Sönnarslövs Traktorservice. Om Fendt 714 Vario.
Han berättar att det var någon enstaka transmission som havererade på de första årsmodellerna. Anledningen var att Fendt pressade fram 700-serien snabbt för att täcka upp för 500-serien som tvingades bort på grund av att dess motorer inte uppfyllde gällande miljökrav.
– Men alla traktorer som finns i Sverige är reparerade vad gäller transmissionerna, säger Per-Åke Johnsson.
Det finns ingen årsmodell man ska akta sig för enligt Per-Åke Johnsson. Tidigare modeller är uppdaterade så långt det går. Ju senare modell ju mer teknik och han berättar att under de sista åren har det även funnits vändtegsautomatik och motorstyrning så kallad TMS som extrautrustning på 700-serrien.
– Vi har haft någon enstaka hydraulpump som vi tvingats byta, säger Per-Åke Johnsson.

Ägaren: Körsättet passar mig
Så sammanfattar Christer Selin, lantbrukare och maskinstationsägare, sina intryck av Fendt 714 Vario.
– Den steglösa Vario-transmissionen och det att man kan utföra så många olika saker utan att flytta handen är bra, säger Christer Selin.
Han berättar att man förutom välja körriktning och hastighet även kan betjäna front- och baklyft samt yttre hydraulik i körspaken.
Christer Selin har totalt haft fem Fendttraktorer och har för närvarande fyra. Hans lantbruk omfattar 220 hektar växtodling och till det kommer maskinstationsverksamheten. Traktorerna går många timmar per år och då gäller det att sakerna håller.
Han menar att man köper inte bara en traktor utan en totalprodukt, att kunna köra.
– Jag tycker det är bra kvalité på Fendt, men de kräver förstaklassig service. Även en Fendt kan krångla och då gäller det att man har tillgång till erfarna montörer vilket vi har, säger Christer Selin

Årsmodell 2002, 2 800 timmar, pris 655 000 kronor.

Årsmodell 2005, 800 timmar, pris 800 000 kronor.

Årsmodell 2003, 2 850 timmar, pris 580 000 kronor.

Traktorn tankas bekvämt från marken på vänster sida.

Passagerarsätet är ganska litet och har dålig stoppning, men rullbälte är standard vilket är bra.

På höger sida sitter batteriet innanför en lucka. Här skymtar man även kompressorn strax ovanför brandsläckaren.

Instrumenteringen är helt digital på Fendt 714 Vario.

Här syns hyttfjädringen och de fyra uttagen för yttre hydraulik.

På bakskärmarna finns både knappar för att hissa upp och ner trepunkten samt för att slå till och stänga av kraftuttaget.

Fendt 714 Vario har en bekväm förarplats med ergonomiska reglage. Den här traktorn har även elektronisk lyft fram och därmed finns det två identiska trepunktskontrollenheter i högerpanelen.

Fendt 714 Vario (Begagnad).

Relaterade artiklar