ANNONS

Audi tar marknadsandelar i Sverige

Under året som gått har premiumbilmärket Audi sålt närmare 19 000 bilar i Sverige. Det är en ökning med drygt 17 procent från föregående år och betyder att Audi för första gången har över 6 procent av personbilsmarknaden och därmed är det tredje största bilmärket i Sverige. Den vikande världskonjunkturen till trots ser Audi positivt på året som kommer.
– Det är tydligt att svenskarna uppskattar den kvalitet som Audi står för som varumärke. Under 2011 har vi ytterligare befäst vårt ledarskap i premiumsegmentet. Från tjänstebilsägare till unga svenskar i urbana miljöer till flerbarnsfamiljer, vi har en premiumbil som passar alla, säger Jens Wetterfors, chef Audi Sverige.
Under året har Audi ökat till nästan 19 000 bilar från det tidigare rekordresultatet på 16 200 bilar, en ökning med drygt 17 procent. Bakom rekordsiffrorna för Audi Sverige ligger ett intensivt år med hög orderingång och stor efterfrågan från marknaden. Ett redan starkt modellprogram kompletterades med Audi A1 och Audi Q3 som snabbt hittade sin målgrupp.
– Vi har precis lanserat en ny generation A6 Avant, en viktig modell för företagsmarknaden, och med Audi Q3 och Audi A1 öppnade vi upp ett helt nytt segment för oss, säger Jens Wetterfors.
– Den största utmaningen för oss just nu är att hinna med i produktionen, men vi jobbar mycket hårt med att förkorta leveranstiderna, säger Jens Wetterfors.
Trots det turbulenta läget i Europa med en vikande konjunktur ser Audi Sverige positivt på året som kommer.
– Ingen står opåverkad av en bred konjunkturnedgång, men utsikterna för ytterligare framgångar ser fortsatt goda ut. Vi tillverkar fantastiska bilar och har med vårt breda modellprogram en lösning för alla behov. Under nästa år lanserar vi bland annat nya A1 Sportback, nya Audi A3 och även uppdaterade modeller av A4 och A5, så 2012 kommer bli ännu ett starkt år för Audi Sverige, säger Jens Wetterfors.

Relaterade artiklar