ANNONS

Autopilot i bilen

Vid den slutliga presentationen av EU:s forskningsprojekt HAVEit (Highly Automated Vehicles for Intelligent Transport) i Borås presenterade professor Jürgen Leohold, Volkswagen-koncernens forskningschef, den ”temporära autopiloten” från Volkswagen: Bilen övervakas av föraren och kan köras halvautomatiskt i en hastighet på upp till 130 kilometer i timmen på motorvägen. Autopiloten utgör en länk mellan dagens hjälpsystem och visionen om helautomatisk
– Det vi har uppnått i dag är framför allt en viktig milstolpe längs vägen mot olycksfri bilkörning, framhöll Jürgen Leohold vid den slutliga presentation av EU:s forskningsprojekt HAVEit i Borås förra Den temporära autopiloten (TAP) samlar de halvautomatiska funktionerna, dvs. funktioner som övervakas av föraren, och andra förarhjälpsystem, som den adaptiva farthållaren ACC och spårhållningssystemet Lane Assist, i en komplett funktion
– Föraren behåller dock alltid köransvaret och har alltid kontroll, fortsätter Leohold.
– Föraren kan när som helst åsidosätta eller inaktivera systemet och måste hela tiden övervaka
TAP erbjuder alltid föraren en optimal automatiseringsnivå som en funktion av körsituationen, omgivningarna samt förar- och systemstatus. Den är avsedd att förhindra olyckor som orsakas av en ouppmärksam, distraherad förare. I det halvautomatiska körläget – även kallat pilotläget – håller TAP ett säkert avstånd till framförvarande fordon och kör i en hastighet som valts av föraren, minskar hastigheten innan en kurva och kvarhåller fordonets centrala läge med hänsyn till vägmarkeringarna.
Systemet tar också hänsyn till omkörningsregler och hastighetsbegränsningar. Stopp- och startmanövrar i trafikstockningar är också automatiserade. Med TAP kan man köra i hastigheter på upp till 130 kilometer i timmen på motorvägar eller liknande vägar. Förare måste fortfarande hela tiden fokusera på vägen så att de kan ingripa i säkerhetskritiska situationer.
Till skillnad mot tidigare forskningsfordon, som ”Junior” och ”Stanley”, baseras TAP på en relativt produktionslik sensorplattform, som består av radar-, kamera- och ultraljudsbaserade sensorer som kompletteras av en laserskanner och en elektronisk horisont.
– Ett tänkbart scenario för den inledande användningen kan vara monotona körsituationer, t.ex. i trafikstockningar eller vägavsnitt som är ytterst begränsade när det gäller hastighet, kommenterar Leohold.

Relaterade artiklar