ANNONS

Avancerad traktor med perfekt förarkomfort

Steyr CVT är en tekniskt avancerad traktor med perfekt förarkomfort.
Traktorn har alla reglage på rätt plats och den är mycket bra att köra. Den ger intryck av att vara rejäl och pålitlig och först tänkte jag kalla den för traktorernas Rolls Royce. Men då kom jag på att det kunde vara lite vanskligt. Jag har nämligen aldrig kört en Rolls Royce. Inte ens suttit i en. Så jag vet egentligen inte vad som krävs.
Men Steyr CVT ger verkligen ett genuint intryck. Allt verkar vara genomtänkt in i minsta detalj och komforten är fantastisk. Det som jag upplever som mest positivt är att den är så enkel att köra trots den avancerade tekniken. Man förstår vad alla instrument och reglage ska användas till och utan minsta förarinstruktion är det bara att starta och rulla iväg.
Det mest utmärkande med traktorn är den steglösa transmissionen APM, Automatisk Produktivitets Maximering. Det är en datorstyrd transmission där föraren ställer in önskad hastighet och traktorn håller denna med minimalt motorvarvtal för bästa bränsleekonomi. Det går även att välja motorvarvtal manuellt vilket kan vara av intresse vid körning med kraftuttagsdrivna redskap. Men även vid kraftuttagsdrift finns det stora valmöjligheter på motorvarvtal eftersom traktorn har fyra kraftuttagsväxlar.
Den avancerade transmissionen medför att traktorn har ett separat system för hydraulolja och ett för transmissionsolja.
Hytten känns bekant och har många likheter med den Case IH CS som jag testade i våras. Och det är i grunden samma hytt. Österrikiska Steyr ingår i CNH och i fabriken byggs förutom Steyr även Case IH CS och CVX. En av likheterna är innertaket som är lägre i hyttens framkant och är snedskuret vilket innebär att takhöjden är högre till vänster där man vanligtvis kliver in och ut. Hytten har stora dörrar med bra stegar och det är lätt att kliva in och ut på vänstersidan. På högersidan är det lite sämre med plats, precis som på många andra traktorer, men det går. Dubbla friskluftsfläktar, en för värme och en för kyla, är en annan likhet med Case IH.
Hytten ärt tyst och har bra sikt. De teleskopiska sidospeglarna är bra placerade. Passagerarsätet till vänster om föraren är en riktig stoppad stol med rygg- och fotstöd.
Även på natten blir det dag. Med fem arbetsstrålkastare bak, två dubbla strålkastare fram under hyttaket och en snett ut till vardera sidan tror man att det är en skogsmaskin som är ute och kör.
Lyftdragkroken har hydrauliskt utskjut och är lätt att se även när man sitter ner i förarstolen. Spaken till spärren av lyftdragkroken sitter bra placerad. Fyrhjulsdriften har ett automatläge som kopplar ur framhjulsdrivningen när farten överstiger 14 km/h och in när den åter sjunker under denna hastighet.
I Sverige säljs Steyr CVT via Söderberg & Haakåterförsäljarna. Det finns fyra storlekar; 85 kW (120 hk), 96 kW (130 hk), 110 kW (150 hk) och 125 kW (170 hk). Samtliga har finska Sisumotorer med sex cylindrar och en slagvolym på 6,6 liter. Prisnivån varierar lite med utrustningsnivån men börjar på 661 000 kronor för den minsta och sträcker sig till 802 000 för den största.

Teknisk data Steyr CVT 170:
Motor: Sexcylindrig Sisu på 125 kW (170 hk).
Transmission: APM (steglös, datorstyrd).
Däck: 540/65R30 fram och 650/65R42 bak.
Bränsletank: 310 liter.
Lyftkapacitet: 9 900 kp.
Yttre hydraulik: fyra dubbelverkande uttag.
Vikt: 6 650 kg (utan vikter).
Vändradie: 6,95 meter.
Serviceintervall: Motoroljebyte 250 timmar (20 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (60 liter) Hydrauloljebyte 500 timmar (51 liter).
Pris: 799 000 kronor
Pris per hk: 4 700 kronor

Steyr CVT.

Från motorn tar kraften två vägar, dels till en hydrostatdel, dels till en mekanisk transmission. Därefter sammanförs de båda drivlinorna och vid den punkten har man en ”variabel hastighet”. Denna variabla hastighet går vidare till en växellåda med fyra mekaniska steg, som växlar som en automatväxlad bil, fast med tandhjul i stället för lameller. Sist i drivlinan sitter fram-/backväxellådan. Hela transmissionen styrs av datorkraft och vid acceleration börjar traktorn i den ”mekaniska” ettan, kör från 0 till max i hydrostatdelen och går därefter till den ”mekaniska” tvåan osv.

De viktigaste reglagen sitter i höger armstöd och följer med förarstolens fjädring. I kombination med den fjädrande framaxeln och den fjädrande hytten ger det en behaglig komfort vid stubbearbetning som ofta är småhoppigt.

Alla reglage är samlade till höger. Med multikontrollspaken väljer man hastighet, reglerar trepunktslyft och ett yttre hydrauluttag. Precis bredvid sitter en joystick som betjänar två dubbelverkande hydrauluttag.

: Över 30 ton på vagnarna men det var inga problem att köra från åkern trots regnet. Det är bara att välj körriktning på fram/backväljaren vid ratten och trycka på + i multikontrollspaken och traktorn ger sig iväg med lägsta möjliga gaspådrag. Det vanliga spekulerandet över vilken växel som är rätt, att man bara har en chans och sen är underlaget söndersprätt, det slapp jag.

CVT hyttfjädring.

Relaterade artiklar