Back to Basic
Genom att skala av allt som kostar extra har Zetor fått fram en ny traktor som passar dem som vill ha något enkelt och pålitligt till ett pris som gamla Zetorkunder är vana vid.
Den tjeckiska traktortillverkaren Zetor har under senare år kraftigt förbättrat sina produkter, både vad gäller kvalité, användarvänlighet och komfort. Detta har medflört att priset stigit och på vissa marknader har man tappat lite mark då många fortfarande förknippar märket med lågpris. För att möta dessa kunder har man nu tagit fram en enkel modell för dem som varken efterfrågar elektronik eller det senaste i komfortväg. Priset har naturligtvis vänt neråt och nya Major 80 från Zetor är faktiskt en perfekt traktor för den som inte vill betala så mycket men ändå få en ny maskin med säker funktion och garanti.
Zetor tillverkar sina egna motorer och den som Major 80 är utrustad med har mekanisk insprutningspump. Det är en stark och seg motor med turbo och den uppfyller avgaskrav steg IIIA.
När man kör den kan man under belastning släppa ner motorvarvtalet ganska långt och enkelt hämta hem det igen. Det är naturligtvis bra eftersom man saknar allt vad powershiftväxlar heter. Transmissionen är så enkel den kan vara och det är ett ställe på traktorn där man sparat in tusenlappar. Tre mekaniska gruppväxlar, fyra synkroniserade huvudväxlar och en separat synkroniserad fram/back. Det är således ett par långa golvspakar fram till höger i hytten.
Att man har separat fram/back, placerad till vänster om ratten, är bra eftersom traktorn troligtvis säljs med frontlastare till de flesta kunder. Zetor erbjuder sin egen Trac-Lift monterad och klar för ett tillägg om endast 13 000 kronor. Det är ett kampanjpris som gäller vid det tillfälle vi testkör Majoren.
För att få ner priset har man plockat bort framskärmar, luftkonditionering, roterande varningsljus, släpvagnsbromsuttag och fångsthakar på trepunkten bak. Men allt detta kan man lägga till om man så önskar, och även det är ganska billigt.
Vi testkör Major 80 med frontlastare och i transport. I det första arbetet får man trots allt säga att traktorn fungerar tillfredsställande. Sikten över nedsänkt redskap är begränsad på denna traktor precis som på så många andra, men när man lärt sig var man har skopan så fungerar det ganska bra. Framaxeln är tillverkad av Carraro och den verkar stabil och bra även när skopan är full. Med den separata spaken för fram/back växlar vi färdriktning ganska snabbt, men man måste naturligtvis trampa på frikopplingen hela tiden. Traktorn har hängande pedaler och frikopplingen går relativt lätt.
I transport märker vi större skillnad jämfört med modernare traktorer och en anledning är att toppfarten endast är 30 km/h. Detta är inget bra alternativ för den som förflyttar sig långt på vägen. Vi mäter ljudnivån i transport, 30 km/h och 2 300 rpm på motorn och instrumentet visar 91 dBA. Det är ganska högt ljud i hytten och det kommer såväl från motor och transmission som från diagonaldäcken.
Stillastående med fullgas, 2 400 rpm, är det 90 dBA i hytten och på tomgång, 850 rpm, mäter vi 72 dBA.
Man kan konstatera att det framförallt är komforten som fått stryka på foten när denna billigare modell ska framställas. Förarsätet går att ställa in bekvämt, men fjädringen är naturligtvis inte som i ett luftfjädrat säte. Ratten är dock ställbar och kan vinklas så den passar de flesta och sikten är inget att klaga på.
Föraren har mekaniska spakar till vänster såsom handbroms, till/från för kraftuttag samt spaken för att låsa upp lyftdragkroken.
Även till höger är det mekaniska spakar men de är faktiskt bra placerade och utgör inget stort problem för bekvämligheten.
Bakrutan är öppningsbar rakt bakåt och det är bra för ska man se lyftdragkroken vid tillkoppling måste man sträcka lite på sig.
Hytten har plant golv vilket är praktiskt och underlättar rengöring av hytten. Det finns dock en pedal bak till höger som sticker upp ur mattan och det är den mekaniska differentialspärren för bakaxeln.
En fördel som Zetor har och som även finns på Major är drivhjulsberoende kraftuttag. Det är standard och något som många Zetorkunder uppskattar.
När det kommer till service och underhåll är det mesta ganska lättåtkomligt. Säkringarna finner man bakom vänster sidokåpa på instrumentpanelen. Det innebär att man kan stå utanför hytten på marken och byta dem. Batteriet sitter i en låda bakom höger insteg och är därmed lite svårare att komma åt. Däremot öppnas hela motorhuven i ett stycke vilket är praktiskt. Serviceintervall för olja i motor och transmission/hydraulik är ganska normala jämfört med andra traktorer och fabrikat.
Ska vi ge oss på en sammanfattning får man nog säga att Zetor lyckats med det man vill åstadkomma, nämligen att ta fram en prisvärd traktor för dem som inte nödvändigtvis måste har det allra senaste och mest bekväma. Zetor Major 80 är en robust traktor som ändå är ganska smidig. Den passar det lilla lantbruket och även fint i skogen. Man kan köpa den med skogsutrustning i form av grenavvisare, bukplåt och vändbar förarplats.
Zetor Major 80
Motor: Fyrcylindrig Zetor på 4,2 liter och 57 kW (77 hk) maxeffekt och max vridmoment 310 Nm vid 1 480 rpm
Transmission: Synkroniserad med separat fram/back
Däck: 11.2-24 fram och 16.9-30 bak
Bränsletank: 80 liter
Lyftkapacitet: 2 600 kg
Max hydraulflöde: 50 l/min
Max hydraultryck: 180 bar
Yttre hydraulik: 2 dubbelverkande uttag
Vikt: 3 090 kg (utan vikter)
Vändradie: 5,45 m
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (10 liter), Transmissionsoljebyte 1 500 timmar (35 liter)
Kraftuttag: 540 och 1 000 rpm
Pris: 272 000 kronor
Pris per hk: 3 532 kronor
Utrustning:
Luftkonditionering: 19 838
Frontvikter, 200 kg: 6 500
Passagerarsäte: nej
Frontlyft och pto: nej
Släpvagnsbroms tryckluft: 8 938
Tredje dubbelverkande uttag: nej
Luftfjädrad förarstol: 12 000
Säkerhetsbälte förare: std
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok: nej
Framaxelfjädring: nej
Hyttfjädring: nej
Krypväxel: nej
Framskärmar: 3 500
Fångsthakar till trepunkt: 1 900
Tre plus:
- Priset
- Sikten
- Vändradien
Tre minus:
- Förarkomforten
- Transmissionen
- Däcken