Bästa traktorn från Case IH
Case IH Puma CVX är den bästa röda traktorn CNH någonsin gjort. Just förarkomforten och dragkraften är synnerligen perfekt.
När CNH presenterade sin första steglösa traktor, med egen transmission, på Eima i Bologna i november i fjol var det tre modeller, Case IH Puma CVX 195, 210 och 225.
Nu har modellserien utökats med ytterligare två storlekar, 165 och 180. Jag har provkört den minsta av dem och betyget är mycket väl godkänt.
Vi har kört vår testtraktor synnerligen grundligt. Den har gått i transport, med växelplog, med tallriksredskap och med rapid och fungerat synnerligen bra till allt.
Men först lite historia.
När CNH lanserade sin första steglösa traktor år 2000 var det Case IH CVX. Då var det en traktor med motor från finska Sisu Diesel och en transmission från tyska ZF. Även framaxeln var inköpt från extern tillverkare.
Trotts att Puma också heter CVX och är steglös är dessa fem modeller en helt annan traktor. I Puma CVX har CNH tillverkat alla komponenter såsom motor, axlar och transmission.
Den steglösa transmissionen tillverkas i CNHs fabrik i Antwerpen i Belgien och sitter även i syster traktorn New Holland T7000 Autocomand.
Det är en mycket bra transmission som är lätt att använda.
Farten regleras med körspaken och fram/back kan väljas antingen med knappar i körspaken eller med spaken till vänster om ratten. I denna finns även parkeringsläge. Mycket bra och helt nytt på Case IH.
Föraren kan programmera in tre hastighetsområden som väljs med knappar i körspaken. Exempelvis kan man ha 0-7, 0-12 och 0-40 km/h och bara växla mellan dessa med knapptryckning när man skiftar mellan fält och transport. Fördelen med att välja hastighetsområde är att man får mer exakt hastighetskontroll i spaken vid fältkörning med ett begränsat hastighetsområde, exempel 0–7 km/h.
Det går även att välja tre hastighetsområden bakåt och man kan låta traktorn välja olika område fram och back när man växlar färdriktning. Detta är mycket bra.
I spåret för gasreglaget finns två skjutreglage. Det ena är en vanlig handgas medan man med det andra ställer in hur mycket varvtalet ska tillåtas sjunka innan transmissionen växlar ner.
Vid jordbearbetning kan det ju vara okej att varvtalet sjunker men vid kraftuttagsdrift vill man ha konstant varvtal på kraftuttaget och då föredrar man en lägre utväxling så fort det går tungt.
Trotts att traktorn säljs som standard med 1 000 kilos frontvikt har vi valt att ange vikten i vidstående faktaruta utan vikter.
Testtraktorn har ingen frontvikt men har en bra viktfördelning i grunden och drar mycket bra.
Det är torra förhållanden när jag kör men det är hårt i marken och det går tungt med plogen.
Vi håller 7 km/h och 1 480 rpm med fyra skär. I instrumentet ser vi bränsleförbrukningen per timme. Den visar 27 liter.
När vi kör med den fyra meter breda tallriksharven håller vi 15 km/h och 1 200 rpm. Det går naturligtvis betydligt lättare och förbrukningen är 16 liter per timme enligt instrumentet.
Hytten är mycket bekväm och fin. Den är bred och rymlig och har ett bra klimat. Trotts att fläkten sitter i taket får man ut luft i panelen fram och ner mot golvet. Luften leds i hyttstolparna. Nackdelen är att filtret till hyttventilationen sitter på sidan uppe i taket och man behöver en stege för att rengöra.
Ljudet i hytten mäter vi till 68 dBA vid tomgång och 850 rpm, 78 dBA vid stillastående och fullgas, 2 290 rpm samt till 73 dBA i transport med bara traktorn på asfalterad väg. Toppfarten är då 43 km/h vid 1 490 rpm.
I Case IH Puma CVX har man delat upp reglagen till höger i tre grupper. De allra viktigaste sitter i körspaken, de näst viktigaste i höger armstöd och de minst viktiga under ett lock i höger armstöd. Här hittar vi inställningar för hydrauliken.
Tillslaget för kraftuttag fram och bak sitter som gula knappar efter varandra.
I dagsläget finns Case IH Puma CVX endast med 1 000 ekonomivarv respektive 1 000 rpm på kraftuttaget men det kommer 540 ekonomi som alternativ inom kort.
Som framgår av vidstående faktaruta är Case IH Puma CVX 165 välutrustad som standard och har bland annat radar, takfönster och vändtegsautomatik.
En intressant utrustning som allt fler traktortillverkare erbjuder, och däribland CNH på Puma SCX, är reverserbar fläkt. I och med de allt tuffare avgaskraven ökar behovet av effektivare kylning. Med en stort kylarpaket som ska dra igenom stora mängder luft i en förorenad miljö är en reverserbar fläkt ett bra hjälpmedel.
Lyftdragkroken har hydrauliskt utskjut vilket är bra. Spaken till att låsa upp spärren till lyftdragkroken sitter till höger i bakrutan vilket är bra. Avståndet mellan marken och upplyft krok är 43 centimeter och upp till taket är det 3,03 meter.
En del traktorer från CNH har stora bakskärmar som sticker rakt ut och försämrar sikten. På Case IH Puma CVX har man låtit bakskärmarna följa hjulen lite mer. Det är bra för sikten, framförallt när man har redskap monterade nära traktorn.
I taket finns ett relativt stort fönster vilket givetvis är en fördel om traktorn utrustads med lastare.
Lastaren kan manövreras med en originaljoystick i höger armstöd. På testtraktorn betjänades frontlyften med denna spaken.
Case IH Puma CVX 165
Motor: Sexcylindrig CNH på 6,7 liter och 132 kW (180 hk) maxeffekt utan effektboost och max vridmoment 874 Nm vid 1 600 rpm
Transmission: Steglös med kopplingsfri fram/back
Däck: 540/65R30 fram och 650/65R42 bak
Bränsletank: 405 liter
Lyftkapacitet: 8 650 kg
Max hydraulflöde: 186 l/min
Max hydraultryck: 200 bar
Yttre hydraulik: 4 dubbelverkande uttag bak
Vikt: 7 700 kg (utan vikter)
Serviceintervall: Motoroljebyte 600 timmar (15 liter), Transmissions- och hydrauloljebyte 1 200 timmar (84 liter),
Kraftuttag: 1 000 E och 1 000 rpm
Pris: 996 500 kronor
Pris per hk: 5 536 kronor
Vad kostar utrustningen
Luftkonditionering: std
Frontvikt: 1 000 kg: std
Passagerarsäte: std
Frontlyft och frontkraftuttag: 39 900
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte förare: std
Säkerhetsbälte passagerare: std
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok: std
Framaxelfjädring: std
Hyttfjädring: std
Krypväxel: std
Avgasbroms: nej
Reverserbar fläkt: 14 800
Fem plus:
– Reglage till gas och transmission
– Parkering i fram-/backspak
– Bra klimator och luftutsläpp
– Gott om förvaringsfack
– Perfekt passagerarstol alt. bord
Fem minus:
– Gemensam olja för hydraul och transmission
– Dragarmarna går ej att låsa i olika lägen
– Ingen fungerande högerdörr
– Knapparna för trepunkt upp/ner missar ibland
– Stora bakskärmar skymmer redskap nära traktorn