Bekväm dragare i transport och i fältarbete
John Deere är en fulländad mellanklassdragare där det är betydligt lättare att finna bra detaljer än sådant som är dåligt.
En bra grej med John Deere är deras flexibla sätt att bygga och sälja traktorerna. I exakt samma modell kan man välja mellan tre olika transmissioner. Två olika semipowershifer och en helt steglös transmission. Det är bra och gör det enkelt för kunden. Den steglösa transmissionen för en exakt prislapp och det blir enklare att kalkylera fram om det är en utrustning man behöver eller inte. NilehnTraktors testtraktror har steglös transmission, autopowr, som den heter på John Deerespråk. Vi har provkört den flera gånger innan och ordar därför inte mer om den i den här testen.
I den här testen hade jag tänkt koncentrera mig på några detaljer som vi inte tidigare nämnt i någon test av en John Deere.
Commandcenter är en sådan detalj. Det är en monitor som är placerad i högerpanelen och i vilken man enkelt kan styra de flesta funktioner.
Förutom att den fungerar som en prestationsmonitor som mäter avstånd, areal och tid använder man den för att ställa in trepunkt, yttre hydraulik, transmission, kraftuttag och vändtegsautomatik. Ett bekymmer med all sådan här elektronik är svårigheten att snabbt sätta sig in i och hitta rätt meny för att kunna göra en nödvändig inställning. Helt klart fungerar John Deeres Commandcenter även den som bäst om användaren exakt vet allt om den, men den har en finess för den tillfällige föraren. Just den funktion man för tillfället använder på traktorn visas i skärmen och är således beredd på en programförändring. Börjar man som exempel pillra på trepunktsreglaget visas inställningarna för trepunkten i displayen och det är enkelt att ändra.
John Deere 6530 är full med så kallade ”underlätta för” detaljer. Handbromsen i fram/backspaken är en detalj. Det går aldrig att köra iväg med handbromsen dragen med en sådan konstruktion och det är även mindre risk att man glömmer lägga till handbromsen när man lämnar traktorn. Det sista man gör innan man stannar är ju normalt att dra i fram/backspaken.
Men allt är inte hundra procent bra på John Deere 6530. Huvudströmbrytaren sitter nere vid golvet. Den kunde varit automatisk i nyckeln eller manövrerats med en knapp nära nyckeln.
Den flexibla prislistan innebär att i princip inget är standard och eftersom man bygger sin traktor och de flesta traktorköpare har något så när begränsad budget är det lätt att man hoppar över säkerhetsbälte för såväl passagerare som förare eftersom även detta är ett val.
Ett val som nyligen tillkom på John Deere och som visades första gången på Agritechnica i november i fjol är avsaknad av B-stolpe. För ett tillägg om 4 486 kronor får man en dörr som täcker hela sidan.Givetvis kör vi även en runda med testtraktorn. Vi testar den i transport med tre vagnar och i fält med en 5,4 meter bred tung tallriksharv.
Jag funderar mycket på det här med fyra eller sex cylindrar. John Deere 6530 har en sexcylindrig motor och för några år sedan var det ett självklart val för en 140-hästare. I dag finns det traktorer med fyrcylindriga motorer upp mot 160 hästar och som exempel är John Deere 6430 lika stark som 6530, men den har en fyrcylindrig motor.
Det är ett klurigt val. Fördelen med den sexcylindriga traktorn är att den blir längre och att en längre hjulbas ger jämnare gång vid transport och bättre dragkraft i fält. Fördelen med den fyrcylindriga traktorn är att den blir smidigare.
Jag kommer fram till att 6530 med sin sexa är att föredra så som vi testade traktorn men om det skulle vara en lastare på den och man skulle köra runt lite mer inne bland byggnader så hade den ett fyrcylindrigt alternativ med lika många hästar varit att föredra.
John Deere 6530 AutoPowr.
Motor: Sexcylindrig John Deere på 6,8 liter och 99 kW (135 hk) maxeffekt och max vridmoment 491 Nm vid 1 500 rpm
Transmission: Steglös med kopplingsfri fram/back
Däck: 480/65R28 fram och 600/65R38 bak
Bränsletank: 207 liter
Lyftkapacitet: 6 600 kg
Max hydraulflöde: 110 l/min
Max hydraultryck: 200 bar
Yttre hydraulik: 3 dubbelverkande uttag
Vikt: 5 080 kg (utan vikter)
Vändradie: 6,5 m.
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (19,5 liter), Transmissionsoljebyte 1 500 timmar (60 liter).
Kraftuttag: 540, 540E och 1 000 rpm
Pris: 679 682 kronor
Pris per hk: 5 034 kronor
Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: std
Frontvikter, 18 x 50 kg: 12 630
Passagerarsäte: std
Frontlyft och pto: 48 869
Hydraulisk släpvagnsbroms: std
Fjärde dubbelverkande uttag: 5 170
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte förare: 592
Säkerhetsbälte passagerare: 856
Vändbar förarplats: nej
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok: std
Framaxelfjädring: 35 082
Hyttfjädring: 17 379