Bekväm och effektiv hjullastare
JCB 456e HT är en stabil maskin jämn gång och med bra kapacitet i såväl motor som hydraulik.
Det är näst intill omöjligt att känna växelstegen i den fyrstegade powershiftlådan i JCB 456e HT, även när vi drar iväg med kall maskin.
Att den växlar vet vi, vilket steg som ligger i visas med digitala siffror i instrumentpanelen. Det är en modern instrumentering med digital skärm som visar med analoga klockor.
Ute på vägen går maskinen jämt och fint. Enligt instruktionsboken ska den göra 37,4 km/h men hastighetsmätaren pekar på 40 km/h efter en stund. Om hjullastaren går lite snabbare än vad som är tänkt eller om det är hastighetsmätaren som är felkalibrerad är omöjligt att säga.
Vid toppfart mäter vi 68 dBA i hytten och då visar varvmätaren på 2 250 rpm. Det är tyst i hytten. Det enda som stör lite är ett onödigt högt susande från servostyrningen. Det minskar när maskinen är riktigt varm, men försvinner aldrig helt.
Redskapslåset har tydlig indikering för låst och upplåst. För att låsa upp måste man ansätta parkeringsbromsen samt trycka med vänster hand på en strömbrytare till vänster i hytten samtidigt som man manövrerar tredjefunktionen i lastarspaken.
Det är en säkerhetskonstruktion och troligtvis är det därför JCB placerat några strömbrytare till vänster i hytten. Ergonomiskt hade det varit bättre att haft även dessa strömbrytare i högerpanelen.
Instrumenteringen är nämligen luftig och lättfattlig och fem strömbrytare till i högerpanelen hade funkat bra.
Fram/back kan växlas i lastarspaken eller till vänster om ratten. Hur långt man vill att lastaren ska växla automatiskt i powershiften väljer man genom att vrida på fram/backspaken, ett till fyra. När man backar växlar den aldrig längre än till steg tre.
Vi kopplar en planeringsskopa på testmaskinen och arbetet vi utför är flyttning av lite makadam och planering av en markväg.
Arbetet är enkelt att utföra. Maskinen är stor och stabil och håller jämn fart när vi drar ut fyllnadsmassorna. Vägen blir slät och fin. Man sitter högt på maskinen och har bra sikt runt om.
JCB 456e HT erbjuder en bra förarmiljö. Det finns luftutsläpp både framför och bakom föraren och det är enkelt att ställa in ett bra klimat även om det inte är en klimator med termostat i maskinen.
Hytten är rymlig både i sidled och i höjdled. Det finns inget passagerarsäte i testmaskinen men det är plats till ett vänster om föraren. Fönster i dörren och ett till höger går att öppna.
Vid stillastående på tomgång, 850 rmp på motorn, är ljudnivån endast 58 dBA och drar vi på till fullgas, fortfarande stillastående, visar vårt instrument 70 dBA. Då går motorn på 2 350 rpm.
Det är således synnerligen tyst i hytten.
Ratten är ställbar och det är lätt att finna en bekväm körställning.
Maskinen är smidig att köra och har liten vändradie.
Det jag uppskattar mest med JCB456e HT är dess stabilitet, styrka, smidighet och lättkördhet. Den är enkel att förstå sig på. Likaså är det lätt att komma åt servicepunkter på maskinen.
Nackdelarna på maskinen är mest små detaljer som att man måste öppna höger sidoplåt för att öppna bakgrillen. Det är ju lite omständigt eftersom huvudströmbrytaren sitter monterad bakom grillen. Srömbrytarna till vänster i hytten har vi redan nämnt och så saknas det ett rejält förvaringsfack i hytten.
JCB 456e HT
Motor: Sexcylindrig Cummins på 8,3 liter och 160 kW (215 hk) effekt vid 2 000 rpm.
Transmission: Converter och fyrstegad powershift
Däck: 23.5R25 fram och 23.5R25 bak
Bränsletank: 320 liter
Lyftkapacitet: 14 534 kg
Lyfthöjd: 4 304 mm
Max hydraulflöde: 163 l/min
Max hydraultryck: 250 bar
Yttre hydraulik fram: 2 dubbelverkande uttag
Yttre hydraulik bak: 0 dubbelverkande uttag
Vändradie: 4,8 m
Vikt: 20 371 kg
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (18,9 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (34 liter), Hydrauloljebyte 1 000 timmar (215 liter)
Pris: 2 326 100 kronor
Utrustning:
Luftkonditionering: std
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte: std
Diffspärr bak/fram: nej
Bomdämpning: std