ANNONS

Bekväm och effektiv maskin

Rottne Rapid G är lite knölig att ta sig in i på grund av en gammal lös kedja som första trappsteg, men väl på plats är det en bekväm och effektiv maskin.
Hytten är rymlig och funktionell. Man sitter bra och har god sikt. Det är gott om plats när man vänder runt för att hamna i arbetsläget och man har bra sikt över kranen. Det är en RK60 med 8,5 meters räckviddd. Det är en vikarmskran och Rottnes egen konstruktion. En fördel med den är att alla leder som belastas vid arbete har stålgjutna ändar och bussningar. Vridhuset har vändkrans och dubbla vridcylindrar.
Man kör kranen mjukt och fint med joysticksen i höger och vänster armstöd och följsamheten är mycket bra. Rotatorn på griparen är runtomsvängande och det är lätt att lägga stockarna exakt som man vill ha dem.
Hytten är gummiupphängd vilket gör att den blir tyst. Rutorna har tonat glas och luftkonditionering är standard. Luftutsläppen i hytten är bra fördelade.
Skotaren har alla instrument och strömbrytare samlat i högerpanelen och här finns även datorn som heter HTC. Det är en praktisk dator som håller reda på det mesta så även serviceintervaller som antalet timmar till nästkommande motoroljebyte, etc. I HTC:n kan man programmera in anpassning av spakrörelser till fyra olika förare.
Det finns två typer av transmission på Rottne Rapid G, momentomvandlare eller hydrostat. Skillnaden mellan de båda är att momentomvandlaren körs som en lastmaskin det vill säga att utväxlingen ökar parallellt med att motorvarvtalet ökar medan den hydrostatiska transmissionen kan köras dels på samma sätt som momentomvandlaren, dels med fast motorvarvtal och enbart hastighetsreglering med transmissionen.
Innan man börjar köra väljer man låg, 0–10 km/h eller hög 0–30 km/h med knappar. Vid skotning styr man maskinen med knappar i armstödet. Ratten används bara vid transport.
Rottne Raid G har såväl differentialspärrar som drivning på vagnen vilket ger bra framkomlighet. Lägsta frigångshöjd är 64 centimeter vilket vi mäter rakt under midjan. Styrvinklen är 42° och den yttre vändradien hela 8,47 meter. Rapid G tar alltså lite plats där den ska fram.
Huvudströmbrytaren sitter bra placerad precis vid dörren till hytten. Det minskar risken för att man ska glömma den både när man ska köra och när man ska parkera. Rapid G har två generatorer på 90 ampere vardera och ett batteri på 140 Ah.

Rottne Rapid G årsmodell 1996.
Motor: Fyrcylindrig Iveco på 5,0 liter och 88 kW (120 hk) effekt vid 2 100 rpm.
Transmission: Hydrostatisk
Däck: åtta stycken 600(55-26.5
Bränsletank: 100 liter
Kran lyftkapacitet: 60 kNm
Kran räckvidd: 8,5 m
Max hydraulflöde: 100 l/min
Max hydraultryck: 150 bar
Vikt: 15 100 kg (varav 61 % på främre boggin)
Serviceintervall: Motoroljebyte 300 timmar (8,5 liter), Transmissionsoljebyte 1 200 timmar (50 liter), Hydrauloljebyte 1 800 timmar (100 liter)

Vad kostar reservdelarna:
Vindruta: 6 760
Oljefilter motor: 201
Luftfilter inre: 294
Luftfilter yttre: 474
Hydrauloljefilter: 403
Lager i boggiaxeln: 3 710
Kompressor: 7 730
Vattenpump: 1 930

Verkmästaren: Bästa någonsin
Per Ivar Andersson, verkmästare på Sundahls i Växjö anser att Rapid G är den bästa skotaren Rottne någonsin gjort. Bland annat berömmer han Ivecomotorerna som sitter bra placerade och är servicevänliga.
När man konstruerar en bra maskin och på så vis kan producera den länge blir det enklare med service och underhåll än när modellerna bra har några få års livslängd.
– På Rapid G har det varit samma hytt från 1986 till nu år 2008 när nya F18 kom.
Det Per Ivar Andersson anser vara viktigt när man köper en begagnad Rottne Rapid G är att kolla upp vad maskinen varit med om innan. Har tidigare ägaren varit noga med service? Vilka delar är utbytta och när?
Boggilagringarna på vagnen är en konkret sak att undersöka enligt Per Ivar Andersson men i övrigt kan han inte komma på några enskilda detaljer som utmärker sig.

Ägaren: Bara blått i skogen
Robin Henriksson utanför Älmhult köpte sin Rottne Rapid G direkt efter stormen Per och har alltså haft den i drygt ett år. Att det blev just Rottne var ingen slump. På gården stod redan två blå maskiner, en skördare och en gammal skotar.
– Det var egentligen inget större fel på vår gamla Blondin, men när vi förstod efter den andra stora stormen att vi skulle tillbringa mycket tid i skotaren behövde vi bättre komfort, säger Robin Henriksson.
Närheten till Rottnes huvudkontor och att det där alltid finns reservdelar gör att Robin Henriksson känner sig säker.
När någonting går sönder skruvas denna del bort från maskiner och körs till Rottne. Med sig hem får man en redan reparerad del som en kund innan lämnat in.
– Det blir smidigt och kostnadseffektivt, konstaterar Robin Henriksson.
Förutom i den egna skogen på 120 hektar kör Robin Henriksson lite till grannarna runtomkring. På så vis får de lagom med timmar på sina skogsmaskiner.

Hytten är bekväm och sikten bra när man lastar timmer med Rapid G. Den här maskinen tillhör Robin Henriksson utanför Älmhult och den har gått nästan 15 000 timmar.

Hydraulikoljetanken sitter bakom hytten och oljenivån ser man klart och tydligt genom siktglasen.

Hela motorhuven öppnas i ett stycke och fälls framåt.

Grinden kan höjas och sänkas beroende på vad man ska skota ut från skogen.

Skogstest på G med NilehnTeknik.

Relaterade artiklar