ANNONS

Bekväm och stark

Argo Tractors har lyckats bra med nya McCormick X7.390 P6-Drive. Traktorn är bekväm och lättkörd och har en effektiv transmission med små förluster.

När många väljer steglösa transmissioner är det ändå många traktortillverkare som tittar på alternativ. Effektiva semipowershifter med automatik är många gånger ett bättre alternativ. Dessa traktorer körs som automatväxlade bilar och kan hållas stilla med enbart bromsen. Samtidigt är de enklare i sin konstruktion och bränsleförbrukningen blir ofta mindre än med en helt steglös låda.
Argo Tractors köper in transmissionen till denna modell från tyska ZF, men har själva utvecklat programvaran som styr växlingen. Detta system samarbetar med motor, hydraulik och kraftuttag och ger traktorn bra egenskaper.
Transmissionen bestå av fem automatiska gruppväxlar och sex powershiftsteg. Traktorn kan köras manuellt och då växlas grupper och powershiftsteg i körspaken.
I automatläge regleras farten med fotpedalen eller med körspaken och transmission växlar själv upp och ner. I pekskärmen längst fram i höger armstöd görs alla inställningar och där anges hur traktorn ska bete sig, exempelvis prioritera minimal bränsleförbrukning eller maximal dragkraft.
Körs kraftuttagsdrivna redskap väljs ofta ett fast motorvarvtal.
Traktorn är lättkörd och motorn som kommer från CNH är seg och dragvillig.
Vårt test innebär transport och fältarbete och traktorn beter sig bra.
Hytten är bekväm och fint inredd. Argo Tractors har valt inredningsmaterial med omsorg och föraren har god sikt.
Alla reglage finns i höger armstöd och det mesta manövreras med körspaken. Ute till höger finns växelspakarna till kraftuttaget.
Traktorn följer ISOBUS-standard vilket innebär att redskap kan manövreras och övervakas via traktorns monitor. I denna kan det även visas bild från upp till tre kameror samt finnas autostyrning från fabrik.

McCormick X7.690 P6-Drive är en traktor med många utrustningsalternativ. Det går båda att lägga till och dra av från standard. Ett exempel är en mindre hydraulpump som bara ger 88 liter per minut, för dem som klarar sig med det.
Endast 6 300 kg lyftkraft är ett annat exempel.
Intressanta tillägg kan vara motorbroms eller ventilation i förarsätet.

McCormick är ett gammalt fabrikat som försvann in i International Harvester för länge sedan. År 2001 dök det upp igen som ett resultat av sammanslagningen av Case och New Holland och bildandet av CNH. Vid denna affär tvingades CNH sälja en del fabriker och med dem en del gamla varumärken. En av dessa fabriker var traktortillverkningen i brittiska Doncaster. Där tillverkades mellanmodeller av Case IH och anläggningen övertogs av italienska Argo Tractors, företaget bakom Landini. Med affären följde varumärket McCormick och plötsligt började de Case IH-modeller som rullade ut från monteringslinjen i Doncaster heta McCormick.
Fabrikatet fick en ny generalagent i Sverige, Traktorcompaniet.
Efter några år stängde Argo Tractors fabriken i Doncaster och flyttade tillverkningen av McCormick till italienska Fabricco där Landini produceras.
Försäljningen av McCormick i Sverige har inte varit särskilt framgångsrik och Tractorcompaniet lades ner år 2005 och efter en tid utan generalagent tog Trejon upp agenturen.
I år blev det ett nytt skifte då Trejon upphörde med McCormick och ny generalagent är Dala Bil & Traktor i skånska Hörby.

McComrick X7.690 P6-Drive

Motor:       Sexcylindrig BetaPower på 6,7 liter och 166 kW (225 hk) maxeffekt och max vridmoment 897 Nm vid 1 400 rpm

Transmission:             Semipowershift

Däck:        540/65R30 fram och 650/65R42bak

Bränsletank:               320 liter + 52 liter AdBlue

Lyftkapacitet:             9 300 kg

Max hydraulflöde:      160 l/min

Max hydraultryck:      200 bar

Yttre hydraulik:          4 dubbelverkande uttag

Vikt:         7 210 kg (utan vikter)
Kraftuttag: 540, 540E och 1 000 rpm

 

Utrustning

Luftkonditionering:     std

Passagerarsäte:            std

Hydraulisk släpvagnsbroms:         std

Luftfjädrad förarstol:   std

Säkerhetsbälte förare:  std

Säkerhetsbälte passagerare:           std

Vändbar förarplats:     nej

Hydraulisk utskjut lyftdragkrok:    std

Framaxelfjädring:       std

Hyttfjädring:              std

 

Tre plus:

  • Välutrustad
  • Bekväm hytt
  • Bränslesnål transmission

 

Tre minus:

  • Svårt komma åt jordbruksdraget i hållaren
  • Inget bord i hytten
  • Dålig markering av yttre hydrauluttag
Relaterade artiklar

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng