Bekväm stordragare med vettig teknik
Case IH Magnum 380 CVXDrive med 380 hästkrafters motor och steglös transmission är en av finalisterna i Årets Traktor 2020 i fältklassen. Traktorn passar för tunga arbeten inom transport, jordbearbetning och sådd.
Hela hytten är ny med nytt armstöd till höger med förändrade reglage. Föraren har perfekt sikt med 6,3 kvadratmeter glasrutor och bara fyra hytt-stolpar.
Frontrutan har även en ny typ av ljuddämpning.
I höger A-stolpe finns en monitor som ger den viktigaste informationen till föraren.
Såväl luftintag som avgasrör göms bakom A-stolparna.
Förarstolen kan vridas 40° åt höger och då följer armstöd med alla reglage och monitor med. Armstödet kan även regleras i höjd och längdled.
Viktigaste reglaget i höger armstöd är multikontrollspaken. I den väljer man körriktning, tre hastighetsområden, framkörningshastighet, aktiverar autostyrning och vändtegsautomatiken, manövrerar trepunkten och två yttre dubbelverkande uttag.
Dessutom finns fyra knappar uppe till höger i vilka föraren kan välja egna funktioner. Detta programmeras via pekskärmen. Totalt kan multikontrollspaken sköta 21 olika funktioner.
När det gäller yttre hydraulik kan föraren själv välja vilken vippa som ska manövrera de olika uttagen bak och man kan även byta färg på vipporna. Upp till sex vippor för yttre hydraulik kan väljas.
För att enklare manövrera pekskärmen i fält finns det i höger armstöd vred och knappar för att navigera via skärmen samt ändra alla inställningar.
Monitorn är stor och syns bra såväl i starkt solljus som i mörker.
För bästa komfort finns luftfjädrat förarsäte, framaxelfjädring och hyttfjädring.
Hård, medium och mjuk är de tre inställningar man kan välja mellan vad gäller hyttfjädringen.
För att få traktorn lagom följsam i svängarna kan ratten programmeras hur mycket föraren ska vrida för ett visst hjulutslag. Detta kan både ökas och minskas från normalt.
Hytten har mycket bra klimat med luftutsläpp jämt fördelat i hela hytten.
Även när det gäller elektroniken har nya Magnum en del viktiga förbättringar.
Traktorn kan vara uppkopplad mot återförsäljare och tillverkare för att kontinuerligt ta emot programuppdateringar, planera service samt felsöka på distans vid problem.
Den nya autostyrningen fungerar även på vändtegen och gps-mottagaren på taket är ny och effektivare.
AFS-Connect har funnits inom Case IH under några år och innebär bland annat att man kan följa traktorernas och tröskornas arbete från gårdsdatorn och ge förarna råd och nya orders vid behov.
Nytt nu är att systemet anpassas mer exakt till varje kunds maskinflotta och arbete så man slipper information från Case IH om sådant som inte är aktuellt på företaget. Case IH har även vidareutvecklat systemet så det är enklare att ge rätt personer tillgång till informationen.
My Case IH kallas det nya systemet som börjar med en sida där man loggar in och därefter kopplas man ihop med återförsäljaren och får tillgång till alla manualer.
Exempelvis en maskinstation som opererar över stora områden kan skickas över automatiskt till en ny återförsäljare som en annan hamnar närmre ekipaget under arbetsdagen.
I sidan Knowledge finns en massa filmer som visar handhavande och inställningar som exempel.
Under fliken My Acount ser man hela maskinflottan och vad de gör i realtid.
Förutom maskindata så lagras även data över arbetena. På så sätt kan man gå in på en karta och klicka på de olika fälten och få fram exakt vad som skett och när, som kultivering, sådd, växtskydd, gödsling, skörd och även detaljerad information om alla arbeten. Denna information är åtkomlig både i traktorns monitor och på gårdsdatorn. I respektive fält finns även alla A-B linjer för autostyrning och därmed kommer alla fordon att finna och köra i samma spår alltid.
Huvudansvarig för all data i fordon och gårdskontor har ansvar för all data och bestämmer om vem som får tag på informationen.
Lantbrukaren kan därmed själv välja vilken information som ska vara tillgänglig för vem.
Exempelvis om en maskinstation kommer och utför ett arbete så önskar man kanske bara ge dem tillgång till fältet och dess A-B linjer. Om en myndighet vill ha sprutjournal ger man dem tillgång till växtskyddsarbete men inte övrig information som skördenivå, gödsling med mera.
Samma sak gäller återförsäljaren som kanske bara får tillgång till fordonsdata för felsökning och service.
All denna teknik och information kan även övervakas och manövreras via smartphone och den finns till alla modeller av Case IH traktorer och tröskor. All information om ett fordon kan dessutom skickas vidare som ett sms exempelvis för att informera en mekaniker om var traktorn eller tröskan finns för att enkelt hitta dit utan manuell vägbeskrivning.
My Case IH fungerar med många andra företags system som JD Link, Trimble, Agcoconnect, med flera.
Vi provkör nya Magnum i transport och i fält och den är både lättkörd och stark. Motorn uppfyller avgaskrav steg V och har effektstyrning som ger upp till 435 hästkrafter i transport eller kraftuttagsarbete. Testtraktorn har steglös transmission men den finns även med fullpowershift med 19 steg fram och 4 back.
Den är godkänd upp till 24,5 tons totalvikt och finns med 61 eller 71 centimeter breda band bak i stället för bakhjul.
Det finns nu även en större modell som heter 400 med en motor på 435 hästkrafter. Den presenterades på en mässa i USA i augusti men hinner inte ut på Europamarknaden i tid för att komma med i Årets Traktor 2020. Denna modell har inte heller steglös transmission som alternativ.
Case IH Magnum 380 CVXDrive
Motor: Sexcylindrig FPT på 8,7 liter och 320 kW (435 hk) maxeffekt vid 1 800 rpm och max vridmoment 1 850 Nm
Transmission: steglös eller fullpowershift
Däck: 580/60R34 fram och 710/75R42 bak
Bränsletank: 617 liter
Lyftkapacitet: 10 929 kg
Max hydraulflöde: 282 l/min
Max hydraultryck: 200 bar
Yttre hydraulik: upp till 9 dubbelverkande uttag
Vändradie: 4,8 m
Serviceintervall: Motoroljebyte 600 timmar
Exempel på standard utrustning
Luftkonditionering
Passagerarsäte
Hydraulisk släpvagnsbroms
Luftfjädrad förarstol
Säkerhetsbälte förare:
Säkerhetsbälte passagerare
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok
Framaxelfjädring
Hyttfjädring
Krypväxel