ANNONS

Bekväm SUV med trött motor och trotts det relativt hög bränsleförbrukning

Chevrolet Captiva, som kom ut på marknaden år 2007, har ett sportigt utseende med fina linjer och mjuka former. Även invändigt upplevs bilen fräsch med en svart instrumentpanel med borstad aluminium. Något som däremot drar ner betyget var färgen som Chevrolet har valt på instrumentbelysningen, spygrön. Kupén är uppbyggd på ett ergonomiskt sätt för föraren och alla reglage och knappar finns inom en armlängds avstånd. Sikten är hyfsad tack vare att man sitter högt men de stora stolparna i sidorna av framrutan skymmer en del. Bakåt är speglarna rejäla.
Bilen har de vanliga tekniska finesserna som multifunktionsratt, elsäten, färddator och farthållare, vardagsmat i dag, men dessutom har Captiva regnsensor och backsensor. Det är bra. Man kan även öppna fönsterrutan i bakluckan genom en knapp som sitter i förardörren. Bra om man vill köra med bakrutan öppen som i en traktor. Flyttar man sig bak till det första baksätet så blir utrymmet betydligt mindre. Modellen finns nämligen både i femsitstigt och sjusitsigt utförande. Bilen Lantbruk provkörde hade sju säten. Sätena längst bak känns mest som en nödlösning eftersom både benutrymmet och höjden är begränsade. En fullvuxen har svårt att få plats.
Motorn är en tvärställd fyrcylindrig två liters commonrail diesel med turbo och partikelfilter på 150 hästkrafter. Samtliga motoralternativ på Captiva är tvärställda för att minska vibrationerna. Motorn upplevs ganska trött och reagerar sent på gasen trots att tjänstevikten är ganska låg med sina 1910 kilo. Det är mindre än de flesta konkurrenterna och accelerationen är sämre än vad man hoppats på.
Detta innebär att den femväxlade automatlådan får jobba en hel del. Det gör den bra med mjuka och följsamma växlingar. Bilen tar sig fram stabilt på vägen, och har bra vägegenskaper. Däremot är fjädersystemet lite hårt och man känner små hålligheter. Även när man kör av vägen på betydligt ojämnare underlag så hinner inte fjädringen riktigt med. Bilen tar sig dock fram bra utan tendenser till att vilja sladda. Här märks det att bilen har AWD(all wheel drive).
Lastutrymmet är på 1 565 liter om båda baksätena är fällda. Den som köper en sjusitsig bil tänker man sig att de ska använda alla sätena. Då är där inte mycket lastutrymme över. Två matkassar där bak, sen är det fullt. Men som sagt, möjlighet finns ju att lasta om man fäller sätena. Det finns även flera lastöglor till att säkra lasten om man så önskar. Eftersom man kan öppna den lilla bakrutan i bakluckan kan man även transportera lite längre föremål.
Bilen får lov att dra 750 kilo, obromsad släpvagnsvikt och lasta 100 kilo på taket. Inne i bilen får man lasta 600 kilo. Bilen har en bränsleförbukning enligt Chevrolet på 0,86 liter per mil men det är nog i underkant. Enligt färdatorn på bilen ligger snittet på 0,95 liter för blandad körning. En deciliter i dag med rådande priser kan bli mycket pengar på ett år.

Chevrolet Captiva 2,0 LT Diesel AWD

Motor: Två liters turbodiesel med sexton ventiler och partikelfilter
Max effekt: 110 kW ( 150 hk) vid 4 000 rpm
Max vridmoment: 320 Nm vid 2 000 rpm
Transmission: 5 växlad automatlåda
Toppfart: 180 km/h
Acceleration: 0–100 km/h på 12,2 sekunder
Förbrukning: 0,86 liter per mil (enl. Chevrolet) på blandad körning
Bränsletank: 65 liter
Yttre vändradie: 5,7 meter
Markfrigång: 203 millimeter
Mått: längd 465 cm, bredd 185 cm, höjd 175,5 cm, hjulbas 270,5 cm
Vikt: tjänstevikt 1910 kilo, totalvikt 2510 kilo
Pris: 310 800 kronor inklusive moms

Plus:
Bra med förvaringsmöjligheter och fack.
Priset.
När man låser upp bilen tänds halvljuset vilket underlättar i och urstigning av bilen.

Minus:
Hårda säten
Mycket vindljud i högre hastigheter
Den inbyggda radioantennen som sitter i framrutan tappar mottagningen ibland

Chevrolet Captiva är en trevlig bil att titta på med sitt sportiga utseende. En bil med bra vägegenskaper men med en trött motor.

Den borstade aluminiumen ger ett sportigt utseende på instrumnetpannelen.

Bredvid växelväljaren kan man välja vinter körning. Bilen börjar då i tredjeväxeln för att undvika slirrning.

Om alla sju sätena är uppfyllda är där inte mycket lastutrymme över. Det gäller att klä sig rätt från början.

Relaterade artiklar