ANNONS

Bekväm traktor med bekväm hytt

Med Magnumserien gick Case IH om konkurrenterna och den nya traktorserien såldes i många exemplar i Sverige.
När Case IH presenterade Magnumserien år 1988 tog fabrikatet ett rejält kliv uppåt vad gäller effekt. Dels blev man med Case IH 7140, största modellen i serien, större än de flesta av konkurrenterna vid den här tiden, dels tog man ett rejält kliv uppåt från de egna traktorserier man ersatte, nämligen Case 1694 och International 1455 XL. Till och med den minsta Magnumen, 7110, var större än de två.
Totalt fanns det fem modeller av Case IH Magnum 7100-serien men den största 7150 såldes aldrig i Sverige. Modellerna är 7110, 7120, 7130 och 7140. Alla fyra har samma 8,3 liters sexcylindriga motor. Effekten sträcker sig från 99 till 156 kW (135–212 hk).
När serien byttes ut mot Magnum 7200 år 1994 kom alla fem modellerna till Sverige och 7250 blev störst med 182 kW (248 hk).
Case IH Magnum 7100 har i stort sett lika dan ut under de sju år serien såldes. Det är en bekväm traktor med bekväm hytt. Instrumenteringen är digital och som standard finns en kördator som visar hastighet, avverkning och slirning.
Sikten är bra och avgasröret sitter vid höger A-stolpe. Bränsletanken sitter där bak men man tankar på vänster bakskärm vilket innebär att man använder samma trappa som till hytten. Det finns bara dörr på vänster sida.
Alla reglage sitter bekvämt till höger. De flesta traktorerna som sålts i Sverige är utrustade med fyra yttre dubbelverkande hydrauluttag.
Ratten är ställbar i båda ledder och fläkten till hyttventilationen sitter i taket. Det innebär även att alla luftutsläpp sitter där. Luftkonditionering är standard i Magnum.
Trepunkten bör passa alla användare.
Med den stora spaken närmast föraren till höger, se vidstående bild, ställer man in trepunktens arbetsdjup. Det innebär att man kan köra den elektroniskt styrda trepunkten både som en mekanisk genom att reglera allt med den spaken eller ta hjälp av elektroniken och hissa upp och ner trepunkten till förinställda värde med hjälp av strömbrytaren till vänster om nämnda spak. Känsligheten vad gäller dragkraft- och lägesreglering justeras med de två vreden bakom. Hastigheten på trepunkten justeras med vred under locket längre bak i panelen.
Fyrhjulsdrift och differentialspärr kopplas in elhydrauliskt. Kraftuttaget har hydraulisk inkoppling och den minsta, 7110 har två tappar. En för 540 och en för 1 000 rpm. De andra tre har bara 1 000 rpm.
Traktorerna är lättåtkomliga vad gäller daglig service. När man lyft motorhuven och tagit bort sidoplåtarna kommer man åt alla filter. Det enda som kan vara lite knepigt är att komma åt och rengöra mellan kylarna.
För att komma åt batterierna, två stycken på 90 Ah vardera, måste man skruva av ett lock under vänster insteg.

Case IH 7140 Magnum.
Motor: Sexcylindrig Cummins på 8,3 liter och 156 kW (212 hk) maxeffekt och max vridmoment 950 Nm vid 1 500 rpm.
Transmission: Fullpowershift med 18 växlar framåt och 4 bakåt.
Däck: 600/65R28 fram och 710/75R34 bak.
Bränsletank: 360 liter.
Hydraulsystem: Axialkolvpump som ger110 liter/minut vid 2 200 rpm, max oljetryck 183 bar.
Lyftkapacitet: 6 300 kp.
Yttre hydraulik: 4 dubbelverkande uttag.
Kraftuttag: 1 000 rpm.
Vikt: 8 055 kg (utan vikter) varav 35 procent på framaxeln.
Vändradie: 5,6 meter.
Serviceintervall: Motoroljebyte 250 timmar (21 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (191 liter).
Nypris 1993: 773 000 kronor.

Vad kostar reservdelarna.
Oljefilter motor 1 st, /st 308
Hydrauloljefilter 573
Bränslefilter 1 st, /st 110
Luftfilter, yttre 652
Luftfilter, inre 426
Bakruta: 3 280
Bromslamellsats /sida 9 458

Verkmästaren:
Kolla upp serviceboken.
Den uppmaningen kommer från Bengt-Göran Pettersson, verkmästare på Lantmännen Maskin i Skänninge.
Han menar att de som skött oljebytena på sin traktor i Case IH 7100-serien troligtvis har en traktor som håller länge.
– Traktorerna i Case IH 7100-serien har gått mycket bra. Vi har haft någon enstaka motor som skurit men det har berott på slarv med oljebytena, säger Bengt-Göran Pettersson.
Han berättar även att någon traktor renoverats i powershiften när lamellerna blivit uppslitna.
När man köper en begagnad traktor är det nästan omöjligt att kontrollera powershiften. Antingen går den som den ska eller slirar den och då är det bara att dela traktorn och byta lameller. Övergången från att traktorn fungerar klanderfritt till det att den är i behov av renovering kan ske endast några timmar efter det att man köpt den. Även detta stärker uppmaningen att noga följa upp vad som gjorts med traktorn man tänker köpa.
Enligt Bengt-Göran Pettersson finns det inga speciella saker att kolla upp när man köper en begagnad Case IH i 7100-serien. Traktorerna har inga speciella akilleshälar utan är rakt igenom bra.

Ägaren: Jag är helnöjd med traktorn.
Det säger Bengt Sturesson, lantbrukare på Fogdegårdens lantbruk vid Mjölby. Bengt Sturesson har haft sin Case IH 7120 sedan 1992 och i dag har den gått cirka 4 500 timmar. Traktorn var ny när han köpte den. Han tycker att traktorn är bekväm att köra och att den med fördel kan användas både till transporter och fältarbete. Fogdegårdens Lantbruk omfattar 250 hektar växtodling och till det finns både höns och en köttdjursbesättning. På gården finns även en Case IH CX90 och en MX135 samt en lastmaskin. Case IH 7120 används numera cirka 350 timmar per år. Det är lite mindre än när den var ny eftersom Bengt Sturesson inte längre plöjer med den traktorn. Den används fortsatt för harven och kultivatorn och Bengt Sturesson har inga planer på att sälja traktor.
– Det finns många begagnade och priserna är inte så höga därmed får vi en låg timkostnad trots en liten användning, säger han.
Bengt Sturessons traktor har gått klanderfritt.
– En gång fanns det delar i oljan nä r vi bytte transmissionsolja. Det var ett nållager i kopplingen som fallit sönder. Vi fick dela traktorn för att byta det men eftersom vi såg det i tid drog det inte med sig något extra.

Årsmodell 1992, 8 900 timmar, pris 137 250 kronor.

Årsmodell 1990, 5 341 timmar, pris 410 000 kronor.

Årsmodell 1989, 7 300 timmar, pris 170 000 kronor.

De 18 powershiftstegen framåt ligger på en rad i skåran närmast gasreglaget medan de fyra backväxlarna är uppdelade två och två i de korta spåren till höger.

Relaterade artiklar