ANNONS

Bekväm trots gamla hytten

Fendt 313 SCR är en lätt traktor med förhållandevis stor effekt. Den passar utmärkt till kraftuttagsarbete, som här med en 3 meter bred jordfräs, visar det sig i NilehnTekniks provkörning.

Alla större serier av Fendt har fått ny hytt, men 300-serien kämpar på med den gamla. Trots det erbjuder traktorn bra komfort men dess främsta styrka är att den är lätt i förhållande till sin motoreffekt.
Det var nu några år sedan Fendt kom med steglös transmission ända ner till hundrahästarstraktorerna i 300-serien. I fjol presenterades ytterligare en modell i serien, nämligen 313 SCR, störst av dem alla. Jämfört med de tidigare är skillnaderna inte stora för föraren, mer än att man måste tänka på att även fylla på bränsletillsatsen AdBlue vid varannan dieselpåfyllning. Detta sker i en tank precis bredvid den ordinarie. Anledningen är att motorn har så kallad SCR-teknik för att klara avgaskraven steg IIIB. I övrigt är det samma fyrcylindriga motor på 4 liter, tillverkad av Deutz i Tyskland.
Det är en effektiv och seg motor och vi har provkört traktorn i transport med vagn och i jordbearbetning med jordfräs.
Den lätta traktorn med relativt stor effekt är mycket lämplig för kraftuttagsdrivna redskap som kräver stor effekt över PTO men som går lätt att dra fram i fält. Jordfräsen är ett strålande exempel och fördelen är att man inte packar jorden i onödan.
Med den steglösa transmissionen, som manövreras vad gäller hastighet med gaspedalen eller med en liten kula i höger konsol, är traktorn lättkörd och man kan anpassa farten exakt efter rådande förhållanden.
Det enda som vi har att anmärka på vad gäller transmissionen är fram-/backväxlingen som sker med en liten flärp längst ut i en spak till vänster om ratten. Det hade varit bättre om man växlade genom att dra i hela spaken.
På de större traktorerna från Fendt är detta ett mindre problem då fram/back även kan regleras i Variospaken i höger armstöd.
Och det är när man jämför med de större nyare Fendt som man får en del funderingar på 313 Vario SCR. Fendt har tagit fram en ny hytt och den har nu kommit ända ner till 500-serien, medan traktorerna i 300 har den gamla.
Men om man kan bortse från de större och bara titta på 313 i sig, är den ändå bekväm. Det är lite roligt med Fendt. Som gammal militär tänker man lite på en stridsvagn när man hoppar in i de grågröna tyska traktorerna. Färgen gör naturligtvis sitt till, men inne i hytten är allt lite kantigt och hela inredningen utstrålar kvalité och ser verkligen robust ut.
Man kan vid första anblicken tro att den är obekväm att köra, men skenet bedrar. Allt är genomtänkt in i minsta detalj och man sitter bra och har alla knappar och reglage där man bekvämt når dem. Ratten, som är ganska stor, är ställbar och föraren har perfekt sikt åt alla håll.
Med dubbla fläktar, en i taket och en i instrumentpanelen, får man bra klimat i hytten och värme respektive kyla där man önskar.
Testtraktorn är utrustad med frontlastare och för den finns det en spak extra till höger i hytten som hindrar för användning av höger dörr.
Instrumenten är digitala och lättlästa och strömbrytare för belysning finns i instrumentpanelen.
Det som är lite sämre vad gäller reglagen är spakarna för yttre hydraulik. De sitter på golvet till höger om föraren, men är tack och lov så långa att man relativt lätt når dem. Den ena har dessutom två funktioner och kan därmed dras både fram/bak och i sidled. Spakarna för tredje- och fjärde funktion sitter bakom denna.
Bak till höger är även spaken för att låsa upp spärren till lyftdragkroken och denna kan fås med hydrauliskt utskjut, vilket innebär att det blir avsevärt mycket enklare att koppla.
När vi kör mäter vi som vanligt ljudet i hytten och vårt instrument visar 68 dBA vid tomgång, 790 rpm och stillastående. Vid fullgas stillastående visar varvmätaren 2 170 rpm och ljudet är 76 dBA.
I transport på asfalterad väg med enbart traktorn toppar den drygt 40 km/h vid 1 730 rpm och då är ljudnivån 75 dBA.
Att kunna köra i toppfarten med reducerat motorvarvtal är bra för ljudnivån och bränsleförbrukningen.
Dörren till vänster är bred och trappan till hytten har bra avstånd mellan stegen och lagom lutning. Det är bekvämt att ta sig in och ut.
Sidorutorna är välvda vilket ger bra sikt snett bakåt.
Vad gäller service är det en stor fördel på Fendt 313 Vario SCR eftersom den har separat olja i hydraulik och transmission. Man slipper därmed risken att få förorenad hydraulolja i transmissionen vilket kan spara stora reparationskostnader.
Hela motorhuven öppnas i ett stycke och man kommer åt motorn enkelt, men intervallen för oljebyte är inte de längsta i branschen.
Ska man sammanfatta vårt intryck av provkörningen är Fendt 313 Vario SCR en trevlig och lättkörd traktor. Den har liten vändradie och är därmed smidig. Trots traktorns låga vikt kan den ändå dra tungt, eftersom man kan belasta den med vikter fram och i hjulen vilket gör den flexibel och kan därmed passa till många olika arbeten, både krävande och lätta.

Lätt och stark tysk

Fendt 313 Vario SCR – en traktor för alla jobb.

De flesta strömbrytare och reglage är samlade till höger om föraren. Den långa spaken är till lastaren och manövreringen sker med små knappar uppe på spaken. Spaken går att flytta så den hamnar på ett bekvämt ställe för förarens körställning.

I taket finns radio samt reglage för luftkonditionering, arbetsbelysning och huvudströmbrytare.

Instrumenten är digitala och fram-/back växlas med spaken till vänster om ratten.

Trots att hytten har B-stolpe är insteget tillräckligt brett och trappan har bra lutning och avstånd mellan stegen.

Här ser vi hyttfjädringen, hållare för snabbkopplingskulor till trepunkten samt fyra yttre dubbelverkande hydrauluttag.

Traktorn har frontlyft och frontkraftuttag som extrautrustning vilket kan kombineras med frontlastare.

Motorn är tillverkad av Deutz i Tyskland.

Hela huven öppnas i ett stycke i framkant och motorn är därför lätt att komma åt. Lastaren på testtraktorn begränsar självklart något.

Även höger dörr kan användas för att komma in i hytten.

I trappan på höger sida finns en mindre verktygslåda.

Backspeglarna är delade och i den övre ser man trafiken bakom sig medan man till exempel kan se redskapet marknära i den nedre.

Fendt 313 Vario SCR
Motor:    Fyrcylindrig Deutz på 4,0 liter och 103 kW (140 hk) maxeffekt
Transmission:    Steglös
Däck:    480/65R24 fram och 540/65R38 bak
Bränsletank:    195 + 20 liter
Lyftkapacitet:    5 382 kg
Max hydraulflöde:    83 l/min
Max hydraultryck:    200 bar
Yttre hydraulik:    4 dubbelverkande uttag
Vikt:    4 350 kg (utan vikter)
Vändradie:     5,5 m
Serviceintervall:    Motoroljebyte 500 timmar (11 liter), Transmissionsoljebyte 2 000 timmar (35 liter), Hydrauloljebyte 1 000 timmar (60 liter)
Kraftuttag:    540, 540E och 1 000 rpm
Pris:    900 000 kronor
Pris per hk:        6 428 kronor

Utrustning:
Luftkonditionering:    22 700
Frontvikter, 10 x 32 kg: 10 000
Passagerarsäte:    std
Frontlyft och pto:    60 000
Hydraulisk släpvagnsbroms:    std
Femte dubbelverkande uttag:    nej
Luftfjädrad förarstol:    std
Säkerhetsbälte förare:    std
Säkerhetsbälte passagerare:    std
Vändbar förarplats:     nej
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok:    std
Framaxelfjädring:    30 000
Hyttfjädring:    10 000
Krypväxel:        std

Relaterade artiklar