Blivit större, fått lägre bränsleförbrukning men har mindre markfrigång
Sydkoreanska KIA har släppt en ny version av deras SUV Sorento. Den har blivit större, fått lägre bränsleförbrukning men har mindre markfrigång.
KIA Sorento introducerades 2002 och fick en facelift 2007. Nu kommer det en helt ny version av Sorento som har blivit längre, bredare och lägre med 47, 19 respektive 17 centimeter. När man har tagit plats i förarsätet och ger sig ut på vägarna så tycker jag körningen flyter på bra. Bilen är stabil och lätt körd när man sitter så högt som man gör. En mjuk automatisk transmission med sex växlar och en pigg motor ger en bra kombination. Bilen har en behaglig ljudnivå på runt 70 decibel i 70 kilometer i timmen med vinterdäck. Kör man av asfalten och på grusväg så blir Sorenton genast lite stötig och det uppstår små vibrationer. Större ojämnheter och hålor är dock inga problem för bilen att ta sig igenom. Man ska dock tänka på att bilen har blivit 24 millimeter lägre i markfrigången. Bilen har automatisk fyrhjulsdrift som är elektriskt styrd vilket innebär att bilen i normalfallet är framhjulsdriven. Slirar något hjul kopplar bilen själv in fyrhjulsdriften. Bilen kan låsas med permanent fyrhjulsdrift med ett knapp tryck men det avaktiveras vid hastigheter över 40 kilometer i timmen.
Motorn i bilen som är gjort i aluminium är en fyrcylindrig på 2,2 liter med piezoinsprutning som ger 197 hästkrafter vid 3 800 varv och 421 Newtonmeter mellan 1 800 och 2 500 varv.
Inne i kupén så är det stor skillnad på den nya och gamla versionen av KIA Sorento. Bilen känns betydligt fräschare och rymligare invändigt. Ny design med borstat aluminium i dörrhandtag och ratt ökar intrycket. Man har en multifunktionsratt där man aktiverar farthållaren och styr radio. Färddatorn har KIA flyttat ner i instrumentpanelen under hastighetsmätaren istället för att ha den under innebackspegeln där den tidigare var placerad. Vilket är en klar fördel inte minst sagt säkerhetsmässigt. Bilen är utrustad med öppningsbart panorama glastak vilket är ett tillval som kostar 11 900 kronor men som ger en betydligt ljusare kupé. I varje dörr finns det en dryckeshållare och mellan framsätena under armstödet finns ett stort förvaringsfack och två dryckeshållare. En smart detalj som KIA har är extra solskydd som man dra ut i sidorna för att få en större täckning mot innerbackspegeln. Hoppar man bak i baksätet så sitter man ganska högt vilket i och för sig är bra för sikten men längre personer kan få problem med höjden. Mellan sig i baksätet kan man fälla ner ett armstöd med dryckeshållare.
Lastutrymmet mäter en meter i djup, 113 centimeter mellan hjulhusen och 78 centimeter i höjd. Fäller man baksätet så vinner man 85 centimeter till och kan då alltså lasta föremål på 185 centimeter. Under lastutrymmet finns 2 praktiska fack som man kan förvara diverse nödvändiga saker i. I det första facket finner man varningstriangel och domkraft. Kia Sorento finns än så länge bara med diesel alternativet som Lantbruk provkörde och med den lägsta utrustningsnivån så börjar priserna på 299 900 kronor. Vill man sen ha automatväxel så kostar det 15 000 kronor extra. Testbilen var utrustad med premium package vilket innebär bland annat regnsensor, xenonljus och 18 tums lättmetall fälgar för ett pristillägg på 25 000 kronor.
KIA Sorento 2,2 CRDi EX Aut. Premium Package
Motor: Rak fycylindrig motor på 2,2 liter med piezoinsprutning och partikelfilter.
Max effekt: 145 kW (197 hk) vid 3 800 rpm
Max vridmoment: 421 Nm vid 1 800-2 5 00 rpm
Transmission: Sexväxlad automatlåda
Toppfart: 190 km/h
Acceleration: 0–100 km/h på 10 sekunder
Förbrukning: 0,74 liter per mil (enl. KIA) på blandad körning
Bränsletank: 70 liter
Yttre vändradie: 5,65 meter(egen mätning)
Markfrigång: 184 millimeter
Mått: längd 468,5 cm, bredd 188,5 cm, höjd 174,5 cm,
hjulbas 265 cm(egen mätning)
Vikt: tjänstevikt 1 971 kilo, totalvikt 2 510 kilo
Släpvagnsvikt med B-körkort: 990 kilo
Pris på testbilen: 357 300 kronor inklusive moms
Plus:
Sportigare utseende
Snygga tvåfärgade skinnsäten
215 kilo lättare självbärande kaross
Minus:
Ett läge på sätesvärmen, stekt eller inte
Reservhjulet under bilen
Trösklar vid in och ursteg ur bilen.