ANNONS

Bra ergonomi och reglageplacering

New Holland T7000 AutoCommand är en mycket trevlig och modern traktor och som erbjuder många fördelar för föraren.

Traktorn är störst av fyra modeller i serien som tillverkas i Basildon i Storbritannien. På så vis har man även skilt produktionen åt mot Case IHs motsvarande modell, Puma CVX. De båda systertraktorerna har givetvis en hel del gemensamt men skiljer trotts allt på ett par viktiga punkter.
Motorn kommer från Turin  har som vanligt när det gäller moderna motorer flera olika effektangivelser. Den i vidstående tabell avser nominell effekt men med effektstyrning kan motorn ger upp till 185 kW (251 hk) vid kraftuttagsarbete.
Transmissionen kommer från CNHs egen fabrik i Antwerpen, Belgien och är helt steglös.
Den arbetar med fyra automatiska växlar och en hydrostatdel, precis som den i gamla New Holland TVT med transmission från ZF. Men transmissionen i T7000 AutoComand är helt nyutvecklad och har inget med ZFs konstruktion att göra. Transmissionen körs enkelt i tre olika körsätt. Med farthållaren kan man ställa in tre hastigheter fram och tre bak. Genom att aktivera farthållaren med knappen ”C” i körspaken intar och håller traktorn rätt hastighet och anpassar utväxling och motorvarvtal så man kör bränslesnålt. Vid kraftuttagsarbete vill man ju inte att motorvarvtalet ändras och så fort man slår till kraftuttaget kommer transmissionen att endast ändra utväxling när det går tungt och bibehålla motorvarvtalet. Det tredje läget är manuell och då reglerar föraren själv såväl motorvarvtal som hastighet. Hastigheten kan regleras med fotpedalen eller med körspaken.
Körspaken är hämtad från New Hollands tröskor och självgående exakthackar och har flera funktioner. Man även skifta fram/back i den, aktivera autostyrning med GPS, om traktorn är utrustad med det, samt vändtegsautomatiken. Det finns även knappar för trepunkt och hydraulik.
New Holland har länge haft bra hytter med stora dörrar utan B-stolpe. Passagerarsätet är stort och bra att sitta i.
Nytt för T7000 AutoComand är att kunderna erbjuds skinnklädsel i förar- och passagerarstol som tillval.
Ljudet i hytten mäter vi till 68 dBA vid tomgång och 850 rpm, 78 dBA vid stillastående och fullgas, 2 290 rpm samt till 73 dBA i transport med bara traktorn på asfalterad väg. Toppfarten är då 43 km/h vid 1 490 rpm.
Fördelen med att ha toppfarten vid detta låga varvtal är inte enbart låg ljudnivå och låg bränsleförbrukning utan det är även en fördel att toppfarten är vid ungefär samma motorvarvtal som maximalt vridmoment.
Hydrauliken kan bestå av ända upp till 9 dubbelverkande yttre hydrauluttag och två av dem manövreras med en knapp i körspaken, fyra med vippor i armstödet och tre med joysticken i armstödet. Vilket uttag som ska betjänas med vilket reglage kan föraren själv välja och då även mellan uttag fram och bak. Standard hydraulpumpen ger 120 liter per minut men det går även att få en som ger 150 liter per minut.
Traktorn är dragvillig och stark och i en storlek som passar både tunga fältjobb och tung transport. Transmissionen passar även den till båda dessa.
I monitorn IntelliView III gör man alla inställningar av motorvarvtal, transmission och hydraulik. Som exempel kan man ställa in tid och flöde med olika värde på tryck och retursidan och göra dessa inställningar på alla nio ventilerna.
Monitorn fungerar även som ett gårdskontor för lagring av uppgifter om arbete man utför med traktorn.
Servicemässigt är det enklet att komma åt på New Holalnd T7000 AutoComand, men när man fäller upp huven sitter det fortsatt kvar en tunn plåt på varje sida framför motorn. Det är en dålig lösning på ett fabrikat som haft hel huv sedan innan.
Likaså kan det vara en nackdel att ha samma olja i transmission som i hydrauliken. Med maskinsamverkan med grannar vet man aldrig vad som hamnar mellan kugghjulen.

New Holland T7070 AutoCommand
Motor: Sexcylindrig CNH på 6,7 liter och 167 kW (225 hk) maxeffekt och max vridmoment 950 Nm vid 1 400 rpm
Transmission: Steglös transmission samt kopplingsfri fram/back
Däck: 540/65R30 fram och 650/65R42 bak
Bränsletank: 440 liter
Lyftkapacitet: 8647 kp
Max hydraulflöde: 120 l/min
Max hydraultryck: 200 bar
Yttre hydraulik: 4 dubbelverkande uttag
Vikt: 7 200 kg (utan vikter)
Serviceintervall: Motoroljebyte 600 timmar (15 liter), Transmissions- och hydrauloljebyte 1 200 timmar (84 liter)
Kraftuttag: 540, 540E, 1 000 och 1 000E rpm.
Pris: 1 170 900 kronor
Pris per hk: 5 204 kronor

Vad kostar utrustningen
Luftkonditionering:    std
Frontvikter, 22 x 45 kg: std
Passagerarsäte:    std
Frontlyft: (från)    41 500 kronor
Hydraulisk släpvagnsbroms:    std
Femte dubbelverkande uttag:    7 300 kronor
Luftfjädrad förarstol:    std
Säkerhetsbälte förare:    std
Säkerhetsbälte passagerare:    std
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok:    std
Hyttfjädring:    std
Framaxelfjädring:    35 100 kronor
Supersteer framaxel:    29 200 kronor
Krypväxel:        std

New Holland T7000 AutoComand har visserligen en hel del gemensamma grundkomponenter med Case IH Puma CVX men CNHs ingenjörer har lyckats särskilja de båda åt ganska rejält vad gäller användandet. Vilken som är bäst är mycket en smaksak.
New Holland T7000 AutoComand har visserligen en hel del gemensamma grundkomponenter med Case IH Puma CVX men CNHs ingenjörer har lyckats särskilja de båda åt ganska rejält vad gäller användandet. Vilken som är bäst är mycket en smaksak.
På bakskärmarna finns förutom knappar till kraftuttag och trepunkt även möjlighet att reglera ett yttre dubbelverkande uttag.
På bakskärmarna finns förutom knappar till kraftuttag och trepunkt även möjlighet att reglera ett yttre dubbelverkande uttag.
Insteget är bra och i bränsletankens framkant finns nerfällt en löstagbar verktygslåda.
Insteget är bra och i bränsletankens framkant finns nerfällt en löstagbar verktygslåda.
Till höger om körspaken finns musen till trepunkten och joystick för yttre hydraulik. Kunderna kan välja vilken av dessa två som ska vara närmast körspaken.
Till höger om körspaken finns musen till trepunkten och joystick för yttre hydraulik. Kunderna kan välja vilken av dessa två som ska vara närmast körspaken.
Serviceintervallet på motorn är bra, 600 timmar. Det är också lätt att komma åt servicepunkterna när man fällt upp huven. Kylarna längst fram kan delas enkelt.
Serviceintervallet på motorn är bra, 600 timmar. Det är också lätt att komma åt servicepunkterna när man fällt upp huven. Kylarna längst fram kan delas enkelt.
New Holland T7000 AutoCommand finns med fjädrad framaxel eller som här med Super Steer. Dessa två system går dessvärre inte att kombinera.
New Holland T7000 AutoCommand finns med fjädrad framaxel eller som här med Super Steer. Dessa två system går dessvärre inte att kombinera.
Relaterade artiklar