ANNONS

Bra prestanda och fungerande teknik

JCB 530-120 verkar vara en stabil teleskoplastare med bra prestanda och fungerande teknik trots drygt tio år på nacken.
JCB 530-120 har en centrummonterad teleskoparm med tre leder. Med två spakar längst bak i högerpanelen sänker man ner stödbenen. Med dessa i marken står maskinen stabilt och med en knapp i toppen på joysticken i högerpanelen manövreras teleskoparmen. Räckvidden rakt fram är åtta meter och på max räckvidd lyfter maskinen 800 kilo. Drar vi joysticken bakåt lyfts hela armen och i topp når vi 12 meter högt med plana pallgafflar. Sikten är perfekt rakt genom det stora takfönstret.
Även här är det 800 kilo som är max lyftkapacitet. När vi drar in teleskoparmen ökar lyftkapaciteten och med armen helt ihop lyfter JCB 530-120 3 000 kilo.
Den testade maskinen har bara mekaniskt redskapsfäste men det finns JCB 350-120 med hydrauliskt fäste och några som byggts om till stora BM-fästet.
Trots att JCB 530-120 är en maskin med stor kapacitet har den relativt kompakta mått. Bredden är 2,35 meter och höjden till hyttaket endast 2,59 meter. Med en strömbrytare till vänster om ratten skiftar man mellan enbart framhjulsstyrning, krabbstyrning eller fyrhjulsstyrning. Med det senaste är vändradien endast 4.05 meter och maskinen tar sig fram i trånga utrymmen. Trots att JCB 350-120 har några år på nacken har den en finess som inte ens alla nya teleskoplastare har i dag. Kör man i ett av lägena där alla fyra hjulen styr och vrider över strömbrytaren till tvåhjulsstyrning så centrera sig bakhjulen automatiskt och låses i rakt läge.
Fram back sker kopplingsfritt med spak till vänster om ratten och med fyra synkroniserade växlar i en spak till höger väljer man fartområde. I fyran går maskinen i 30 km/h.
Motorn sitter mitt under teleskoparmen till höger om föraren. Hytten är relativt tyst och vi mäter 80 dBA på tomgång och 88 dBA vid fullgas. Bakrutan går att öppna och dörren är delad på mitten. Det innebär att man kan köra med övre delen öppen och nedre stängd. Det är en rymlig och bekväm hytt med ställbar ratt och fläkt med luftutsläpp ner mot golvet. Dörren är stor och det är lätt att komma in och ur hytten. Endast två trappsteg.
När den här teleskoplastaren var ny var det Kinneviksägda JCB Sverige som sålde fabrikatet här. Sedan år 2001 är det ett annat upplägg. Nu säljs och servas JCB via tre fristående generalagenter med varsitt geografiskt område.
GT-center i Skellefteå har norra Sverige, Mellansvenska Material & Maskin i Kumla ansvarar för Mellansverige och JNS anläggningsmaskiner utanför Kristianstad är importörer i södra och västra Sverige.
Kartan över teleskoplastartillverkare har ritats om kraftigt under senare år. Stora maskintillverkare som Volvo, John Deere och Caterpillar och har upphört med sin tillverkning av teleskoplastare. Brittiska JCB har dock varit igång hela tiden. JCB 350-120 kom ut år 1989 och föregångaren heter 530B-HL. Den hade bara styrning på bakaxeln. JCB 350-120 tillverkades fram till och med år 1993 och efterföljaren är JCB 537-135. Den lyfter 13,5 meter högt, något man kan utläsa ur modellbeteckningen.

Ägaren:
Sparar mycket pengar
Leif Ivarsson på Lantmännen Swehatch i Fjälkinge berättar att de använder sin JCB 530-120 för att tvätta ventilationer och fodersilos på kläckeriet i Flyinge.
Teleskoplastaren köptes i början av 2000-talet och hade då gått runt 8 000 timmar.
– Den genomgick en grundlig renovering innan vi köpte den och bland annat byttes en hel del komponenter i växellådan, säger Leif Ivarsson.
På Lantmännen Swehatch har JCB:n bara gått 1 000 timmar så den går inte så hårt.
– Förr hyrde vi liftar till alla dessa jobb men det blir betydligt billigare med en egen teleskoplastare, säger Leif Ivarsson.
Han berättar att de har en personkorg till teleskoplastaren och att de når ända upp till nocken på samtliga byggnader med den.
De har inte haft några större problem. Något litet läckage från någon packbox vid hjulen och en gång hängde sig en magnetventil.
– Elektronik kan ju krångla även om man inte kör så mycket, då har tiden större inverkan, konstaterar Leif Ivarsson.
Motor och transmission har fungerat helt perfekt under de fem till sex år Lantmännen Swehatch haft teleskoplastaren.

Verkmästaren:
Smörj knutkorsen mellan hjul och drivaxlar.
Den uppmaningen kommer från Johan Karlsson, verkmästare på JNS Anläggningsmaskiner utanför Kristianstad.
– Det är visserligen svårt att komma till men enormt viktigt att man smörjer där, säger han.
Han berättar att när man ska köpa en begagnad JCB 350-120 är det bra om man vet hur förra ägaren hanterat maskinen.
– En del förare har bråttom och hinner inte dra in teleskoparmen innan de börjar köra. Då brukar det gunga och vilket medför slitage på bominfästningen, säger Johan Karlsson.
I övrigt brukar det inte vara några fel på JCB 350-120 enligt Johan Karlsson. Han tipsar om att undersöka hur hydraulslangarna är dragna. På äldre maskiner ligger de ensamma och då kan de snurra sig och skavas. På nyare maskiner är de limmade två och två och då följer de bommen bättre och håller längre.

JCB 530-120, 1993
Motor: fyrcylindrig Perkins på 4,0 liter och 72 kW (100 hk) effekt vid 2 200 rpm.
Transmission: Fyra synkroniserade växlar och momentomvandlare
Däck: 15.5/80-24 runt om
Bränsletank: 90 liter
Lyftkapacitet: 3 000 kg
Lyfthöjd: 12 meter
Max hydraulflöde: 105 l/min
Max hydraultryck: 241 bar
Yttre hydraulik fram: 1 dubbelverkande uttag
Vändradie: 4,05 m
Vikt: 9 600 kg
Serviceintervall: Motoroljebyte 250 timmar (10 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (22 liter), Hydrauloljebyte 2 000 timmar (124 liter)

Vad kostar reservdelarna:
Vindruta: 2 255
Dörrruta: 1 742
Takruta: 2 895
Oljefilter motor: 85
Luftfilter inre: 273
Luftfilter yttre: 460
Hydrauloljefilter: 793

Med max utskjut har man redskapet åtta meter framför sig. Då är det lite svajigt, men det går ändå utmärkt att försiktigt lyfta eller ställa ner någonting.

Baktill finns ett gaffeldrag. Skärmarna är integrerade i maskinen. Teleskoparmen är infäst längst bak.

Genom det stora gallerförsedda takfönstret har man perfekt sikt.

Genom att fästa staget i den lilla ståltappen följer motorhuven med upp när man lyfter teleskoparmen. Praktiskt.

JCB 350-120 har fyra manuella synkroniserade växlar. De växlas med en golvspak fram till höger. Toppfarten är 30 km/h.

Relaterade artiklar