ANNONS

Bra sikt och bra kontroll över vagn och kran

Säg skotare och vem tänker inte på en Rottne Blondin? Och det är inte så konstigt för de blå trotjänarna har funnits i skogarna sedan år 1967.
Boggi har provkört en drygt 40 år gammal Blondin men trots att den har så många år på nacken är vårt provexemplar extremt välvårdat och allt fungerar som det ska. På tillverkningsskylten står det 101 vilket innebär att det är den allra första Blondinen som serietillverkades i småländska Rottne.
Den här Bloninen är byggd på en vanlig Ford 5000 som blivit av med sin framaxel, fått betydligt bättre hydraulpump än de drygt 22 liter per minut som traktorn levererar i original samt fått en skotarvagn där bak.
Vagninfästningen mot traktorn blir ramstyrningen och vändradien är förhållandevis liten. Rottne Blondin är smidig jämfört med många nyare maskiner.
Trots att maskinen bygger på en originalhytt som inte är omändrad allt för mycket är det relativt rymligt. Det går bra att vända sig om för att lasta timmer.
Det finns naturligtvis inga joysticks utan det är en rad med spakar som sticker upp i bakrutan som man manövrerar kranen med.
Med en spak till höger sköter man både fram/back och styrningen när man sitter i arbetsläge.
Den gamla Forden har alltså fått en converter när den blev ombyggd till skotare. Den mekaniska växellådan finns dock kvar och med två golvspakar växlar man mellan ett till tre samt hög och låg.
Trots att det är en gammal maskin är golvet i stort sett plant. Det innebär både att det blir bekvämare i hytten samtidigt som det är lättare att hålla rent.
Hytten är dessutom relativt tät med stängda dörrar och fönster.
Vad gäller servicen är det inte mycket att berömma eller kritisera.
Filtren sitter lättåtkomliga och det mesta är lätt att komma åt. Som på det mesta från den här tiden är det inte många plåtar och skydd som är i vägen.
Lägsta punkten under Rottne Blondin från 1967 är under fästet till lyftdragkroken. Det fäste som användes då dragaren var en vanlig lantbrukstraktor och som sitter kvar även på Blondinen. Det är 55 centimeter mellan det och marken så markfrigången är det inget fel på. Maskinen har plåt under motorn och är slät undertill. Framför dörren är det en plattform, som ett trappsteg. Det är det enda trappsteget som finns. Resten är en kedja så första steget är ganska rejält när man ska upp från marken och in i hytten.
Höger dörr är igensvetsad.
Sikten är bra i maskinen. I arbetställning bakåt har man bra kontroll över vagn och kran.
Kranen är en RG70 med 5,3 meters räckvidd och med en Rottne grip. .
Den är lätt att arbeta med och reagerar som den ska samt är följsam. Vi kan lyfta 750 kilo i ändläget vilket är bra.
Kranen har tiltbart torn vilket manövreras med en golvpedal.
Efterföljarna till den här första Bloninen heter 7000 och därefter kom Rottne Blondin 750. Det som skiljer är framförallt motor och hydraulik. Blondin 7000 hade Ford 7000 motorn. Blondin 750 hade två mekaniska joysticks i stället för spakraden i bakrutan. Senare kom EHS eller apskallarna som de kallas, elektroniska joysticks i armstöden för kranen.
Vad gäller drivningen på vagnen var det rulldrift i början men efterhand blev det kardan på Blondinerna.
Rottne byggde inte alla Blondiner på Fordar. Det finns en del med Boxer och Nuffield som dragare, men även dessa är yngre än den provkörda Rottne Blondin 101.

1967 årsmodell.
Motor: Fyrcylindrig dieselmotor på 3,8 liter och 51 kW (69 hk) effekt vid 2 100 rpm, max vridmoment 234 Nm vid 1 300 rpm.
Transmission: Fyra växlad låda med back samt mekanisk hög/låg ger totalt 8 växlar fram och två back.
Däck: 18,4-34 fram och boggi 500/60-22,5 bak
Bränsletank: 75 liter
Kran lyftkapacitet: 750 kg
Kran räckvidd: 5,3 meter
Max hydraulflöde: 37 l/min
Max hydraultryck: 160 bar
Vikt: 9 400 kg
Serviceintervall: Motoroljebyte 150 timmar (8,5 liter), Transmissionsoljebyte 600 timmar (22 liter), Hydrauloljebyte 2 000 timmar (50 liter)

Vad kostar reservdelarna:
Bakruta: 420
Oljefilter motor: 42
Luftfilter inre: 253
Luftfilter yttre: 480
Hydrauloljefilter: 172
Drivaxel: 4 725
Lameller: 1 075 /styck
Kompressor: 7 730

Verkmästaren: Testkör maskinen noga
Per Ivar Andersson är verkmästare på Sundahls i Växjö och har lång erfarenhet av Rottnes skogsmaskiner. En av efterföljarna till klassidka Blondin är Rapid G och det är Per Ivar Anderssons absoluta favorit bland alla skotare.
Men om det nu är en äldre maskin man ska köpa och man får upp vittring på en Rottne Blondin menar Per Ivar Andersson på att det är viktigt att testköra maskinen innan man slår till.
– Lägg i en mellanväxel och dra på gas samtidigt som du bromsar. Börjar maskinen dra vid 1 600 till 1 700 rpm är convertern okej, konstaterar Per Ivar Andersson.
Som exempel kostar en ny converter123 000 kronor.
– Det kan gå att få tag på en begagnad för under 50 000 kronor, men då vet man å andra sidan inte mycket om den, säger Per Ivar Andersson.
Han berättar att tidiga modeller hade kopparbrickor som lager i turbin mot momentomvanlaren men att detta är bytt till trycksmorda lager på senare modeller, vilket är bättre.
Andra saker att hålla koll på är axlarna i trumpeterna i framaxeln, eller bakaxeln som det ju var när det var en traktor, dessa är nämligen lite klena.
Om vagnen har drivning är det anledning att kontrollera lagren till rulldriften.

Ägaren:
Ronny Henriksson driver kombinerat jord och skogsbruks på föräldrargården i Björnhult öster om Älmhult i Småland.
Han har haft sin Blondin sedan början av åttiotalet. Exemplaret är en av de fem först tillverkade. Ronny Henriksson är säker på det för i original var inte vagnen försedd med drift något som kom först på ekipage nummer sex.
Efter att ha kört några år utan drift byttes vagnen ut mot en begagnad vagn från 1976 med rulldrift för att öka framkomligheten. Ronny Henriksson är mycket nöjd med maskinen som trotts över fyrtio år på nacken fortfarande rullar. Dock har han bytt motor och växellåda en gång. Att köpa något annat märke än Rottne var aldrig aktuellt, närheten till Rottne och den goda servicen hade han hört talas om innan och nu vet han att det stämmer. Ronny Henriksson ser inga problem att köra sin Blondin i tio år till, men efter det att han och sonen kört ut 1 200 lass ur skogen på grund av stormen Gudrun så har de funderat på att skaffa någonting modernare, främst för komfortens skull. Men Blondinen byter de aldrig bort, den stannar kvar på gården och är värderad till 150 000 kronor enligt Ronny Henriksson själv.
I dag har den 11 000 timmar på mätaren, men det är bara sedan år 1988 då skogsmaskinen fick ny motor. Hur mycket den gått totalt vet inte Ronny Henriksson.

Lastar.

Motorhuven öppnas enkelt och över motorn sitter batteriet som är på 175 Ah.

Första trappsteget är en kedja. Det innebär att det är lite vingligt ocvh obekvämt att klättra in i hytten men å andra sidan riskerar man aldrig köra emot och kröka trappan.

Spakarna till kranen sitter på en prydlig rad men är givetvis ett sämre alternativ än moderna joysticks i armstöden.

När man ändå inte hade sett framhjul eller vad som kopplats där bak kunde det vara vilken Ford som helst.

Överdelen av grinden kan vikas bakåt för att kranen ska nå längre bak.

Vagnen har rulldrift vilket kopplas in och ur hydrauliskt från förarplatsen.

Full fart bakåt. Det är manuella växlar och frikoppling som gäller här.

Rottne Blondin från 1967 – still going strong.

Relaterade artiklar