Bränslesnål Golf
Vid årets upplaga av bilsalongen ”Mondial de l‘Automobile” i Paris, premiärvisar Volkswagen en av världens mest bränslesnåla bilar: en konceptversion av nya Golf BlueMotion. Denna Golf − som drivs av en helt ny 1,6-liters TDI (turbodiesel) − drar endast 3,2 l/100 km, motsvarande ett CO2-utsläpp på låga 85 g/km. Trots detta erbjuder 110 hk starka Golf BlueMotion gott om plats för fem personer, har en topphastighet på 202 km/h och klarar säkert och komfortabelt hela familjens behov året om.
Den tredje generationen av Golf BlueMotion lanseras i Sverige till sommaren.
Bränsleförbrukningen sänkt med 15 procent
Den första generationen av Golf BlueMotion gjorde sin debut på bilsalongen i Genève för fem år sedan och lanserades på marknaden i slutet av 2007. På den tiden satte Golf BlueMotion en ny standard med en bränsleförbrukning på 4,5 l/100 km (119 g/km CO2). 2009 visade Volkswagen upp den andra generationen av Golf BlueMotion, också denna gång i Genève (som konceptbil). Bränsleförbrukningen hade då sänkts till 3,8 l/100 km (99 g/km CO2). De första serietillverkade exemplaren av denna Golf BlueMotion rullade ut från fabrik i oktober samma år.
Att bränsleförbrukningen för den tredje generationen Golf BlueMotion nu kunnat sänkas ytterligare 15 procent, eller 0,6 liter, och CO2-utsläppen med 14 gram per km, är ett tydligt bevis på Volkswagens fortlöpande tekniska framsteg.
Med en bränsletank på 50 liter och en förbrukning på 3,2 liter per 100 km får nya Golf en teoretisk räckvidd på hela 1 562 km. Räknar man med en årlig körsträcka på 15 000 km, innebär detta att de flesta endast skulle behöva tanka sin Volkswagen tio gånger per år.
Sänkt vikt, sänkt luftmotstånd, sänkt rullmotstånd
Lättare, snålare, effektivare. Bakom bilens låga snittförbrukning – den lägsta någonsin för en konventionellt driven Golf – ligger en innovativ lättviktskonstruktion (med bland annat ett 26 kg lättare chassi och en 37 kg lättare kaross), modifieringar av motorn liksom en lång rad andra åtgärder. Hit hör till exempel däck med extra lågt rullmotstånd och högre lufttryck, högre utväxlingsförhållanden (5-växlad manuell växellåda), ett start-/stoppsystem och bromsenergiåtervinning som är standard i alla nya Golf, samt diverse förbättringar av aerodynamiken.
Aerodynamik. När det gäller aerodynamiken har frontytan på nya Golf minskats med 0,03 m2, och luftmotståndskoefficienten (cD x A) har sänkts med nästan tio procent. Jämfört med andra Golf-modeller har aerodynamiken på BlueMotion också förbättrats tack vare det sänkta chassit (15 mm), en takspoiler, luftledardetaljer på sidorna av bakrutan, en utåt stängd kylargrill, delvis stängda luftintagsgaller på sidorna, optimerat kylluftsflöde, speciella plåtar i underredet, optimerad kylning av bromsarna och en spoiler på C-stolpen. Sammantaget ger allt detta Golf BlueMotion ett cD-värde på 0,27 vilket gör bilen till en av de mest aerodynamiska i sin klass.
Ny generation TDI-motorer. Konceptversionen av Golf BlueMotion har en 1,6-liters direktinsprutad turbodieselmotor som hämtats från den nyutvecklade EA288-serien. Denna fyrcylindriga 16-ventilsmotor levererar sitt maximala vridmoment redan vid låga 1 500 varv/minut och hela vägen upp till 2 750 v/min. Olika åtgärder och teknologier, som till exempel sänkt inre friktion, ett innovativt temperaturreglersystem med kortare uppvärmningsfas, avgasåterföring (EGR), cylindertryckssensor, tvåstegs-oljepump, behovsstyrd vattenpump och vattenkyld laddluftkylare i insugningsröret, bidrar starkt till att sänka bränsleförbrukningen och utsläppen. För att sänka utsläppsnivåerna ytterligare, har Volkswagen dessutom lagt till en oxidationskatalysator, ett dieselpartikelfilter och en NOx-lagringskatalysator.
BlueMotion i flera modellversioner: Grundversion och Masters
Hittills har den bränslesnålaste Golf-modellen endast kunnat fås i en enda speciell BlueMotion-version. Men nu ändras detta – på svenska marknaden kommer den serietillverkade modellen erbjudas i modellversionerna Grundversion och Masters. Nya Golf BlueMotion kommer också att erbjudas med speciella fälgar för att optimera vikten, aerodynamiken och rullmotståndet.
Golf BlueMotion 1,6 TDI – Grundversionen. Precis som alla bilar i den sjunde generationen av Golf, är instegsmodellen till BlueMotion-världen utrustad med exempelvis sju krockkuddar, antisladdsystem, trötthetsvarnare, multikollisionsbroms och Pre-Crash Safety (proaktivt passagerarskyddssystem). Den kan också beställas som 2- eller 4-dörrars (4-dörrars är standard för Masters).
Till standardutrustningen i Golf BlueMotion 1,6 TDI hör dessutom en fem tum stor TFT-pekskärm, feltankningsskydd, ECO-HMI (visar bränsleeffektiviteten och ger tips om hur man kan förbättra den, på färddatorns display), elektromekanisk parkeringsbroms med Auto Hold, XDS differentialbroms, däcktrycksindikator och ett variabelt lastgolv i bagageutrymmet.
Standard är även varselljus, gröntonat värmeisolerande glas, luftkonditionering, låsbart handskfack, kromdekor runt luftinsläppen, Easy Entry-funktion för framstolarna (2-dörrars), asymmetriskt delat och nedfällbart baksäte, elmanövrerade sidobackspeglar, elektriska fönsterhissar, bakrutetorkare med intervallfunktion, elektromekanisk servostyrning med servotronic-funktion, rattstång inställbar i längd- och höjdled, förarsäte inställbart även i höjdled, damm- och pollenfilter, centrallås med fjärrkontroll, säkerhetsbälten fram med höjdinställning och bältessträckare, skivbromsar runt om och säkerhetsoptimerade nackskydd.
Golf BlueMotion 1,6 TDI Masters. Modellversionen Masters bjuder på ännu mer utrustning, som exempelvis den adaptiva farthållaren ACC med Front Assist och autobromssystemet City Emergency Brake, lättmetallfälgar, utdragbara lådor under framstolarna, nya radiosystemet Composition Media med SD-minneskortsuttag och bluetooth handsfree.
Dessutom ingår komfortstolar fram med svankstöd, genomlastningslucka och armstöd bak, kromlook på ljusomkopplare och reglage till sidobackspeglarna, förvaringsfickor på framstolarnas rygg, 12-voltsuttag i bagageutrymmet, multifunktionsratt och läderklädd växelspaksknopp.