ANNONS

Bränslesnåla dragare, passar bäst på åkern

Massey Ferguson 2720 och 2725 blev aldrig populära som nya i Sverige. Däremot kan de bränslesnåla dragarna vara intressanta begagnade.
Massey Ferguson 2720 och 2725 ser lika dana ut och har samma sexcylindriga Perkinsmotor. Den största skillnaden är de elektriska funktioner som finns på 2725.
Med elhydraulik på trepunkten på 2725 låg Massey Ferguson långt fram i traktorutvecklingen vid den här tiden. Även tillslaget till kraftuttaget och snabbväxeln var elhydraulisk.
Massey Ferguson 2700-serien, som tillverkades i Beauvais i Frankrike, ersatte 2600-serien. Men den största där, 2680 var inte lika stark som 2720 och 2725.
För att hitta en större MF får man gå tillbaka till 1980, sista året som USA-byggda 1155 fanns på marknaden.
Därmed borde Massey Ferguson 2720 när den kom 1982 fyllt ett behov på marknaden, men försäljningen uteblev.
Det kan bero på att Massey Ferguson 2720 var ganska omodern jämfört med konkurrenterna. Att tävla med den något bekvämare Volvo BM 2654, en traktor som var tillverkad i Sverige och redan tidigare etablerad på marknaden, var nog svårt. MF 2720 hade det nog ej heller så lätt mot populära modeller som John Deere 4240S eller Ford TW-15.
Massey Ferguson 2720 är inte heller såld i mer än 31 exemplar i Sverige.
Efter endast två år kom efterföljaren, Massey Ferguson 2725. Den såldes i blygsamma 14 exemplar under lika lång period och fanns därmed på marknaden fram till år 1985 då de ersattes av 3000–serien, en traktorserie som blev långt mycket populärare.
Men om nu inte 2720 och 2725 var rätt traktor när de var nya kan de mycket väl vara intressanta som begagnade.
Enligt bilregistret finns i stort sett alla de 45 traktorerna kvar. Eftersom traktorerna är lågt värderade kan den som vill få en extra dragare för en billig peng.
Som fälttraktor framför ett jordbearbetningsredskap verkar de vara bra. Ratten är ställbar i både höjd och teleskopled så föraren kan variera körställningen. Fläkten till hyttventilationen sitter i taket, där finns även luftutsläppen. Modellerna fanns med luftkonditionering.
Köper man en 2725 med elhydraulik på trepunkten kan den även vara bra att plöja med. Som framgår av vidstående faktaruta är lyftkraften stor, ungefär dubbelt mot ovan nämnda konkurrenter. Massey Ferguson 2720 lyfter cirka ett ton mindre än 2725.
Växelspakarna sitter till höger och betjäningen av transmissionen ser modern ut, men skenet bedrar.
Det är trögt och komplicerat att växla. Huvudväxelspaken är via ett länksystem kopplad till två lådor. Dels manövrerar man den mekaniska hög- eller lågväxeln genom att föra spaken till det främre eller bakre området. Väl i ett av områdena växlar man mellan fyra synkroniserade växlar i huvudlådan. Fram och back växlas med en separat spak som sitter ovanför huvudväxelspaken. En mekanisk spärr gör så att backen inte går att lägga i när växel tre eller fyra används i huvudlådan. Till allt detta måste man trampa ner kopplingen för att växla.
Den tvåstegade snabbväxeln är däremot kopplingsfri. Reglaget till snabbväxeln sitter i instrumentpanelen.
Som sagt var, ett fältarbete där det räcker med tvåstegs snabbväxel verkar vara rätt arbete för traktorn.
Motorn på Massey Ferguson 2720 och 2725 har både turbo och intercooler och den effekt som tas ut ur motorn är relativt liten. Det innebär att de bör hålla ett tag.

Massey Ferguson 2725.
Motor: Sexylindrig Perkins på 5,8 liter och 100 kW (136 hk) maxeffekt och max vridmoment 493 Nm vid 1 600 rpm.
Transmission: Fyrväxlad huvudlåda, hög/låg samt tvåstegs snabbväxel ger 16 växlar framåt och 12 bakåt.
Däck: 16.9R28 fram och 20.8R38 bak
Bränsletank: 228 liter.
Hydraulsystem: Dubbel kugghjulspump som ger 53,3 liter/minut vid 2 400 rpm, max oljetryck 168 bar.
Lyftkapacitet: 7 150 kp.
Yttre hydraulik: 2 dubbelverkande uttag.
Kraftuttag: 540 och 1 000 rpm.
Vikt: 6 160 kg (utan vikter) varav 45 procent på framaxeln.
Vändradie: 5,6 meter.
Serviceintervall: Motoroljebyte 250 timmar (20 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (85 liter).
Nypris 1985: 345 000 kronor.

Vad kostar reservdelarna.
Oljefilter motor 108:-
Hydrauloljefilter 880:-
Bränslefilter 52:-
Luftfilter, yttre 970:-
Luftfilter, innre 341:-
Bakruta: 1 360:-
Bromslamellsats /sida: 3 010:-

Verkmästaren: Kolla hydrauliken och var noga med oljan.
Eftersom Massey Ferguson 2725 har några år på nacken och inte heller är såld i så väst många exemplar fick ATL prata med flera tekniker innan vi lyckades reda ut vad som är bra och dåligt med 2725:an.
Bengt Gustavsson, före detta verkmästare på Maskingruppen i Ängelholm vill minnas att det ibland var problem med packningar som gick sönder i hydraulsystemet.
Något som kan hänga ihop med det är uppmaningen från Willy Persson, på Agco. Han menar att det är viktigt att byta olja och filter ofta eftersom traktorn har samma olja till transmission som hydraulik.
Båda anser att Massey Ferguson 2725 är en bra traktor med bra motor.
Bengt Gustavsson berättar att man ska kontrollera så det inte finns oljeläckage från planeterna vid framhjulen innan ett eventuellt köp av en begagnad 2725:a.
– Men det gäller ju för alla traktorer, säger han.
Ett råd från Willy Persson är att kolla upp fyrhjulsdriften och vara noga med att smörja alla nipplar i framaxeln.

Ägaren: Passar bäst på åkern
Ingemar Pettersson i Skånska Saxtorp köpte sin Massey Ferguson 2725 för två år sedan. Då hade traktorn, som är en 85:a, bara gått 3 000 timmar.
Ingemar Pettersson har en växtodlingsgård om 125 hektar. På gården finns ytterligare tre traktorer och 2725:an är lite av en extratraktor.
Den innebär att traktorn inte går så värst mycket hos nuvarande ägaren heller.
– Jag har den till harven på våren och kultivatorn på hösten. Det blir cirka 150 timmar per år, säger Ingemar Pettersson.
Som fälttraktor är 2725 bra anser Ingemar. Den är bekväm att åka i, sikten är bra och bränsleförbrukningen är låg. Han berättar att med sexmetersharven i vårbruket kör han 24 timmar på en tank. Det är under tio liter i timmen.
Det finns en anledning till att traktorn står för samma redskap halva året. Enligt Ingemar är det nämligen svårt att se när man ska koppla redskap. Traktorn är alltså inte helt perfekt för den som tänkt skifta mycket mellan olika redskap.
Han avråder även att använda 2725:an till transporter.
– Den går inte mer än i 25 km/h, konstaterar han.

Årsmodell 1985, 4 947 timmar, pris 94 900 kronor.

Årsmodell 1987, 2 171 timmar, pris 160 000 kronor.

Traktorn har tanken där bak och tanklocket sitter under bakrutan. Eftersom 2725 har elhydraulik finns det även knappar på bakskärmarna för att reglera trepunkten.

Traktorn har två yttre dubbelverkande hydrauluttag. Jordbruksdraget är en hel kassett som krokas i undertill och låses med två sprintar här bak. Ej med här.

Dörrarna täcker hela sidan precis som på dagens moderna traktorer. Dock är dörrens utformning bättre på nyare traktorer utan B-stolpe.

Framrutan är stor och ger bra sikt.

Insprutningspumpen är av rotortyp. Det innebär att man bör hålla motoroljan under uppsikt. Det händer att packningen mellan insprutningspump och motor åldras och då vandrar det diesel ner i smörjoljan med haveririsk som följd.

Traktorn har två batterier på vardera 105 Ah. Båda sitter under vänster insteg. Det innebär att det inre är svårt att kontrollera syranivån i.

Insteget är det inget fel på. Det är två trappsteg upp till hyttgolvet som är plant.

Till höger om förarstolen sitter handbroms och spaken till lyftdragkroken.

Reglagen är moderna. Separat spak till fram/back och fint placerad huvudväxelspak. Lägg märke till alla elmanövrerade funktioner.

Hängande pedaler och ställbar ratt, inte alls dumt. Den tunna spaken till vänster i instrumentpanelen är till snabbväxeln.

Relaterade artiklar