Bred och stabil grävmaskin
Kobelco SK210LC är en bred och stabil grävmaskin med något för mycket temperament i spakar och hydraulik.
Så kan man sammanfatta Conpots provkörning av en Kobelco SK210LC från 1992. Hur vi än varierar med handgasen och ömsom håller spakarna med fingertopparna ömsom hårt med hela handen får jag ingen riktig känsla i spakarna. Skopa och aggregat rör sig lite för snabbt och inte exakt som jag vill.
Först trodde jag det berodde på kall olja i hydraulsystemet, men efter ett tags grävande förstod jag att det inte var det. Nu kunde varken ingenting bli varmare i den här Kobelcon om vi skulle bibehålla tillåtna värden.
Men bortsett från det att man får vara försiktig och passa maskinen lite om det är begränsat med utrymme så är den bra att arbeta med. Att bara ösa på när man ska flytta mycket jordmassor passar grävmaskinen perfekt. Dels för att den är stor, dels för att det händer något när man rör spakarna.
Att förflytta sig rakt fram på arbetsplatsen är inte heller något problem. Värre är det med skarpa svängar på hårt underlag.
Vid Conpots testkörning höll vi till på en hård makadammyta som dessutom var frusen. Larverna på den drygt 20 ton tunga bandgrävmaskinen fick supergrepp och i kombination med dess bredd, både på banden i sig och från band till band, ville inte maskinen svänga utan vidare.
I en nittiograderssväng där vi skulle in mellan två byggnader kändes det som om banden skulle krängas av rullarna och vi fick hjälpa till med skopan för att lätta de 8,5 meter långa banden i framkant och på så sätt snabbt vrida runt.
Det är ju ett högst normalt förfarande men som behövs mer eller mindre beroende på hur maskinen är konstruerad och hur underlaget är.
I det stora hela utmärker sig inte Kobelco SK210LC mot andra bandgrävmaskiner i den här storleksklassen. Hytten är bekväm och normalstor.
Alla strömbrytare och reglage sitter till höger i hytten.
Bullernivån förefaller lite märklig när vi mäter och för att vara på den säkra sidan mäter vi flera gånger. Men värdena stämmer och det som förvånade är att bullernivån är större på tomgång än vid arbete på fullgas. 88 respektive 82 dBA. Anledningen är att det förekommer ett vibrerande ljud när motorn går på tomgång. Troligtvis något som kommit med åldern. Som framgår av dBA-siffrorna är ljudet för starkt i hytten och vid arbete en hel arbetsdag behöver man ha hörselskydd i en begagnad Kobelco SK210LC.
Men bortsett från ljudet sitter man bra och har perfekt sikt. Dörren ska kunna hakas upp i öppet läge, men på testmaskinen har spärren gått sönder.
En praktisk detalj utanför dörren är ett 20 centimeter brett galler som sträcker sig ända bak till motorn och som fungerar som ett trappstag som man kan skrapa rent skorna mot innan man hoppar in i hytten.
Bakom förarstolen finns plats att förvara lite grejor man behöver ha med sig och bakrutan är stor.
Kobelco SK210LC har stora luckor på sidorna för att ge åtkomst åt hydraulpumpar, ventilpaket och kylare. Motorn kommer man åt genom att öppna en stor motorhuv uppe på grävmaskinen. Motorn sitter på tvären längst bak.
Kobelco är ett japanskt fabrikat som även hade tillverkning i USA. Modellen SK210LC tillverkades normalt i USA men just den SK210LC från 1992 som Conpot provkör är tillverkad i Japan. Maskinen var vid detta tillfälle gul, vit och grå men blev senare blågrön i färgen.
Italienska Fiat köpte Kobelco och för några år sedan och då blev maskinerna orange med blå text, Fiat-Kobelco. Förändringen var emellertid inte slut där. Fiat finns inte längre som varumärke vad gäller anläggningsmaskiner utan ingår i CNH. CNH har två varumärken vad gäller entreprenadmaskiner, Case och New Holland. Case är Case men i New Holland finns allt det andra som; Kobelco, Fiat, O & K och New Holland beroende på marknad.
Kobelco SK 210 LC årsmodell 1992
Motor: Sexcylindrig Mitsubishi på 5,9 liter och 92 kW (125 hk) effekt vid 2 150 rpm.
Transmission: Hydrostat med 2 växlar
Band: 700 mm
Bränsletank: 340 liter
Max räckvidd: 9,67 m
Max hydraulflöde: 2 x 208 l/min
Max hydraultryck: 300 bar
Vikt: 20 500 kg
Serviceintervall: Motoroljebyte 250 timmar (18 liter), Transmissionsoljebyte 2 000 timmar (2 x 5,5 liter), Hydrauloljebyte 2 000 timmar (150 liter)
Vad kostar utrustningen.
Oljefilter motor: 370
Oljefilter hydraulik: 487
Inre luftfilter motor: 440
Yttre luftfilter motor: 927
Vindruta: 4 676
Hydraulpump st: 95 476
Verkmästaren:
Den bästa motorn som suttit i en grävmaskin.
Det säger Tage Andersson, verkmästare på Eliassons Maskin i Göteborg.
Han jämför med Cummins och Perkins, två vanliga grävmaskinsmotorer runt om i världen och menar på att Mitsubishin i Kobelco SK210LC är driftsäker, kräver lite underhåll och håller länge.
– Det man ska kontrollera när man köper en begagnad Kobelco SK210LC är i stället transmission och larver.
Tage Andersson medar att det är viktigt att man alltid kört med tillräckligt mycket olja i hydraulmotorerna till larvdrivningen. Det kontrollerar man enklast genom att trampa exakt lika på båda pedalerna och notera om maskinen drar rakt.
– Drar den snett på larverna har man troligtvis kört med för lite olja i en av hydraulmotorerna och då är den utsliten och skadad.
I övrigt är det som vanligt enligt Tage Andersson, det gäller att kolla upp den tidigare ägaren lika mycket som man undersöker maskinen och på så vis bilda sig en uppfattning om hur noga det varit med service och underhåll på maskinen.
Ägare:
Låg och stabil men dålig sikt uppåt.
Erik Håkansson är entreprenör och flyttar sin Kobelco SK210LC på en maskintrailer efter traktorn. Han tycker att bandgrävaren är bra och enkel att flytta eftersom den är låg. Nackdelen med att maskinen är låg är att man även sitter lågt som förare vilket ger begränsad sikt vid lastning av grus med mera.
Erik Håkanssons maskin har brett mellan banden och även breda band, 700 mm vilket medför den fördelen att maskinen står stabilt. Nackdelen är att den tar stor plats.
Han tycker att Kobelco SK210LC är en typisk maskin för halvstora jobb som att arbeta på planer, vid skogsvägar, vändplatser eller i en grushåla.