ANNONS

Case IH Farmall 105U är en komfortabel traktor i den mindre hästkraftsklassen.

Tidigare välkända Case IH JXU är nu ersatt av nya Case IH Farmall-serien.
Traktorn NilehnTeknik provkör är en Case IH Farmall 105U med en ny fyrcylindrig motor från Fiat Powertrain, CNHs egen motorfabrik i Turin, Italien, på 79 kW (107 hk) och 3,4 liter med EGR-avgasrening. Motorn jobbar med Common Rail-insprutning och har fått en ny effektkurva, vilket gör att den når maximal effekt vid 1 900 rpm. Detta är bra både för ljudnivån i hytten och för bränsleförbrukningen.
Motorhuven öppnas på gasdämpare, men har sidoplåtar som monteras av separat.
Under huven finns bland annat kylaren längst fram, vilken delas genom att man vrider om ett lås och sedan drar ut den bakre delen. Kylaren har på Farmall U blivit större, för bättre kyleffekt.
Motoroljan byts efter 600 timmar, vilket är en ökning med 100 timmar. Det är såväl praktiskt som ekonomiskt.
Case IH Farmall 105U har fått en helt ny design jämfört med JXU, vilket bland annat innebär en ny hytt med ökad komfort och användarvänlighet.
Insteget till Farmall 105U är bra, med breda dörrar då B-stolpen är flyttad bakåt. Detta gör att även höger dörr går att använda, något som är viktigt på mindre traktorer som denna. Eftersom B-stolpen är flyttad bakåt, så har man på Farmall valt att ha ett välvt fönster mot sidorna bakåt, för att sedan placera bakrutan. Dessa båda välvda fönster går att öppna. Det gör att man har bra sikt bakåt mot sidorna, vilket är bra om man exempelvis kör med en bred hövändare. Dock får man en skarv där bakrutan tar vid.
Inne i hytten är det ljust och man har bra sikt.
Alla reglage, utom växelspaken för kraftuttaget och tre strömbrytare, är samlade till höger i traktorn.
Mycket av traktorn justeras elektriskt, såsom den elhydrauliskt manövrerade trepunkten bak. Detta gör att inställning av en bra höjd för varje enskilt arbete är lätt att ställa in. Sedan är det bara att trycka på knappen för upp och ner när man kommer till vändtegen. Trepunktslyften lyfter 5 400 kilogram.
Förutom växelspakarna och spaken till lastaren, är det endast hydrauluttagen som är mekaniskt manövrerade. Dessa sitter bra placerade till höger i panelen och har flytläge i sitt bortersta läge.
Till vänster i hytten finns som tidigare nämnt växelspaken för kraftuttaget, samt tre strömbrytare.
En av dessa justerar hur aggressiv traktorn ska vara i sin transmission i tre steg. Detta betyder att man kan ställa in hur snabbt traktorn ska ändra färdriktning och är mycket uppskattat vid lastararbete. Att ändra färdriktning på Farmall 105U gör med en kopplingsfri spak till vänster om ratten. I den spaken finns också en knapp för att lägga traktorns transmission i friläge. Bra fram/back i kombination med utmärkt sikt är viktigt på en traktor i denna storlek då många av dem utrustas med frontlastare.
Att köra Farmall U med lastare är något Case IH tagit fasta på och därmed jobbat med för bästa sikt över arbetet.
I huvudsak är det två delar man jobbat med för att uppnå en bättre sikt. Den sluttande motorhuven har fått en ny design, samt att man installerat ett takfönster i hytten. Detta gör att man ser mer ner mot marken då man jobbar där, samt har full sikt uppåt utom då skopan passerar listen som håller ihop framrutan med takfönstret. En lösning utan list hade varit ännu bättre.
Transmissionen är mekanisk med snabbväxel. Detta innebär att man har två växelspakar. En för hög och låg, en för växel 1 till 4 och i den knappar för snabbväxeln, som är i två steg. Detta ger 24 växlar i varje riktning, för optimal växel vid varje arbete.
Hytten är även utrustad med hängande pedaler, ratt justerbar i höjd och teleskopled, samt ett stoppat passagerarsäte med automatisk uppfällning.
Traktorn har alla luftutsläpp i rattkonsolen. När man ställer in ratten följer instrumenten i instrumentpanelen med för bibehållen sikt över dessa. Varvräknaren för pto är digital, vilket är bra för exakt inställning.
Bak på traktorn kan man få upp till tre dubbelverkande hydrauluttag, med en pump på 65 liter per minut.
På bakskärmarna finns knappar för trepunkt upp och ner, samt för pto.
Kraftuttaget finns med 540/540E och 1000 varv. Som tillval kan man få drivhjulsberoende kraftuttag. I spaken för att välja växel på kraftuttaget finns också ett friläge. Det gör det lätt att koppla till kraftöverföringsaxeln, då tappen och axeln ofta inte är i fas med varandra.
Traktorvärlden provkör Case IH Farmall 105U med en slåtterkross bakom. Det är lätt att förstå sig på traktorn, då tydliga symboler visar vad som ställer in vad på traktorn, samt enkelheten i mekaniska växellådor. Det finns en hel del mycket intressant extrautrustning för traktorn.
En är frontviktsbryggan som enkelt demonteras och istället kan bli ersatt av en frontlyft. Frontlyften kan även utrustas med pto.
En annan intressant utrustning på traktorn är möjligheten att få en större hydraulpump och ett mer avancerat hydraulsystem. Pumpen ger 80 liter per minut och systemet manövreras med en elhydraulisk joystick. Det ger en bekvämare manövrering av exempelvis frontlastaren. Systemet ger dessutom ett mittmonterat hydrauluttag, vilket gör att man inte behöver hämta hydraulolja till fronten via de bakre uttagen.

Case IH Farmall 105U är en smidig och bekväm traktor.

Farmall 105U har bekväma reglage som är lätta att förstå sig på och ställa in.

Motorhuven har separata sidoplåtar på Farmall 105U. Kylaren delas genom att man drar ut den bakre delen.

Traktorn har tre dubbelverkade hydrauluttag. Trepunkten bak lyfter 5 400 kilogram.

Man ser lastaren bra, då hytten är utrustad med ett takfönster.

Insteget i Farmall 105U är brett och bra. I bild ser man också det automatiskt uppfällbara passagerarsätet och växelspaken för kraftuttaget, placerat till vänster.

Instrumenten i instrumentpanelen är moderna med digitala inslag.

Case IH Farmall 105U
Motor:    Fyrcylindrig FPT på 3,4 liter och 79 kW (107 hk) maxeffekt och max vridmoment 444 Nm vid 1 500 rpm
Transmission:    Mekanisk med hög/låg, fyra huvudväxlar, tvåstegad powershift och kopplingsfri fram/bak ger totalt 24 växlar i vardera riktningen.
Däck:    14.9R24 fram och 16.9R38 bak
Bränsletank:    155 liter
Lyftkapacitet:    5 400 kg
Max hydraulflöde:    65 l/min
Max hydraultryck:    190 bar
Yttre hydraulik:    3 dubbelverkande uttag
Vikt:    4 350 kg (utan vikter)
Vändradie:     5,6 m
Serviceintervall:    Motoroljebyte max 600 timmar (8,1 liter), Transmissionsoljebyte 1 200 timmar eller två år (60 liter)
Kraftuttag:    540, 540E och 1 000 rpm
Pris:    549 000 kronor
Pris per hk:        5 130 kronor

Vad kostar utrustningen
Luftkonditionering:    12 800
Frontvikter: uppg. sakn.
Passagerarsäte:    std
Frontlyft och pto:    uppg. sakn.
Hydraulisk släpvagnsbroms:    std
Fjärde dubbelverkande uttag:    nej
Luftfjädrad förarstol:    uppg. sakn.
Säkerhetsbälte förare:    std
Säkerhetsbälte passagerare:    std
Vändbar förarplats:     nej
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok:    nej
Framaxelfjädring:    nej
Krypväxel:        nej

Fem plus:
–    Manövrering trepunkt
–    Inställning av aggressivitet fram/back-spak
–    Lätt att dela kylare
–    Välvda, öppningsbara fönster
–    Bra spak för kraftuttagsväxel

Fem minus:
–    Placering av spak för kraftuttagsväxel
–    Batteri under höger insteg
–    Knappen för öppning av motorhuv
–    Små knappar för trepunkt på bakskärmar
–    Motorhuv i flera stycken

Relaterade artiklar