Case IH ökar
Fem år med fullt fokus på Case IH har gett fabrikatet ett rejält lyft såväl i Europa som i hela världen.
År 1999 bildades CNH genom en fusion av Case IH och New Holland och genast lades produktutveckling och marknadsföring i en gemensam organisation. Givetvis är de flesta huvudkomponenter de samma i en New Holland och en Case IH även i dag, men sedan år 2006 har CNH skilt produktutveckling och marknadsföring åt mellan de båda fabrikaten.
Enligt Matthew Foster, chef för Case IH i Europa har detta varit bra för de röda produkterna inom CNH. Försäljningen av såväl tröskor som traktorer har ökat för Case IH och man har en fin produktportfölj.
I Europa har Case IH just nu 9,2 procents marknadsansdel på traktorer och 6,0 procent på tröskor. Räknar man enbart rotortröskor, vilket är det enda Case IH tillverkar, är marknadsandelen ännu större.
Case IH har sin huvudanläggning i St Vallentin i Österrike när det gäller tillverkning i Europa och där gör man nu stora investeringar för att bygga ut utvecklingsavdelningen. Det man jobbar med är att hela tiden ta fram traktorer och maskiner som är enkla att förstå sig på och köra samt tar liten mängd bränsle i förhållande till arbete.
För några år sedan visade Case IH en hybridtraktor på Agritechnica. Denna är lagd åt sidan då hybridtekniken inte fungerar i traktorer. Den tekniken bygger på att man tar tillvara på energi när fordonet gör inbromsningar, vilket fungerar bra på bilar, lastbilar och bussar, men inte på traktorer i fältarbete. Det man nu arbetar med är alternativa bränslen och på Agritechnica visar Case IH en biogastraktor. Enligt uppgift kommer denna traktor att ha en motor som är tillverkad på Fiat Powertrain i Turin, Italien och den kommer att skilaj sig helt från de konstruktioner som Volvo Penta och Agco Sisu Power har i dag, det vill säga att biogasen sugs in med luften via grenröret och att man sedan tänder med diesel. Hur den nya biogasmotorn från CNH är konstruerad är hemligt fram till Agritechnica och där kommer den att visas i Steyr-montern.
På Sima i Paris i våras fick Case IH en medalj för ett kraftuttag med steglös utväxling. Med det kan man få valfri kraftuttagshastighet oberoende av motorvarvtal. Detta system kommer först på Case IH Puma CVX, men när det blir tillgängligt för kund är i dag oklart.
En annan nyhet från Case IH i höst blir steglös transmission även i de stora Magnumtraktorerna. Även detta kommer att visas på Agritechnica.
I dag har Case IH fem traktorserier för lantbruket. Det börjar med Farmal från de minsta och fortsätter med Maxxum, Puma, Magnum och störst de midjestyrda Quadtrac/Steiger, beroende på om de har band eller hjul.
I höst kommer en ny traktor i Maxxumserien. Det är en fyrcylindrig traktor med en motoreffekt på 120 kW (163 hk). Enligt Case IH är det den effektstarkaste fyrcylindriga traktorn på marknaden. Detta stämmer dock inte. Det finns andra fabrikat som kommer att visa lika stora, och även lite större fyrcylindriga traktorer på Agritechncia. Men vilka det är är hemligt fram till den 13 november 2011, Agritechnicas öppningsdag.