Cordestam generalagent för Tatra
Mer last på väg innebär nya behov av maskiner. Cordestam Maskin säljer Bell dumprar i Sverige, en maskin som är 2,6 meter bred och därmed anpassad för vägtransport. Men i vissa fall kan totaltvikten bli för stor.
På allmän väg så är max totalvikt 25 ton för 3-axlat fordon och då Bells dumper väger 19 ton så blir det maximalt 6 ton i korgen.
– Vi har sett behov av ett fordon som tar sig fram bra i tuff terräng men som lastar mer på väg, säger Robert Cordestam på Cordestam Maskin.
Därför har företaget nu tagit upp agenturen Tatra.
Tatra är en lastbilstillverkare med anor från 1898. Serietillverkningen började 1914.
– Det som kännetecknar Tatra är de otroliga terrängegenskaperna vilket gjort att de vunnit lastbilsklassen i Dakar Rally 6 gånger. Även Amerikanska Navistar har valt Tatra som sammarbetspartner. Anledningen är att de testat terrängbilschassin över hela världen och anser att Tatra är det bästa som går att finna.
Chassit som bygger på patent från 1923 har en unik uppbyggnad med delade axlar med dubbla pinjonger och kronhjul.
Tatra klarar många av dumperjobben genom sina terrängegenskaper men till skillnad från dumper kör man lagligt med betydligt mer last på väg. Däcktrycket justeras genom en knapptryckning från hytten så när man kör ut i terrängen sänker man trycket för bättre terrängegenskaper. Lufttillförseln sker genom en integrerad kanal i axeln, det vill säga inga slangar på utsidan.
Cordestam Maskin levererar Tatra efter enligt kundens önskemål. Exempel på valmöjligheter är antal axlar, typ av hjul, typ av flak, lastväxlare, kran med mera.