De 10 hetaste livsmedelstrenderna 2016
Den internationella analysbyrån Innova Market Insights har presenterat de 10 hetaste trenderna för 2016 baserat på nya produktlanseringar under 2015.
Konsumenterna ställer hela tiden nya krav på sin mat och Innova pekar på att 2016 kräver en ”Back to basics”-syn om man vill fortsätta att leverera innovativa och moderna livsmedelsprodukter.
Läs om de 10 hetaste trenderna och bli klokare på ”the flexitarian effect”, naturlig och autentisk bearbetning samt ett ökat fokus på var maten kommer ifrån.
1. Organic Growth for Clear Label
Det finns tydliga tendenser till att tydliggöra innehållet i livsmedelsprodukterna genom en ökad märkning med ”Organic”, ”Natural,” ”No additives” och ”GMO Free”. I ett globalt perspektiv är det framförallt märkningar med “organic”, som ökar inom “clear label”-trenden.
2. Free From For All
”Fritt från” är inte längre enbart för allergiker. Flera nya livsmedelsprodukter märks med ”Free from…”, t.ex. med märkningar om att varan är fri från gluten eller mjölk.
3. The Flexitarian Effect
I Västeuropa har antalet produktlanseringar i kategorin köttsubstitut fördubblats mellan 2011 och 2014. Enligt Innova minskar helt vanliga konsumenter sin köttkonsumtion med hänsyn till hälsa, hållbarhet och djuromsorg. I Tyskland introducerade man t.ex. ostprodukter för grillen och lanserade dem som alternativ till grillkorv.