De byggde rekordmaskinen
Att jobba som servicetekniker på Swecon är omväxlande och spännande med dagliga utmaningar. Men ibland händer det något extra – som att bygga Volvo L60G PCP, världens snabbaste hjullastare.
– Ingen på verkstaden hade tackat nej, det var riktigt kul att bli utvald att jobba med något som är så speciellt. Och det är grymt kul att den går så fort och sätter rekord, säger Robin Frohm.
I höstas fick Ronny Linderborg, verkstadschef på Swecon i Västerås, information om B12-projektet och att maskinen skulle trimmas och utrustas på anläggningen i Västerås.
– Det var en annorlunda grej, helt klart.
Efter en stunds funderande gick jobbet till Mikael Larsson, 21 år, Simon Kvarnström, 23 år, och 19-årige Robin Frohm.
– Jag tänkte att det skulle vara roligt för dem, de är unga och allmänt motorintresserade, säger Ronny.
Efter omlackering kom maskinen till Swecon i Västerås där Mikael, Simon och Robin plockade isär den till dess att bara ett skal återstod. Sedan byggde de Volvo L60G PCP, del för del.
Specialbyggt
– Det var en riktig utmaning med alla specialgrejor och så. Dessutom var maskinen en prototyp, så alla grejor var inte som man är van vid, säger Simon Kvarnström.
– Ja, och en del grejor fick vi fixa och anpassa på egen hand, bland annat fästet till förarstolen, ratt navet och luftfiltret, säger Mikael Larsson.
Totalt jobbade de tre unga serviceteknikerna cirka två veckor effektiv tid med Volvo L60G PCP. Och självklart var det en stor dag när maskinen rullade ut från anläggningen.
– Slutresultatet blev riktigt bra, jag gillar särskilt det feta ljudet, skrattar Simon.
Simon och Mikael kunde naturligtvis inte motstå frestelsen att ”känna” lite på PCP:n.
– Det var en häftig känsla, men jag vågade inte gasa på allt för mycket, säger Mikael.
– Ja, det var bra drag i den, men jag släppte gasen och började bromsa ganska fort, fortsätter Simon.
Robin var borta den dagen och missade chansen att provköra.