Den gamla bandgrävaren fungerar över förväntan
Dåligt säte, ingen hyttventilation eller värme samt mekaniska spakar. Det bådar inte gott för Åkerman H11, men skenet bedrar. Den gamla bandgrävaren fungerar över förväntan.
Trots att Åkerman H11:an som Boggi provkör är över 40 år gammal fungerar den ypperligt. Den är inte någon skönhet att titta på och rostangreppen finns över allt. Men man ser fortfarande att den ska vara gul och röd med svart grävaggregat och såväl namnet Åkerman som modellen H11 går att läsa på flera ställen.
När man öppnar dörren till hytten blir man inte gladare. Det ser bedrövligt ut där inne. Nu är visserligen stoppningen i sätet trasig och det saknas en lucka under stolen.
Men väl på plats i förarhytten blir det bättre. Alla rutor är hela och maskinen är ren och fin. Till höger finns en liten instrumentpanel med det viktigaste. Vi vrider på nyckeln och trycker på startknappen. Den raka sexan mullrar igång.
Det är en Volvo D70A, en i det närmaste outslitlig motor när den sitter i en grävmaskin eftersom den där arbetar långa pass med jämn belastning.
Gasreglaget sitter till höger bredvid svängbromsreglaget. Till vänster sitter en liknande spak. Med den väljer man om man ska gräva eller larva. Det går alltså inte att förflytta sig samtidigt som man rör grävaggregatet.
Maskinen har två larvhastigheter som väljs med en strömbrytare i instrumentpanelen, 1,1 respektive 2,2 km/h.
Med pedalerna längst fram styr man skopcylindern. Känns lite konstigt för mig som inte är van. När man larvar manövrer pedalerna i stället skaftcylindern.
Det är mekaniska joysticks i hytten. Eller joysticks är kanske att ta i, spakarna är en halv meter långa.
Eftersom sikten är bra och så även reglagen, rutorna hela och det till och med finns värme i hytten blir provkörningen en trevlig upplevelse.
Maskinen väger ju knappt 20 ton och är kraftfull. Larverna är helt släta och marktrycket är 0,49 kg/cm2.
Grävdjupet är som standard 5,9 meter och räckvidden 9,1 meter. Med förlängt skaft är siffrorna 7,5 respektive 10,5 meter.
Vad gäller service var det ju lite värre för. Som exempel har de fyra hydrauloljefilterna på retursidan pappersinsatser som ska bytas var sjätte månad. Vid den dagliga servicen finns inte mindre än 26 smörjniplar i aggregat och bandställ. Som framgår av vidstående faktaruta vad gäller service och underhåll anger man i instruktionsboken som exempel att hydrauloljebytet ska ske en gång om året, med förtydligandet att det med fördel kan ske på hösten. Ingenting om antalet timmar nämns.
Å andra sidan är det lätt att komma åt. Fyra stora luckor, två på varje sida samt möjlighet att lyfta av hela taket över motor och hydraulik innebär att allt är lättåtkomligt. Förutsättningen är bara att man får tag på delar.
Swecon har inte längre några reservdelar till Åkerman H11 men verkmästaren på Swecon i Staffanstorp, Leif Larsson, ber Boggi kontakta Älmeboda Maskinservice vilka har gett oss de prisuppgifter på reservdelar som redovisas i vidstående ruta.
Brist på reservdelar är den vanligaste orsaken till att gamla maskiner stannar.
När Åkerman H11 var ny år 1967 var den en riktig sensation. Dels var den en av de första hydraulmaskinerna på marknaden och dels hade den efter den tiden en mycket modern hytt.
Åkerman H11 tillverkades bara i två år och ersattes i november 1969 av H11B.
Ägaren: Enkel och lätt
– Ja alltså inte lätt vad gäller vikten, men lätt att förstå sig på och sköta, säger Ronny Henriksson, lycklig ägare till en Åkerman H11.
Ronny Henriksson bedriver kombinerat lantbruk med växtodling, mjölkproduktion och skog i närheten av Älmhult.
Han köpte sin Åkerman H11 av sin svåger och tanken var att använda den till att göra skogsvägar.
Maskinen visade sig bra och rejäl med stor kapacitet och när det blev dags att bygga en ny ladugård förra året fick den gamla H11:an stå för allt entreprenadarbete.
– Vi körde iväg flera hundra dumperslass och hanterade minst lika mycket material på platsen, konstaterar Ronny Henriksson.
¬Det Ronny Henriksson är mest nöjd med maskinen är dess lättåtkomlighet.
– Den är mycket rymlig och det är enkelt att felsöka.
På minussidan nämner Ronny Henriksson larverna.
– Det är lite svårt att förflytta sig och det finns viss tendens till larvkrängning.
Verkmästaren: Håll koll på oljeläckage
Hydrauloljan tenderar ofta att bli varm på Åkerman H11 och då börjar den läcka ut lite här och där enligt Leif Larsson, verkmästare på Swecon i Staffanstorp. Han berättar att det är oljerör som spricker vid svets i ventilpaketet något som beror på vibrationer.
– Kolla så dessa rör är utbytta mot rör som är mer fjädrande, säger han.
Maskinen har två hydraulpumpar vilka ofta är utbytta till kugghjulspumpar. Enligt Leif Larsson är det bra om de är utbytta eftersom originalpumparna inte klarade av smuts.
Åkerman H11 finns med två olika larver. Som original är det släta platta larver vilka inte håller särskilt bra.
– Bättre är det om maskinen fått de så kallade traktorlarverna som ser ut som larver gör i dag.
När det gäller serviceintervallet berättar Leif Larsson att man inte längre behöver byta motorolja var 100 timme som anges i instruktionsboken för H11 och dess motor Volvo D70A.
– Med dagens oljor räcker det med 250 timmars ijntervall.
Åkerman H11 årsmodell 1967
Motor: Sexcylindrig Volvo på x,x liter och 99 kW (135 hk) effekt vid 1 750 rpm.
Transmission: Hydrostat med två hastigheter
Band: 55 cm breda
Bränsletank: 450 liter
Grävkraft i skopan: 7 ton
Max grävdjup: 5,9 meter
Max hydraulflöde: 2 x 100 l/min
Max hydraultryck: 265 bar
Vikt: 18 600 kg
Serviceintervall: Motoroljebyte 100 timmar (14 liter), Transmissionsoljebyte, två gånger per år (2 x 15 liter), Hydrauloljebyte, en gång per år (275 liter)
Vad kostar reservdelarna:
Oljefilter motor: 97
Luftfilter motor: 570
Hydrauloljefilter (4 st): 104 /st
Framruta: 681
Renoverad hydraulpump: 11 720
Brickfjädrar till bandsträckning 7-8 st per sida: 100 /st