ANNONS

Den senaste tekniken inom transport

Tillbehör, släp och olika former av påbyggnader var en viktig sak på Elmia Lastbil 2010. Vi har redan rapporterat om Volvos nya metangasdieselmotor i FM13 och här kommer ytterligare nyheter från Elmia Lastbil 2010.
Företaget GMM visade en helt ny container för flis. Den är helt anpassad för transport av flis från skogen och till värmeverket. Leif Ringqvist är säljare på GMM och han berättar att fördelarna med just denna nya container är att den är lätt men ändå hållbar. Därmed kan man få med sig mer nyttolast samtidigt som den håller för tuffa tag i skogen.
– När man ställer en container i skogen är det ju på ett ojämnt underlag där stock och sten kan riva i containerbotten. Denna container är tillverkad med extra kraftig ram i botten samt en speciell konstruktion i sidorna och håller därmed bra.
Sidorna är konstruerade av veckad plåt och därmed räcker det med 2 mm tjock plåt i sidorna och 3 mm i botten. På så vis väger den 40 kubikmeter stora containern bara 2 250 kg.
Containern är tillverkad av Låångs Industrier i Gävle, ett dotterbolag till GMM. Plåten kommer från SSAB i Borlänge så allt ihop är en svensk konstruktion.
En annan svensk konstruktion är ett maskinlarm från Axtech i Hisings Backa. Det heter Red Knows och finns i ett antal utföranden. Det är en liten box, stor som ett cigarettpaket, som monteras på en dold plats på maskinen. Det kopplas till plus och minus och kan klara allt från 6 till 30 volts spänning. Larmet aktiveras med en fjärrkontroll eller genom att man skickar ett sms. Skulle någon förflytta maskinen när den är larmad skickas ett sms till ägaren och i mobilen kan man se på en karta var maskinen är.
– Denna utrustning kostar endast 3 200 kronor och det finns inga abonnemangsavgifter, säger Björn Carlsson på Carlsson & Co som säljer larmet i Sverige.
Det är ett tyst larm så tjuven märker ingenting. Lägger man till 200 kronor på inköpspriset får man ett system där man via internet kan följa den stulna maskinens rörelser på en karta i realtid.
Enligt Mattias Olsson på Axtech blir det allt viktigare med larm på minimaskiner eftersom de börjar bli mycket dyra att stöldförsäkra till följd av att stölderna hela tiden ökar.
En stor produkt på Elmia Lastbil är naturligtvis kranar av olika slag, utrustning för flakväxling samt fasta påbyggnader.
Elmia Lastbil arrangeras vart annat år och ligger helt perfekt i konjunkturkurvorna. Förra gången, i augusti 2008, var marknaden på den absoluta toppen före höstens rutschbana neråt. År 2009 var ett tufft år i branschen, men då var det inte heller planerat för någon lastbilsmässa. Nu är konjunkturen på väg upp igen och intresset för Elmia Lastbil 2010 var stort.

Leif Ringqvist, säjare på GMM, visar den nya konstruktionen för att få en fliscontainer både lätt och ändå hållbar så den klarar skogens tuffa påfrestningar.

Björn Carlsson och Mattias Olsson visar det lilla larmet som trots sin enkelhet och låga pris, 3 200 kronor, kraftigt försvårar för tjuven och hjälper ägaren att få tillbaka en stulen

Dumpersläp i Hardoxstål från norska SNS.

Trio släp från svenska Spalding i Göteborg. Finns med upp till 26 tons lastvikt och låsbar framaxel.

Tranås Wagnfabrik visade påbyggnader och släp av olika slag.

Helt ny flakväxlare från Joab. Finns med lyft- och tippkapacitet på 17, 20 och 24 ton. Finns även med vinklingsbar krokpelare.

Smart förvaring av stegen på taket av bilen. Med hjälp av spaken fälls stegen upp och ner så den är enkel att ta för användaren. Pris från 7 300 kronor och säljs av Ergo Rack.

Sverigepremiär för MAN TGS 26.480 6x6H BL i Sverige. Sexcylindrig motor på 353 kW (480 hk) med SCR-teknik. Parallellbladfjädring fram, max axeltryck 7 100 kg och luftfjädring bak som klarar 19 000 kg.

Hiab Moffett M4 25.3 bakgaveltruck. Lyfter 3,66 meter högt och 2 500 kg. Drivs av en Kubotadiesel.

Påbyggnad från Laxo med hydraulisk vridning av container.

DAF XF105.510 har en motor som uppfyller avgaskrav steg V. Motorn är på 375 kW (510 hk) och maximalt vridmoment 2 500 Nm vid 1 000–1 410 rpm. Maximal tågvikt är 60 ton.

DAF XF105.510 har en motor som uppfyller avgaskrav steg V. Motorn är på 375 kW (510 hk) och maximalt vridmoment 2 500 Nm vid 1 000–1 410 rpm. Maximal tågvikt är 60 ton.

Relaterade artiklar