ANNONS

Den tjeckiska traktorn som blivit riktigt modern

Det har hänt mycket hos Zetor de sista femton åren. Den tjeckiska traktorn har blivit riktigt modern.
Sist jag körde Zetor hette den 10045 och hade spakar och reglage jämt fördelat över hela hytten, vilket på den tiden var en mycket stor yta. Men så är det inte längre. När jag sitter i nya Zetor Forterra 11741 i dag finner man de flesta reglagen på rätt plats. Hytten är lagom stor och sikten är bra utom över lyftdragkroken. Antingen får man lära sig var den är eller får man montera en backspegel precis som på många andra traktorer. Men två saker är bra med draget. Spaken för att lösa ut lyftdragkroken är rejäl och sitter bra placerad till höger. Det är viktigt när vajern blir gammal och trög. För det finns väl ingen lantbrukare som smörjer hitchvajern ?!! En annan finnes är att lyftdragkrok och gaffeldrag sitter i varsin enda på samma dragbom. Det är bara att sänka lite, dra upp två bultar, dra ut dragbommen, vrida ett kvarts varv och skuta in den igen med andra änden först. Det finns fler finesser. Elektronisk handgaskontroll i stället för en vanlig handgas är en av dem. Med tryckknappar ökas eller minskas motorvarvtalet. Systemet har även minnesfunktion. Det innebär en knapptryckning på minnesknappen och motorn intar förprogrammerat varvtal. Det går att lagra två olika varvtal i minnet. Vid körning med minnesfunktion kan man alltid öka varvtalet med fotgasen och när pedalen släpps återgår varvtalet till det inställda. För den som önskar finns vanlig mekanisk handgas. I instrumentpanelen finns knappar där man väljer 540, 1 000 eller drivhjulsberoende kraftuttag. Med en strömbrytare till höger slår man därefter till och från kraftuttagsdrivningen. I en digital display visas hastighet eller körsträcka. Alla strömbrytare för differentialspärr, fyrhjulsdrift och belysning sitter i två prydliga rader varsin sida om ratten. En sak som förefaller konstig i instrumentpanelen är temperaturmätaren. Den är markerad med grönt och 40° där uppe och rött och 120° där nere. När temperaturen stiger sjunker nålen. Inget stort problem, men lite udda. Fläkten för värme och friskluft sitter i taket och har fyra ställbara luftuttag. Som vanligt ger jag bakläxa till alla som inte har värme vid golvet. Det har inte Forterra. Zetor har alltid haft kompressor på sina traktorer. Forterra utgör inget undantag. Tryckluften används till differentialspärr, framhjulsdrift, kraftuttagsväxellådan, den treväxlade snabbväxeln och tryckluftsbromsar till släpvagn.
Hur är då Zetor Forterra att köra jämfört med andra traktorer. Det är ju klart, man kan aldrig jämföra en traktor som kostar 3 200 kronor per hästkraft med en som kostar 4–5 000 kronor. Men Forterra erbjuder trots allt en bra förarmiljö. En av dagarna som jag är ute och kör regnar det kraftigt. Då läcker det in lite vatten vid höger list på vindrutan. Om det är en olycklig omständighet eller något man får räkna med på en billigare traktor vet jag inte. Det är inget avgörande bekymmer och går troligtvis att fixa till. I övrigt går det inte att finna något som är dåligt. Traktorn har en hyfsat tyst hytt. Den är varken tystast eller ljudligast av de traktorer jag testat men med full motorbelastning går det utmärkt att prata i biltelefon. Förarstolen är bekväm och hytten har en bra inredning och verkar vara lätt att hålla ren. Verktygslådan är liten och sitter bakom förarstolen vilket är en dålig placering. Till höger om föraren finns ett fack där man kan ha instruktionsböcker och lite annat smått som är bra att ha med sig i arbetet. Förutom de tre snabbväxlarna som manövreras med två tryckknappar i huvudväxelspaken är transmissionen helt mekanisk. Fram och back ligger visserligen i en separat spak, men föraren måste trampa ner frikopplingen och traktorn måste stå stilla vid växling. Likaså måste man frikoppla när man växlar i den synkroniserade fyrväxlade lådan. Den mekaniska hög och lågväxeln väljs även den när traktorn står stilla. Transmissionen är bra när man vant sig vid den men två små detaljer hade lyft traktorn mycket. Det är synkroniserad fram och backväxellåda samt tryckknappar uppe på båda växelspakarna för att frikoppla. Jag är övertygad om att tryckluften hade räckt till det med.

Teknisk data Zetor 11741 Forterra.
Motor: Sexcylindrig Lamborghini på 88 kW (120 hk).
Transmission: 4 x 2 mekaniska växlar i två lådor samt 3 snabbväxlar och synkroniserad fram/back i separat spak ger totalt 24 växlar fram och 18 bak. (4:an är spärrad mot backen)
Däck: 420/70R24 fram och 520/70R38 bak.
Bränsletank: 180 liter.
Lyftkapacitet: 5 850 kp.
Yttre hydraulik: 3 dubbelverkande uttag.
Vikt: 4 862 kg (utan vikter).
Vändradie 6,54 m.
Serviceintervall: Motoroljebyte 200 timmar (15 liter),
Transmissionsoljebyte 1 200 timmar (52 liter).
Pris: 384 000 kronor
Pris per hk: 3 200 kronor

Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: 19 600:-
10 st frontvikter: 4 600:-
Luftfjädrad stol: 2 200:-
Hydraulisk släpvagnsbroms: 6 800:-
Passagerarsäte: 1 500:-
Frontlyft och frontkraftuttag: 36 300:-

Transmissionen duger utmärkt till transportarbete. Fyra synkroniserade mekaniska växlar och tre mjuka snabbväxelseg som manövreras med traktorns tryckluft är alla tiders. Det går visserligen inte att jämföra med powershift och steglös transmission men då pratar man också helt andra traktorpriser.

Bränsletanken sitter på höger sida. Det är en bra placering och det är lätt att komma åt att tanka. Dörrarna är stora, trappstegen bra utformade och det går att komma ut och in även här på högersidan.

Nya Forterra har en bra förarmiljö. Instrumenten är tydliga och alla knappar och reglage är bra placerade. Till höger om den ställbara ratten syns den elektroniska gasen. Till höger syns golvväxelspakarna, tre spakar för yttre hydraulik samt panel för trepunkt. Traktorn finns även med mekanisk trepunktslyft.

När man tar bort de stora motorplåtarna är det lätt att komma åt motorn. Forterra11741 som är den största Zetorn har en Lamborghinimotor.

Zetor Forterra har sidomonterat avgasrör och en modern design med sluttande huv. Däremot är även kraftöverföringsaxeln till framhjulsdriften sidoplacerad och det är snarare gammaldags.

Relaterade artiklar