Ny digital tjänst ökar effektiviteten
Digitaliseringen går snabbt och Swecon, återförsäljare för Volvo Construction Equipment, är i frontlinjen. Nu lanseras mySwecon på bred front, en digital tjänst där kunden bland annat kan boka service och se omedelbar information om maskinens drifttimmar, bränsleförbrukning och position.
– Ledstjärnan för oss har varit en användarvänlig och kostnadsfri tjänst som gör maskinägandet enklare och mer effektivt, säger Robert Carlsson, projektledare på Swecon.
För snart ett år sedan, i samband med Svenska Maskinmässan, presenterades en tidig version av mySwecon. Därefter har tjänsten utvecklats i samarbete med ett växande antal testkunder.
– Nu är mySwecon moget att lanseras på bred front. Tjänsten kan användas av alla maskinägare, enda förutsättningen är att kunden har ett kundnummer hos Swecon, säger Robert Carlsson.
Via sajten myswecon.swecon.se kan kunden snabbt registrera sig med sitt kundnummer och verifiera sig med sitt bankID. Tack vare maskinens inbyggda system får kunden sedan tillgång till en rad viktig data, på sin dator eller i telefonen, som ger en god överblick.
– Vi har prioriterat information som är väsentlig för effektivitet och lättillgänglighet, som möjligheten att snabbt och enkelt boka service och se sin servicehistorik samt enkelt följa informationen kopplat till maskinerna, säger Robert Carlsson.
Samarbete med Volvo
Robert betonar att mySwecon, även om det nu är en fullt fungerande tjänst, kommer att fortsätta att utvecklas med ny funktionalitet. Tjänsten kommer att lanseras på Swecons marknader, både i Sverige och i Tyskland, samt på sikt även i Baltikum.
– Även om mySwecon är utvecklat av oss, så har vi haft ett nära samarbete med Volvo CE i utvecklingen. Både vi och Volvo ser detta som ett viktigt steg i det fortsatta samarbetet inom digitalisering säger Christer Söderberg, vd på Swecon.