ANNONS

Doldis i Sverige – men bra på åkern

McCormick hör inte till vanligheterna i Sverige men är en trevlig och bekväm traktor att köra och nya X7.624 VT-Drive är inte heller någon besvikelse.

Vi testkörde X7.624 VT-Drive på en åker utanför Lyon i Paris i september 2019.
Åkern var en majsstubb och redskapen en rotorharv och en pinnkultivator. Traktorn är lättkörd och har all önskvärd teknik. Reglagen är bra placerade och lätta att förstå. Motorn kommer från italienska Fiat Powertrain och den steglösa transmissionen från tyska ZF. Det är välbeprövade produkter som man påträffar i många andra traktorfabrikat och de arbetar väl tillsammans.
Reglertekniken är McCormicks egen.
Alla inställningar görs i pekskärmen fram till höger i hytten och denna är i färg.
Traktorn följer ISOBUS-standard vilket medför att redskap som följer samma standard kan övervakas och manövreras i traktorns monitor.
Förarplatsen är bekväm och sikten bra.
Traktorn levererar i förhållande till sin effekt och hanterar redskapen fint i fält.
Tung transport blev det inte utrymme för att testa. Men maskinen är lätthanterlig även på väg och fjädring på framaxel och hytt ger komfort såväl i fält som på väg.
Hytten har 12 LED-arbetslampor runt om som lyser upp 360° runt hela traktorn. Därmed är det lätt att hitta in i draget från vändtegen.
Det är 1 200 timmars serviceintervall för oljebyte på motorn vilket är cirka dubbelt så länge jämfört mot många konkurrenter.
Det finns fyra storlekar i denna serie där X7.624 är störst.
Traktorn har avgasbroms vilket sparar bromsarna i transport och ger även en mjuk inbromsning.

Det är en elbrytare för att ställa om ratten i stället för spak eller pedal. En fin finess.

X7 har fått ny design som är den samma som i de större X8.

Motorn uppfyller avgaskrav steg V.
Traktorn får lastas så den väger maximalt 13 kg.
Det finns även automatisk lufttrycksreglering som styrs via monitorn och heter EazyGrip och detta system följer också ISOBUS-standarden så kan även styra eventuellt motsvarande utrustning på vagnar och redskap.
Hyttfjädringen är elektronisk och ställs in i monitorn.
Det finns sammanfattningsvis inte mycket att slå ner på när det gäller McCormick X7.624 VT-Drive. Baksidan av myntet är naturligtvis att fabrikatet är synnerligen litet i Sverige och därmed är ofta andrahandsvärdet lågt.

McCormick X7.624 VT-Drive

Motor:       Sexcylindrig FPT på 6,7 liter och 176 kW (240 hk) maxeffekt och max vridmoment 979 Nm vid 1 400 rpm

Transmission:             steglös

Däck:        600/60R34 fram och 710/60R42 bak

Bränsletank:               350 liter + 46 l AdBlue

Lyftkapacitet:             9 740 kg

Max hydraulflöde:      123 l/min

Max hydraultryck:      200 bar

Yttre hydraulik:          4 dubbelverkande uttag

Vikt:         7 200 kg (utan vikter)
Vändradie: 6,6 m

Kraftuttag: 540, 540E och 1 000E rpm

 

Utrustning:

Luftkonditionering:     std

Passagerarsäte:            std

 

Hydraulisk släpvagnsbroms:         std

Luftfjädrad förarstol:   std

Säkerhetsbälte förare:  std

Säkerhetsbälte passagerare:           std

Vändbar förarplats:     nej

Hydraulisk utskjut lyftdragkrok:    std

Framaxelfjädring:       std

Krypväxel:                 std

Tre plus:

–       Lättkörd

–       Bekväm

–       Dörr även till höger

 

Tre minus:

–       Inget P-läge i fram/back-spak

–       Liten verktygslåda högt placerad

–       Ingen plan yta i hytten för att skriva eller äta

Relaterade artiklar