Dragkraft till minsta möjliga kostnad
Volvo BM 810 är en ganska bränslesnål traktor i förhållande till utfört arbete och om man kan komma över ett fint exemplar för under 50 000 kronor kör man billigt på gården.
Enligt specifikationerna har den sexcylindriga motorn i Volvo BM 810 bara 95 kW (129 hk) maxeffekt, en siffra som i dag anges för en mindre traktor.
Men det är inte samma sätt man mätte effekten på när 810:an var ny och med tanke på att traktorn väger 5 370 kg och kan belastas med ytterligare ett ton fram och i bakhjulen, är det en relativt stor traktor som troligtvis gör samma arbete som en ny 200-hästare i dag.
Den som ska köpa en Volvo BM 810 ska ha behov att dra en kultivator på minst 4 meter, en fyr- eller femskärig plog, en 8 meters harv eller 30 ton i vagnar på vägen.
Har man ett sådant arbete åt traktorn kan en begagnad 810:a bli ett verkligt ekonomiskt alternativ.
Vi har testkört en traktor noga och mätt bränsleförbrukningen vid transport med bara traktorn, transport med vagn samt med en sex meter bred kultivator i fält.
I framförallt fältarbetet visar sig bränsleförbrukningen liten. Vid körning i 10 km/h med sex meter bred kultivator på mellanlera, cirka 15 centimeter djupt, går det åt 9 liter per timme. Med lite överlappning och tomkörning på vändtegen har vi en avverkning på drygt 4 hektar per timme vilket ger en förbrukning på endast 2,25 liter per hektar, eller 22:50 kronor vid ett dieselpris på 10 kronor litern.
Om traktorn köps in för 50 000 kronor, skrivs ner på 5 år med 4 procents ränta har vi en årlig kapitalkostnad på 11 000 kronor. Underhåller vi den själv hemma på gården och vårdar den ömt kan det klara sig med några tusenlappar vad gäller servicekostnader per år och då kör vi den här maskinen på åkern för endast 167 kronor per hektar, exklusive förare, på ett lantbruk med 30 hektar som kör över fälten tre gånger per säsong med kultivator, harv och såmaskin.
Jämför man med en ny traktor i denna storlek kostar den minst 400 kronor per timme inklusive bränsle, utan förare.
En Volvo BM 810 kan med fördel användas till transport och våra mätningar visar att den drar 6 liter per timme med 20 ton kopplat bakefter. Det blir 2 liter per mil i 30 km/h vilket får anses mycket bra.
Nackdelen jämfört med en ny traktor är den mindre farten, men man ska ha ganska långa transporter för att 40 km/h ska ge någon mätbar tidsbesparing jämfört med 30 km/h.
När man köper en begagnad 810:a så gäller det att vara på sin vakt. Den sexcylindriga motorn, som heter TD-50A, brukar sällan orsaka något problem utan det som ska undersökas är bromsarna och snabbväxeln.
Om snabbväxeln lägger av kan man bara köra i låg och att reparera den kan vara kostsamt. Ska traktorn endast användas på åkrarna och de ligger samlade runt gården kan det vara okej även utan högväxel i snabbväxeln om man får traktorn billigt, men ska man köra transport är 20 km/h ingen höjdare.
Jag nämnde tidigare att 30 i stället för 40 inte innebär så stor skillnad, men det finns ju en gräns för vad man tål utan att bli ett nervvrak.
Den som kör traktorn i transport måste vara noga med att justera bromsarna så de inte slits upp i förtid.
Frontlastare är inte att tänka på då framvagnen inte är konstruerad för att klara den belastningen och traktorn är för lång och klumpig för den typen av arbeten.
Att köra Volvo BM 810 är ganska trevligt. Motorn har ett trivsamt sound och när man drar iväg i transport viner den fint varje gång man frikopplar, växlar och ger gas på nytt.
Transmissionen är klassisk med fyra osynkroniserade växlar och back i spaken mitt på golvet, mekanisk hög/låg i instrumentpanelen och elhydraulisk snabbväxel vid ratten.
Den som är van att köra traktorn trampar ur och anpassar varv och hastighet perfekt och då växlas den nästan som en synkroniserad låda, både uppåt och nedåt.
Den traktorn vi testade var i fint bruksskick och hade Trelleborg Twin på 38 tumsfäljar bak.
En maskinkonsulent sa till mig för över 20 år sedan; ”byt inte traktor, byt bara däck” och det ligger mycket i det. En fin traktor med usla däck är inte mycket att ha samtidigt som man kan få ut mycket av den gamla med nya.
Testtraktorn har bra däck och det bidrar naturligtvis till den fina prestandan och lilla bränsleförbrukningen, framförallt i fält.
Hytten är stor och man sitter lågt och långt bak. Reglagen är okej för årsmodellen och sikten bra för de arbeten traktorn är tänkt till. Bakrutan är stor och redskapet synligt både vid arbete och tillkoppling.
På vägen är 810:an vinglig att köra. Styrningen måste man sitta och passa hela tiden annars kör man snart om sig själv. Med vagnarna bakefter går traktorn stabilare.
Komforten är långt från en ny modern traktor, men om man investerar i en ny förarstol, ser till så alla rutor och lister är hela samt har en fungerande fläkt så är det faktiskt fullt acceptabelt att köra en 810:a om man har ett par radiohörselskydd på huvudet.
Hur traktorn ska användas på gården är avgörande om en Volvo BM 810 är rätt eller fel. Hydrauliken är ingenting att jämföra med dagens traktorer, se vidstående faktaruta, och då är det siffrorna för de senare modellerna vi angett. De som kom ut först, år 1969 då första 810:orna rullade av bandet i Eskilstuna hade ännu sämre hydraulik, både var gäller flöde och lyftkraft.
Den sista 810:an kom ut år 1979 och serien avlöstes sen av Volvo BM 2650. Den fyrhjulsdrivna versionen heter 814 men finns inte i så värst många exemplar.
Fakta: Volvo BM 810
Motor: sexcylindrig Volvo på 5,5 liter
Maxeffekt: 95 kW (129 hk) vid 2 300 rpm.
Max vridmoment: 465 Nm vid 1 600 rpm.
Transmission: Mekanisk växellåda med 16 fram och 4 back
Max hydraulflöde: 47 liter/min
Trepunkt: 3 340 kg
Kraftuttag: 540/1 000 rpm
Bränsletank: 150 liter
Vikt: 5 370 kg
Däck: fram 11.00-16 bak 650/60R38
Tillverkare: BM Volvo, Sverige