Effektivare motorer i Exeo
Till hösten kommer SEAT Exeo att förbättras ytterligare och de kraftfulla TDI-motorerna bli ännu effektivare. Den nya uppgraderingen förbättrar sportigt bekväma Exeo och rymligt dynamiska Exeo ST. Dieselversionen drar nytta av en minskning av CO2-utsläpp på cirka 7 gram per km – vilket resulterar i en CO2-siffra på 129 gram per kilometer (Exeo ST, 132 g / km). Bränsleförbrukningen kommer också att sjunka under den nuvarande siffran på 5,2 liter per 100 km (5,3 l på ST).
Exeo får också en ny omdesignad front som gör den än mer uttrycksfull. De nya bixenon-strålkastarna bildar en ”pil” som är utmärkande för SEAT:s design. De integrerade varselljusen med energisnål LED-teknik bildar en enhet. Tillsammans med grillen, LED-lamporna bak och nya 17- och 18-tums fälgar får Exeo ett ännu mer atletiskt utseende. Interiört förbättras Exeo ytterligare med nya klädslar samt en ny läderratt.
Med en längd på 4,66 meter är Exeo placerad i mitten av storleksklassen. Den erbjuder plats för fem passagerare och ett generöst bagageutrymme. Motorprogrammet i Sverige består av bensinmotorn TSI 160 och dieselmotorn TDI 143. Den senare med common rail direktinsprutning för jämn gång och enastående effektivitet. För komfortorienterade förare har TDI 143 som tillval en multitronic-växellåda med växelpaddlar på ratten.
SEAT Exeo är en mycket säker bil i sin klass. Vid sidan av den krockoptimerade karossen finns också sju krockkuddar som standard – inklusive knäkrockkudde för föraren. Listan över tillval är omfattande och inkluderar bland annat DVD-navigationssystem, bixenon-strålkastare med dynamiskt kurvljus och ett ljudsystem från Bose.
Nya Exeo premiärvisas på IAA i Frankfurt och kommer till Sverige kring årsskiftet. I samband med det kommer SEAT Sverige att lyfta fram Exeo tydligare för att skapa en position i den viktiga mellanklassen. Priserna är inte fastställda i dagsläget.