Fler elbilar från Toyota
Toyota är på god väg att uppnå sitt 2030-mål på en försäljning av 5,5 miljoner elektrifierade fordon per år, vilket är en del av det egna miljömålet “Environmental Challenge 2050”.
När det gäller globalt miljöledarskap har antalet fordon som kunder köper globalt en större inverkan än antalet konceptbilar som lanseras vid bilmässor. Toyota Motor Corporation (Toyota) tillkännagav idag att företaget nått en viktig milstolpe i årlig försäljning av elektrifierade fordon 2017 genom att passera 1,52 miljoner sålda fordon globalt. Resultatet är en ökning med åtta procent jämfört med den tidigare rekordförsäljningen 2016.
Toyotas samlade försäljning av elektrifierade fordon överskrider 11,47miljoner vilket innebär en minskning med mer än 90 miljoner ton koldioxid jämfört med motsvarande konventionella fordon.
”På drygt 20 år har vi sett vår försäljning av elektrifierade fordon öka från 500 till mer än 1,5 miljoner per år säger, Shigeki Terashi, vice vd, Toyota Motor Corporation. “Det här är en bekräftelse från våra kunder för kvaliteten, hållbarheten och tillförlitligheten hos våra elektrifierade drivlinor och tack vare dem har vi skapat en solid och hållbar grund för massproduktion av en mer diversifierad portfölj av elektrifierade fordon.”
Sedan introduktionen av Prius 1997, den första kommersiellt tillgängliga elhybriden, har Toyota arbetat för att vidareutveckla tekniken som grund för sin elektrifieringsinsats, med lanseringen av den första massproducerade bränslecellsmodellen Mirai år 2014, den fjärde generationen av Prius 2016 och den andra generationens Prius laddhybrid 2017.
Toyota syftar även till att ytterligare öka försäljningen av elhybrider på tillväxtmarknader för att ytterligare bidra till att sänka koldioxidutsläppen från nya bilar globalt.
Ansträngningarna att förbättra och öka mångfalden av elektrifierade fordon är direkt kopplade till Toyotas miljöutmaning 2050. Företaget syftar till att uppnå en årlig fordonsförsäljning på 5,5 miljoner elektrifierade enheter före 2030, vilket meddelades i december 2017.
För att uppnå det målet planerar Toyota, vid sidan av elhybrider och bränslecellsmodeller, även att ha 10 batteridrivna modeller tillgängliga globalt redan i början av 2020-talet, med början i Kina och Indien 2020, följt av Japan, USA och Europa. Från 2025 är målsättningen att globalt ha ett elektrifierat alternativ tillgängligt för alla fordonsmodeller i sortimentet.
Referens:” Miljöutmaning fordon 2050”, från oktober 2015.
Koldioxidutsläpp: Att minska den globala genomsnittliga CO2-utsläppen för nya fordon med 90 procent år 2050 (jämfört med Toyotas globala genomsnitt för 2010)
- Uppnå en årlig global försäljning av över 30 000 bränslecellsfordon runt 2020
- Starta försäljningen av bränslecellsbussar i början av 2017
- Uppnå en årlig försäljning av 1,5 miljoner elhybrider och ackumulerat 15 miljoner elhybrider år 2020
- Att minska de genomsnittliga koldioxidutsläppen från nya fordon med mer än 22 procent år 2020 (jämfört med Toyotas globala genomsnitt för 2010)