ANNONS

Eldriven VW

Volkswagen visar helt eldrivna versioner av två storsäljare: e-up! och e-Golf
I vad som blir en dubbel världspremiär presenterar Volkswagen två nya och mycket effektiva elbilar vid årets upplaga av den internationella bilmässan i Frankfurt (IAA) den 10-22 september: e-up! och e-Golf.
e-up! sätter ny norm för effektivitet: 11,7 kWh/100 km för ca 12 kronor
e-Golf har en räckvidd på 190 km och LED-strålkastare som standard
Detta betyder att Europas mest framgångsrika biltillverkare nu låter två av sina storsäljande seriemodeller ta steget in i elbilsåldern. Båda dessa utsläppsfria bilar är fortsatt lika praktiska i vardagen – de har fyra dörrar och är försedda med generöst med utrustning. Till standardutrustningen hör bland annat automatisk klimatkontroll med parkeringsvärmare/-ventilation, radio/navigationssystem, eluppvärmd vindruta och LED-varselljus. Dessutom blir e-Golf den första modell från Volkswagen som stoltserar med LED-strålkastare.
De bägge nykomlingarna intar också en tätposition när det gäller energieffektivitet: e-up! förbrukar endast 11,7 kWh el per 100 km – vilket gör den till ny världsmästare i energieffektivitet. Även för den större e-Golf är förbrukningen utomordentligt låg: 12,7 kWh. Om vi räknar med en genomsnittlig elkostnad på 1 krona/kWh, kostar det endast cirka 12 kronor att köra 100 km med e-up! och cirka 13 kronor med en e-Golf.
Utvecklade i Tyskland. Innovativa drivteknologier hör till Volkswagens kärnkompetens. Elmotorerna, växellådorna och litiumjonbatterierna till e-up! och e-Golf har utvecklats internt och tillverkas vid Volkswagens komponentfabriker i Tyskland.
Typiskt Volkswagen. Alla bilar från Volkswagen är byggda med känsla för detaljer, intuitiva att köra och praktiska i vardagen, och nu har dessa typiska karaktärsdrag överförts fullt ut även till märkets nya elbilar. De utsläppsfria bilarna från Volkswagen tillverkas med samma serieproduktionssystem som motsvarande modeller med förbränningsmotor.
Prestanda e-Golf: e-Golf drivs av en 115 hk (85 kW) stark elmotor. Motorn levererar sitt maximala vridmoment på 270 Nm direkt när man börjar köra. Framhjulsdrivna e-Golf kommer upp i 100 km/h på 10,4 sekunder. På motorväg är topphastigheten för denna femsitsiga bil elektroniskt begränsad till 140 km/h.
Prestanda e-up!: e-up! är fyrsitsig. Elmotorn utvecklar en effekt på 82 hk (60 kW) och levererar redan från start ett vridmoment på 210 Nm till drivningen på framaxeln. Från stillastående accelererar den upp i 100 km/h på 12,4 sekunder. Topphastigheten är 130 km/h.
Räckvidd speciellt anpassad för pendlare. e-up! kan köras 160 km på en batteriladdning (18,7 kWh) medan e-Golf, som har ett större batteri (24,2 kWh), har en räckvidd på 190 km. Två mycket effektiva körlägen (”Eco”, ”Eco+”) och fyra lika lättanvända bromsenergiåtervinningslägen (”D1”, ”D2”, ”D3” och ”B”) bidrar till att maximera räckvidden. Och det här är räckvidder som räcker för det allra flesta. I Tyskland visar undersökningar utförda av den federala myndigheten för trafik, byggnation och stadsplanering (Bundesministerium für Verkehr, Bau und Stadtentwicklung) att cirka 80 procent av alla bilförare i landet kör mindre än 50 km per dag.
Snabbladdning: De snabbaste CCS-laddningsstationerna (likström) kortar ner den tid det tar att ladda upp batteriet i e-up! eller e-Golf till 80 procent av sin totala kapacitet till endast cirka en halvtimme. Både e-up! och e-Golf kan snabbladdas i standardutförande.
Drivlina och bränslestrategi. Under det senaste decenniet har Volkswagen systematiskt lagt upp en plan för märkets framtida drivlinor och bränslestrategi. Denna plan inkluderar förutom helelektriska system även andra alternativa drivlösningar, som till exempel olika hybrid- och vätgasbaserade system.
De helelektriska drivsystemen – här representerade av nya e-up! och e-Golf – står för ett lika oumbärligt som förnuftigt kompletterande drivsystem. Anledningen är att elbilar fullt ut kan använda förnybara energikällor, men också att de gör det möjligt att köra utsläppsfritt i storstadsområden. Volkswagen lägger stora resurser på forskning för att åstadkomma en intelligent mix av de effektivaste drivsystemen för framtiden.
I vardagstrafiken. Målgruppen för elbilar växer sig allt större – vi har sannolikt sett början på ett paradigmskifte. Hållbar mobilitet får en allt större inverkan på hur människor agerar. De modeller som krävs för att omsätta denna miljömedvetenhet i praktiken måste dock fungera i vardagen. Detta är styrkorna hos e-up! och e-Golf. Föraren känner snabbt igen sig och så när som på att det normala motorljudet saknas, så fungerar de som en konventionell up! eller Golf. De accelererar snabbt upp i storstadstempo och är smidiga och lättkörda. De nya, utsläppsfria modellerna från Volkswagen har alltså det som krävs för att ”ladda” elbilssegmentet med bilar som är praktiska i vardagen samtidigt som de bjuder på innovativ teknik och en dynamisk körupplevelse.
Svensk lansering. e-up! lanseras på den svenska marknaden i november och blir beställningsbar vid månadsskiftet september/oktober. Preliminär lansering för e-Golf är sommaren 2014.
Vindandelar från O2. Genom ett unikt samarbetsavtal med vindkraftsbolaget O2 lanseras e-up!, e-Golf och Volkswagen-koncernens kommande elbilar på den svenska marknaden med en helt ny typ av elavtal kring vindandelar.

Relaterade artiklar