En bränslesnål och tyst traktor
Med frontvikt i frontlyften, lagom lufttryck i hjulen, full gas på motorn och väljarratten för transmissionsbelastningen på 0 drar New Holland TVT 195 bra.
Som mest registreras 53 kN i dragkroken och den största effekten över hjulen är 104 kW (141 hk) vilket är 72 procent av motorns nominella effekt. Den traktor NilehnTeknik testar har en bra viktfördelning. Maximalt med vikter och dessutom framme i frontlyften är gynnsamt. Den totala vikten är 7 610 kg men om man vill klarar TVT195 som mest 11 500 kg.
Ju fortare vi kör ju bättre verkar det gå med New Holland TVT195. Det är när vi startar i 20 km/h och börjar belasta som vi registrerar den högsta effekten. Det infaller när farten på grund av den ökande belastningen sjunkit till 16 km/h.
Det är alltså här TVT195 är som effektivast. Om vi jämför med vad traktorn orkar dra i halva hastigheten, 8 km/h, så är det ett redskap som är endast drygt en halv gång större. Det hade behövt vara dubbelt så stort för att få samma avverkning. Det är ofta bra att en traktor är effektivare i högre hastighet än i lägre eftersom många moderna jordbearbetningsredskap och såmaskiner ska köras relativt snabbt för att göra ett fullgott arbete.
Precis som vi nu valde 0 på väljarratten för transmissionsbelastningen för att på det viset få ut maximal dragkraft kan vi ställa den på 10 vilket är max. I det läget kör man bränsleekonomiskt och motorn tillåts under full belastning sjunka ända ner till 1 400 rpm innan transmissionen växlar ner. Om man har ett högt värde för transmissionsbelastningen vid transportarbeten kan det hända att traktorn aldrig når toppfarten. Traktorn har tre hastighetsområden 0–14, 0–25 och 0–max samt farthållare. När man kommit upp i önskad hastighet sjunker motorvarvtalet automatiskt. Toppfarten, i Sverige cirka 43 km/h nås redan vid 1 600 rpm på motorn. Det innebär lägre bränsleförbrukning och lägre ljud. Ljudnivån i hytten vid transport utan redskap på asfalterad väg är 73 dBA enligt våra egna mätningar.
Vid körning med kraftuttagsdrivet redskap väljer man 0–1 för transmissionsbelastningen samt ett fast motorvarvtal med handgasen. Transmissionen reglerar farten på traktorn om det börjar gå tungt, allt för att varvtalet ska hållas konstant.
Kraftuttagsvarvet växlas mekaniskt mellan fyra olika hastigheter.
Effekten på kraftuttaget vid 1 000 rpm är 125 kW (170 hk). Det är 87 procent av motorns nominella effekt.
New Holland TVT är ju samma traktor som Case IH CVX och Steyr CVT. Traktorerna tillverkas i CNHs anläggning i St Vallentin i Österrike och har funnits på marknaden sedan år 2000. NilehnTeknik har testat flera av dessa modeller tidigare och har även dragkraftstestat lillebror TVT155 och föregångaren TVT190.
Jämför man nya TVT195 med TVT190 är det framförallt motorn som är ny.
Det är fortfarande en sexcylindrig Sisu på 6,6 liter, men i TVT195 uppfyller den avgaskrav steg IIIA. Det är en stor förändring av motorns konstruktion som även innebär ett ökat krav på kylningen. Förutom att motorn i TVT195 släpper ut mindre mängd kväveoxider och partiklar ger den även större effekt och större vridmoment än TVT190.
New Holland TVT195 har bra frigångshöjd, 45 cm under upplyft lyftdragkrok.
Framaxelfjädringen är exklusiv på TVT. Det är ett länksystem som på en bil vilket är bättre än när man bara förser en konventionell stel axel med fjädring med hjälp av två kolvar
New Holland TVT195.
Motor: Sexcylindrig Sisu på 6,6 liter och 159 kW (216 hk) maxeffekt och max vridmoment 847 Nm vid 1500 rpm.
Transmission: Steglös transmission och kopplingsfri fram/back.
Däck: 540/65R30 fram och 650/65R42.
Vändradie: 7,25 meter.
Bränsletank: 310 liter
Lyftkapacitet: 9 900 kp
Max hydraulflöde: 130 l/min
Max hydraultryck: 205 bar
Yttre hydraulik: 4 dubbelverkande uttag
Vikt: 6 800 kg (utan vikter) varav 40 procent på framaxeln
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (20 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (60 liter)
Kraftuttag: 540, 540E, 1 000 och 1 000E
Pris: 1 016 600 kronor
Pris per hk: 4 706 kronor
Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: std
Frontvikter: 18 x 45 kg: std
Passagerarsäte: std
Frontlyft och pto: 60 800
Femte dubbelverkande uttag: 13 800
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte förare: std
Säkerhetsbälte passagerare: 520
Vändbar förarplats: 79 900
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok: std
Framaxelfjädring: std