ANNONS

En lastmaskin när den är som bäst

Ljungby L11 är med sina 11 ton och 213 hästars motor en perfekt hjullastare i lantbruket. Den är smidig och tillräckligt stark för de flesta arbetsuppgifterna och dessutom enkel att köra.

Vem som helst utan föregående instruktion kan hoppa in i en Ljungby L11 och utföra ett arbete. Maskinen är lätt att förstå sig på och det är bara att trycka på startknappen, släppa den elektriska handbromsen och lägga i fram eller back och trampa på pedalen.
Testmaskinen har klassiska korta spakar i höger armstöd. Enligt Ljungby väljer de flesta kunder det och alternativet är en joystick.
De två lite högre till höger är till tilt och lyft medan de två kortare är till tredje och fjärde funktionen.
Två vippströmbrytare manövrerar redskapslåset och en annan strömbrytare är till lyftdragkroken bak om maskinen är utrustad med det.
Ljungby Maskin har under de senaste tio åren arbetat hårt med att lantbruksanpassa sina hjullastare och förutom lyftdragkrok bak kan kunder även få trepunktslyft bak om man så önskar. Två dubbelverkande hydraulikuttag och bromsuttag bak finns som tillval.
Övriga funktioner och inställningar görs i datorn.
Som på alla moderna maskiner av i dag har Ljungby hjullastare en instrumentpanel som ser ut som en iPad. Där visas motorvarvtal, hastighet, bränslemängd, kylvattentemperatur och alla andra viktiga uppgifter. I undermenyer görs alla inställningar som vilka arbetslampor som ska vara på vid körning fram eller back, konstant hydraulikflöde, viktigt vid körning med ett redskap som en sopvals, och flytläge, för att ta några exempel.
Testmaskinen är utrustad med spakstyrning vilket innebär en vippa för styrning i vänster armstöd och därmed även en knapp för fram och back där.
I den utrustningsnivån kan således Ljungby L11 växla färdriktning på tre sätt; med vippan i vänster armstöd, i spaken till vänster om ratten och i höger armstöd. Mycket bra och en god grund för att maskinen passar alla förare.
Hyttfjädring är en annan extrautrustning på maskinen. Tillsammans med den luftfjädrande stolen ger det en mycket fin komfort och när lastaren lyfts till maxhöjd fungerar hyttfjädringen som en tilt så att hela hytten vinklas bakåt och föraren får ytterligare cirka 10 centimeters fri sikt uppåt.
En annan smart detalj som gäller hytten är att en liten glasskiva hindrar saker som man eventuellt lagt till höger i hytten att trilla ut när man öppnar högerrutan.
Att köra Ljungby L11 är trevligt. Maskinen är smidig, endast 4,85 meters yttre vändradie, och motorn är stark. Såväl kraften från motorn, lyftkraft och brytkraft är vad man förväntar sig. Även när man trampar fullt på gasen för att få kraft och komma in i en hög och bryta upp är det tyst och stilla. Motorn arbetar lugnt och verkar sitta mycket ljudisolerat.
Transmissionen består av convereter och powershift och har lockup-funktion. Det innebär att när hjullastaren körs i konstant hastighet så kopplad convertern bort och kraften går direkt från motorn via powerhiften till hjulen. Det spar bränsle och är framförallt fördelaktigt i transporter.
Är maskinen utrustad med hydrauliskt drag får den belastas med en vagn som väger upp till 25 ton och vid en sådan transport är lockup mycket gynnsamt.
Beroende på arbete kan föraren välja hur powershiften ska växla. Ett exempel när det går lätt är att den alltid startar på tvåan och likaså kan man begränsa hur långt upp den ska tillåtas växla.
Ljungbymaskin köper in en del komponenter som motor, axlar och transmission till sina hjullastare men har stor egen produktion. Bland annat tillverkas alla hydraulikkolvar och bussningar i Ljungby och det med mycket hög kvalité vad gäller stål och härdning.
Förutom finska AgcoPower har Ljungby Scania som motorleverantör och transmission och axlar kommer från tyska ZF sedan flera decennier.
Det är inte lätt att hitta fel på maskinen, men en detalj som vi uppmärksammade är att kördatorn inte är så snabb. För mig som inte var helt van var det inget bekymmer att vänta lite på menyer, men för den vane operatören kan det upplevas lite frustrerande.
Vi noterade även att den automatiska dörrstängningen inte fungerar perfekt vid motvind.
Men sammanfattningsvis kan man konstatera att Ljungby L11 är bekväm och lättkörd. Det är en smidig maskin med stor prestanda. Konstruktörerna har verkligen tänkt till vad gäller detaljerna och inget är lämnat åt slumpen.
Praktiska fotsteg här och där så man säkert tar sig runt hytten för att byta torkarblad eller lampor. Värme i golvet och rikligt med luftutsläpp.
Klimatorn manövreras från en egen panel uppe till höger i hytten, lätt att se och ställa in.
Testmaskinen är rikligt utrustad och som standard kostar L11 cirka 1 975 000 kronor.
Då har man inte fjärdefunktion, drag för 75 000 kronor samt lantbruksdäck. I stället är det Michelin med dimensionen 20.5R25. Hyttfjädring är även det extra och fördyrar testmaskinen med 155 000 kronor.

Ljungby L11

Motor:       Sexcylindrig AgcoPower på 6,6 liter och 157 kW (213 hk) maxeffekt och max vridmoment 945 Nm

Transmission:             Converter och powershift med lookup

Däck:        650/55B30.5 fram och 650/55B30.5 bak

Bränsletank:               210 liter, AdBlue 60 liter

Tipplast 0°:                8 100 kg
Brytkraft:                  95 kN

Max hydraulflöde:      220 l/min

Max hydraultryck:      250 bar

Yttre hydraulik:          2 dubbelverkande uttag fram/bak

Vikt:                        10,9 till 11,5 ton
Vändradie: 4,85 m

Serviceintervall:         Motorolja (29 liter), Hydraulikolja (175 liter)

Pris testmaskinen:       2 233 500 kronor

 

Utrustning

Luftkonditionering:     std

Passagerarsäte:            std

Hydraulisk släpvagnsbroms:         std

Luftfjädrad förarstol:   std

Säkerhetsbälte förare:  std

Hydraulisk lyftdragkrok:              75 000

Hyttfjädring:              155 000
Trepunkt bak:             31 200

Plus:

–       Lättkörd

–       Bekväm

 

Minus:

–       Dyr

–       Lite slö dator

Relaterade artiklar