ANNONS

En mycket bekväm traktor

Ny intressant transmission för den som inte vill ha steglöst men ändå få det bekvämt och även erhålla låg bränsleförbrukning.
Massey Ferguson Dyna-6 visades första gången på Sima i februari 2005. Det är det senaste i transmissionsväg från Gima i Beauvais. Det är en transmission som består av fyra elmanövrerade gruppväxlar och sex powershiftsteg. Med den kopplingsfria fram-/backlådan blir det 24 växelsteg i vardera riktningen. Powershiftstegen växlas genom att vippa körspaken i höger armstöd framåt eller bakåt eller kan de växlas med hjälp av fram-/backspaken till vänster om ratten.
De fyra grupperna växlas genom att hålla inne en knapp på sidan av körspaken samtidigt som spaken vippas framåt eller bakåt.
Dyna-6 finns tillgängligt till de sju minsta traktorerna i 6400-serien. NilehnTeknik har provkört den största av dem 6480. Det är en mycket trevlig traktor med en intressant transmission som förutom ovan förklaring kan köras i helautomatiska lägen. Ett för transport och ett för fältarbeten.
Hur transmissionen ska arbeta väljer man med ett vred i högerpanelen. I mitten är det föraren som bestämmer. Vrider man åt höger är det fältarbete och till vänster transport. En skala visar vid vilket varvtal powershiften ska växla. Den största skillnaden mellan fält- och transportläget är att i automatläge för fält måste föraren själv stega mellan de fyra grupperna. När man gör det anpassar sig automatiken i powershiftlådan så det alltid blir ett lämpligt powershiftsteg ilagt beroende på motorvarvtal och framkörningshastighet. I transportläget växlar automatiken i såväl powershift- som grupplådan.
Traktorn har även två elektroniska motorvarvsminnen och når 40 km/h redan vid 1 880 rpm på motorn. Det sparar bränsle vid lätt transportkörning.
Massey Ferguson 6480 Dyna-6 har en nominell effekt på 106 kW (144 hk) vid 2 200 rpm på motorn. I testet med dynamometern ger traktorn 96 kW (130 hk). Det är hela 91 procent av motorns effekt trots att pto-varvet endast ligger på 2 000 rpm på motorn.
Då är i så fall effekten till hjulen lite sämre. Som mest lyckas traktorn överföra 74 kW (101 hk) över hjulen. Det är 65 procent av motorns maxeffekt.
I NilehnTekniks dragkraftstest visar det sig att traktorn gör ett större arbete i den lägre farten än den högre. Det är ovanligt och beror på att traktorn når maximal dragkraft snabbare efter det att hjulen överför maximal effekt i den lägre hastigheten än i den högre. Vid ingångshastigheten 15 km/h tillåts traktorn bromsas från 12 till 9,5 km/h innan dess dragkraften åter minskar. Vid ingångshastigheten 10 km/h kan farten endast minska med en km/h, därefter faller dragkraften igen. Med automatiken ilagd hade traktorn lyckats bättre.
För att traktorn ska kunna öka farten från 8,5 km/h till 12 km/h måste redskapet gå drygt 30 procent lättare.
Testtraktorn hade mycket utrustning, men vi har valt att ange priset för bastraktorn plus luftkonditionering, vridbar luftfjädrad förarstol och passagerarsäte. I sitt allra enklaste utförande kostar MF 6480 Dyna-6 651 140 kronor och den som nöjer sig med gamla Dyna-Shifttransmissionen, det vill säga fyra powershiftsteg utan automatik kommer undan med 635 300 kronor.
Den som behöver större hydraulkapacitet kan välja mellan flera olika pumpar och flöde upp till 110 liter per minut.
Massey Fergusons 6400-serie har mekanisk växling mellan kraftuttagsvarven samt har en komplett extrautrustningslista vad gäller kraftuttaget. Ekonomikraftuttag på båda varven kostar 3 925 kronor extra och drivhjulsberoende ytterligare 2 706 kronor.
Traktorn har två olika kryplådor, standard och super vilka kostar 7 002 respektive 11 670 kronor den senare reducerar hastigheten ända ner till 0,15 km/h.

Massey Ferguson 6480 Dyna-6.
Motor: Sexcylindrig Perkins på 6 liter och 114 kW (155 hk) maxeffekt och max vridmoment 590 Nm vid 1 400 rpm.
Transmission: Fyra elhydrauliskt manövrerade gruppväxlar och sexstegad powershift samt kopplingsfri fram/back ger totalt 24 växlar i vardera riktningen.
Däck: 540/65R28 fram och 650/65R38 bak.
Vändradie: 7,2 meter.
Bränsletank: 270 liter.
Lyftkapacitet: 7 100 kp.
Max hydraulflöde: 57 l/min
Max hydraultryck: 200 bar
Yttre hydraulik: 3 dubbelverkande uttag.
Vikt: 5 930 kg (utan vikter) varav 43 procent på framaxeln.
Serviceintervall: Motoroljebyte 400 timmar (14,5 liter), Transmissionsoljebyte 1 200 timmar (71 liter).
Kraftuttag: 540 och 1 000 rpm.
Pris: 669 504 kronor
Pris per hk: 4 319 kronor

Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: std
Frontvikter: 10 x 55 kg 7 935:-
Passagerarsäte: std
Frontlyft och pto: 57 044:-
Fjärde dubbelverkande uttag: 3 639:-
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte förare/passagerare: 276:-/748:-
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok: std
Framaxelfjädring: 31 743:-
Hyttfjädring: 11 203:-
Krypväxel: 7 002:-
Datatronic III: 14 520:-

Med framaxelfjädring och hyttfjädring, vilket är extrautrustning, är Massey Ferguson 6480 mycket bekväm även när man kör snabbt över fältet. Testtraktorn har vanlig luftkonditionering men finns även med riktig klimator om man betalar ytterligare cirka 6 000 kronor.

Lyftdragkroken har 45 cm frigångshöjd i upplyft läge och syns bra från förarplatsen tack vare en spegel samt hydrauliskt utskjut. Spaken för att lösa ut spärren är däremot helt värdelös.

Med den korta spaken längst fram i armstödet växlar man och med det silvriga vredet framme till höger ställer man in hur transmissionen ska arbeta.

Även 6480 har bränsletank med den praktiska löstagbara verktygslådan vid vänster insteg, precis som flera andra MF-modeller. På andra sidan sitter batterierna, 2 x 70 Ah, lätt åtkomliga under en huv.

MF 6480 så nära steglöst men ändå inte.

Relaterade artiklar